7 773 läst ·
34 svar
8k läst
34 svar
Attefall förbjuder energihus.
TS har missuppfattat. Den lagstiftningen styr inte vad kommunen får upphandla, utan vilka krav kommunen får ställa för att ge bygglov.
Det har blivit för mycket kommunalt självstyre med olika regler i olika kommuner, vilket gör det svårare att bygga. Det är det man tar avstamp i.
Kommunen får givetvis bygga vad man vill, i egen regi eller upphandlat. I själva verket har EU just öppnat upp upphandlingen så att fler olika kriterier om miljö och kvalitet, arbetsmiljö mm kan läggas med i upphandlingen och ha större påverkan, istället för att fokusera på pris. Det finns i det nya upphandlingsdirektivet.
Det har blivit för mycket kommunalt självstyre med olika regler i olika kommuner, vilket gör det svårare att bygga. Det är det man tar avstamp i.
Kommunen får givetvis bygga vad man vill, i egen regi eller upphandlat. I själva verket har EU just öppnat upp upphandlingen så att fler olika kriterier om miljö och kvalitet, arbetsmiljö mm kan läggas med i upphandlingen och ha större påverkan, istället för att fokusera på pris. Det finns i det nya upphandlingsdirektivet.
Bättre att ha lägre mervärdesskatt än att ha en massa undantag, enligt min mening. Tar man bort punktskatter på energi blir momsen också mer rimlig.KnockOnWood skrev:Det är knappast något självändamål att "hushålla" på energi.
Vi har bra, säker, stabil och riklig tillgång på elenergi.
Och vårt land ligger långt norrut i en kall klimatzon.
Hade vi inte haft så höga skatter så hade energin dessutom varit mycket billig,
nu är den bara billig.
På elenergin är påslaget för mig 147% i form av elskatt, certifikatavgift och "mervärdesskatt" på elen och på de övriga skatterna. Detta oräknat överförings-/nätavgifterna.
Hur elskatt kan mervärdesbeskattas är för mig totalt obegripligt.
Det sa jag inte heller.mycke_nu skrev:
Som du ser på sista raden så exporterar vi el. Vad tror du händer i det landet som köper elen om vi förbrukar en kWh till?mycke_nu skrev:
Jag sitter i en byggnadsnämnd och kan intyga att kommunala tjänstemän är angelägna att behålla all makt de kan. Så nationell lagstiftning är nog tyvärr enda sättet att få kommuner att släppa på onödiga hemmasnickrade regler. Det finns många andra än energiförbrukning.
Klicka här för att svara