Byggahus.se

Asbest utsatt?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej allihopa! Är en kille på 20 år och det är så här att jag köpte en lägenhet för cirka 1 år sen och sålde den efter 7 månader, därav fastigheten var byggd under 1965. Jag har ingen blekaste aning om den var renoverad sedan dess men det såg ut som om köket var från 1600-talet, så troligtvist inte..

Hur som haver, så rev jag hela köket och tog bort isolering runt rör som låg bakom ett stort skåp och tog bort parkettgolvet där det fanns svarta märken som såg ut som lim. Efter en stund under renoveringen så började jag hosta och känna mig svullen i halsen, men inget mer med det efter cirka 1 timme. Eftersom jag var så okunnig om asbest och hade inte en blekaste aning om att det kunde förekomma dessa områden så fortsatte jag och renoverade klart lägenheten utan någon asbestkoll.

I höstas började jag plugga till byggnadsingenjör och blev mer insatt om asbest och annat inom byggnation. Det är inte förrän idag som jag börjar bli väldigt orolig och nojjig.

Om jag har blivit utsatt för det, är det stor risk för allvarligare sjukdom under den renoveringen? Folk pratar om stor och liten exponeringsintag. Men vad vet jag om vad som är mycket och vad som är lite? Har inte jobbat eller renoverat så gammalt lägenhet tidigare, så det var första gången..

Med vänlig hälsning, en orolig och fundersam kille.

2. M
    Medlem · Nivå 12
    Folk får gärna rätta mig om jag har fel;

Men de människor som man har kunnat bevisa att dem fått bestående men av asbest har oftast jobbat med det i många år i dåligt ventilerade lokaler.

Problemet med asbest är definitivt värre för dem som bor i asbestdammet idag än vad det är för dig, om det nu var asbest.

Men även vanlig gammal isolering som är torr och dammig är otroligt jobbig att ha i halsen.

Jag tror inte att du har någon anledning att oroa dig och även om du hade tagit skada av det så finns det väl inget man kan göra åt det.

Se det som en lärdom och gör det ordentligt nästa gång istället :)

• Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 5
    Jag har garanterat utsatt mig för asbets under mina renoveringar och doningar i okunskap liksom hostat vid damm. Nä jag skulle inte säga att du behöver oroa dig. De som ligger i riskzon är de som jobbat med asbets i flera år och samtidigt röker, de mår inte så bra när de närmar sig 70års åldern.

Sedan finns de dem som är i riskfaktor av andra skäl, mer mottagliga osv. men den gruppen är inte stor.

• Laddar…
  4. E
    Medlem Nivå 7
    Du skriver att du rev isolering, antar det var vanlig isolering då?
    Har ni inte läst att vanlig isolering retar luftvägarna något fruktansvärt?
    Rekommenderad skyddsutrustning när man isolerar och river isolering är: "täta skyddsglasögon, heltäckande kläder och handskar och andningsskydd klass P2 (osäker på denna. Den borde räcka)

5. M
    Medlem Nivå 1
    Antar att det var brandisolering eftersom det var runt rör? Isoleringen var lindad med svart papp runt om.

6. Hojte
    Nybyggare · Nivå 8
    Det var bara vanlig isolering för att inte värme ska försvinna från röret. Den svarta papper är för att hålla ihop isoleringen

7. M
    Medlem Nivå 1
    Finns det inte asbest i värmeisolering?

8. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Vad var det för rör?
    Var det vattenrör (kv, vv, värme)?
    Var det ventilationskanaler?
    Var det imkanal?

9. M
    Medlem · Nivå 12
    Det finns asbest i allt möjligt, allt från Fasadskivor till isolering. Asbest användes ju främst för att förstärka ett något undermåligt eller klent material, därför användes det vid rörisolering främst i skarvar och vinklar.
    Tror därför att risken är mindre att det var asbest där du rev.

10. O
    Bannad · Nivå 15
    Om du är orolig, sluta rök... Det ökar risken för lungcancer orsakat av asbest. För att inte tala om lungcancer oavsett.

11. A
    Medlem · Nivå 14
    Att du blev svullen i halsen beror säkert på damm i allmänhet.
    Ta det lugnt oroa dig inte utan tänk dig för i framtiden.

• Laddar…
  12. M
    Medlem Nivå 1
    Det var värmerör

13. M
    Medlem Nivå 1
    Det är tur att man inte röker då

14. B
    Medlem Nivå 4
    Mest troligt inte asbest om det var lindat med svart papp och ståltråd. Asbest användes oftast tillsammans med gips som bindemedel i böjar och skarvar

Redigerat 9 mar 2016 19:11
  15. B
    Medlem Nivå 4
    Däremot större risk för asbest i kaklet. Men du behöver inte oroa dig för en sån låg exponering som många påpekat tidigare.