Tacksam för erfarenheter och hjälp!

Jag bor med min familj i ett radhus sedan sommaren i Mälardalen. Huset är av souterrängtyp och byggt -63. Vilar med dels platta på mark (oisolerad) och dels krypgrund. Krypgrund utav erge-betong. Vi har efter inflyttning noterat en alltmer avvikande doft i huset, typ "sommarstugedoft". Doften blev värre när vi installerade mekanisk frånluft i huset. Stora delar nedre plan har en uppreglad golvkonstruktion med isolering av mineralull samt kutterspån direkt på betongbjälklag samt en liten del på oisolerad platta på mark.

Efter ha läst mängder på forum och i litteratur har vi efter ha tagit prov i den uppreglade konstruktionen konstaterat mögelpåväxt i isoleringen. Av de hål som har gjorts i golvet kan inget synbar påväxt konstateras. Vi tror oss inte ha reglar som är behandlade med träskyddsmedel eller är impregnerade.

Vi har sedan hösten tillgång till krypgrunden efter ha gjort en lucka på gaveln och kommer åtgärda den själva med markplast, isolering (isokross eller lekakulor) av mark och grundmurar med cellplast samt installation av avfuktare. Visuellt är krypgrunden torr och fri från avvikande doft och har endast spår av organiskt material.

Vi kommer för få ersättning från varudeklareratförsäkring varför vi kommer lysa ut projektet med att bygga upp en ny golvkonstruktion.

Vi avser att bygga upp på bjälklaget ovan en "fuktsäkrad" krypgrund med cellplast för att sedan gjuta av med avjämningsmassa och sedan diffusionsspärr och trägolv.
På platta på mark-delen finns delvis plan på att bila bort plattan då den är troligen väsentligt tunn och bygga upp en ny platta med isodrän och kaka nytt trägolv alternativt lägga Platonmatta med ventilerade socklar då området är på kanske ca 7 kvadrat och strunta i ev aktiv ventilation med fläkt.
Vi avser lägga ett nytt trägolv på dessa konstruktioner.

Den större krypgrundsdelen av golvet har vi övervägt också övervägt ett ventilerat golv, men funderar ändå avstå detta då dels vi avser att åtgärda krypgrunden men också nackdelar med kostnad av fläktar samt resonans i ex Nivell mm.

Men sedan fick jag höra från en fuktexpert att det finnas risk för luktsmitta även om man fungicidbehandlar och luktsanerar betongen därmed kan det finnas risk för att det luktar även Oman sanerat och byggt upp nytt material. Det gör mig fundersam, då vi vill helst undvika ett ventilerat golv.

Har någon av er liknande erfarenheter? Vad tror ni om att behandla luktsmittaf betong?

Tacksam för delgivande av era erfarenheter!

jag skulle nog riva upp och kolla omfattningen först och främst. Är det spår av mögel så är det ju mögel nånstans oavsett om ni inte sett nåt där ni borrat hål. Är det bara i ytterst blygsam omfattning isolerat på ett eller få ställen och som dessutom kanske beror på nåt helt annat så lär man ju inte behöva oroa sig över sån smitta sen om man gör om allt och kanske åtgärdar det isolerade problemet.
Det blir ju skillnad om det kanske visar sig att alla ytor har mögelpåväxt....................

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.