5 692 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Bohag från mögelhus
Möbler, kläder och andra saker (böcker, leksaker, husgeråd etc) som stått en kort tid i ett rum med synligt mögel på väggar - behöver man göra något åt detta innan man flyttar till nytt?
Inget mögel syns på sakerna, men de har väl mögelsporer från luften på sig?
Mögelsaneringsfirman föreslår ozon-behandling i 1-2 dagar.
Vad tror ni?
Inget mögel syns på sakerna, men de har väl mögelsporer från luften på sig?
Mögelsaneringsfirman föreslår ozon-behandling i 1-2 dagar.
Vad tror ni?
Beror väl på hur mycket det luktar. Ta med några grejer i en plastpåse (slut tätt) till bilen, vänta 10 minuter och öppna påsen och lukta.
Mögelsporer finns ändå överallt så det finns ingen risk för "smitta"...
Mögelsporer finns ändå överallt så det finns ingen risk för "smitta"...
Välkommen till forumet!
Jag hade lite saker stående hos en bekant, i en källare som visade sig vara angripen av mögel. Trots att mina saker varit inpackade gick lukten inte bort. Jag försökte tvätta kläderna i 90⁰, med enda resultat att även tvättmaskinen luktade mögel. Till slut var det enda alternative containern på miljöstationen.
Jag hade lite saker stående hos en bekant, i en källare som visade sig vara angripen av mögel. Trots att mina saker varit inpackade gick lukten inte bort. Jag försökte tvätta kläderna i 90⁰, med enda resultat att även tvättmaskinen luktade mögel. Till slut var det enda alternative containern på miljöstationen.
Tack!
Jag tror inte att det luktar något, men ska göra lukttestet med en bekant med "mögelnäsa".
Så ozonbehandling är egentligen bara till för att ta bort dålig lukt om det har hunnit sätta sig? På mögelgubben lät det ju mer som att det var nödvändigt oavsett för att ta död på mögelsporerna!
Jag tror inte att det luktar något, men ska göra lukttestet med en bekant med "mögelnäsa".
Så ozonbehandling är egentligen bara till för att ta bort dålig lukt om det har hunnit sätta sig? På mögelgubben lät det ju mer som att det var nödvändigt oavsett för att ta död på mögelsporerna!
Allt som går att tvätta eller diska kan du prova att köra i maskin med ättika istället för tvättmedel.
Mögelsporerna blir du inte av med, de finns alltid överallt. Det är lurendrejeri att hävda att kläder, tallrikar och glas skulle behöva "dödas". Däremot kan det vara bra för att få bort lukt i de grejer som är svåra att göra rent.
Mögelsporerna blir du inte av med, de finns alltid överallt. Det är lurendrejeri att hävda att kläder, tallrikar och glas skulle behöva "dödas". Däremot kan det vara bra för att få bort lukt i de grejer som är svåra att göra rent.
Klicka här för att svara