5 722 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Barnvänliga färger och lack?
Nu är det dags för mig att gå hem och ta hand om grabben. Kommer nog att försöka mig på att fixa lite leksaker och klossar av trä och har lite svårt att hitta vilka färger och lack som dels är tåliga men också ofarligt för gossen att tugga på. Har ni några bra förslag? Gärna någon klarlack om det finns där ute?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Linoljefärg är väl en okej färg om man låter bli att späda med balsamterpentin och undviker de färger som innehåller zink (och bly men det är ju förbjudet idag).
Äggoljetempera är väl det absolut bästa, men jag tror inte att det står emot tugg, bit och framförallt saliv speciellt bra.
Äggoljetempera är väl det absolut bästa, men jag tror inte att det står emot tugg, bit och framförallt saliv speciellt bra.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
När våra barn var små köpte jag några meter 2"x2", dvs 45x45 mm reglar.
Plockade ut ett par någorlunda kvistfria längder.
Och kapade sedan upp dem i 45 mm, 90 mm och 135 mm långa bitar med en bra såg på jobbet.
Slipade av lite för att få bort de vassa kanterna.
Det blev en rejäl låda byggklossar, som kunde användas till det mesta.
Och ingen klagade på att byggklossarna var trävita. Tvärt om, det gjorde dem mer användbara
Plockade ut ett par någorlunda kvistfria längder.
Och kapade sedan upp dem i 45 mm, 90 mm och 135 mm långa bitar med en bra såg på jobbet.
Slipade av lite för att få bort de vassa kanterna.
Det blev en rejäl låda byggklossar, som kunde användas till det mesta.
Och ingen klagade på att byggklossarna var trävita. Tvärt om, det gjorde dem mer användbara
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/239776-farg-till-leksaker.html
Vilken typ av färg använder ni på era produkter?
Vi använder vattenbaserad färg och vattenbaserade polyuretanfärger. Alla färger testas mot appliceringsstandarderna EN71-3 + ftalater och AZO-färger. De uppfyller även kraven för SVHC-substanser.
Här får du lite tips, frågesvaret är från Brio och kan vara bra att ta med sig till färgaffären vid köp av färg.
Förövrigt så är det väl inga mängder av färg som ungarna tuggar i sig, en del får de ju i sig på andra sätt och vi kanske får acceptera att vi lever i en värld där vi utsätts för alldeles för mycket av det onda.
Vilken typ av färg använder ni på era produkter?
Vi använder vattenbaserad färg och vattenbaserade polyuretanfärger. Alla färger testas mot appliceringsstandarderna EN71-3 + ftalater och AZO-färger. De uppfyller även kraven för SVHC-substanser.
Här får du lite tips, frågesvaret är från Brio och kan vara bra att ta med sig till färgaffären vid köp av färg.
Förövrigt så är det väl inga mängder av färg som ungarna tuggar i sig, en del får de ju i sig på andra sätt och vi kanske får acceptera att vi lever i en värld där vi utsätts för alldeles för mycket av det onda.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Smyg ner i verkstan på jobbet efter 16.00 när folket har gått hem.Marcussjogren skrev:
Så kan du stå och såga hela natten sedan.
Som jag skrev sågade jag mina på jobbet.
Passade bra, för tvärs över gatan hade vi en byggmarknad
Da mine unger var små laget jeg trehvite klosser KnockOnWood nevner, men med lite verktøy ble det håndsag for min del. Det gikk helt fint og jeg lagde senere mange hus til Briobanen også. Både klosser og hus har jeg enda, men nå er det tantebarn som leker med dem. Mine unger har blitt 22 og 24 år.
Etter hvert som ungene ble litt eldre tegnet de på mange av klossene.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
