Nu är det dags för mig att gå hem och ta hand om grabben. Kommer nog att försöka mig på att fixa lite leksaker och klossar av trä och har lite svårt att hitta vilka färger och lack som dels är tåliga men också ofarligt för gossen att tugga på. Har ni några bra förslag? Gärna någon klarlack om det finns där ute?

Ingen som sitter på några tips?

M
Linoljefärg är väl en okej färg om man låter bli att späda med balsamterpentin och undviker de färger som innehåller zink (och bly men det är ju förbjudet idag).

Äggoljetempera är väl det absolut bästa, men jag tror inte att det står emot tugg, bit och framförallt saliv speciellt bra.

När våra barn var små köpte jag några meter 2"x2", dvs 45x45 mm reglar.
Plockade ut ett par någorlunda kvistfria längder.
Och kapade sedan upp dem i 45 mm, 90 mm och 135 mm långa bitar med en bra såg på jobbet.
Slipade av lite för att få bort de vassa kanterna.

Det blev en rejäl låda byggklossar, som kunde användas till det mesta.
Och ingen klagade på att byggklossarna var trävita. Tvärt om, det gjorde dem mer användbara :)

• Gilla
EI30-SaC och 1 till
  • Laddar…
M
Det är ändå en kul idé, man får ju en hel back klossar för en spottstyver :) Synd att man inte har någon bandsåg som ligger och skräpar

Marcussjogren skrev:
Det är ändå en kul idé, man får ju en hel back klossar för en spottstyver :) Synd att man inte har någon bandsåg som ligger och skräpar
Kap/gersåg går bra, det använde jag.
Och med ett fast stopp får man precision på klossarnas längd.

M
KnockOnWood skrev:
Kap/gersåg går bra, det använde jag.
Och med ett fast stopp får man precision på klossarnas längd.
Här ser du en som har riktigt dåligt med verktyg, så inte ens det har jag :(

https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/239776-farg-till-leksaker.html

Vilken typ av färg använder ni på era produkter?
Vi använder vattenbaserad färg och vattenbaserade polyuretanfärger. Alla färger testas mot appliceringsstandarderna EN71-3 + ftalater och AZO-färger. De uppfyller även kraven för SVHC-substanser.

Här får du lite tips, frågesvaret är från Brio och kan vara bra att ta med sig till färgaffären vid köp av färg.

Förövrigt så är det väl inga mängder av färg som ungarna tuggar i sig, en del får de ju i sig på andra sätt och vi kanske får acceptera att vi lever i en värld där vi utsätts för alldeles för mycket av det onda.

• Gilla
EI30-SaC
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Här ser du en som har riktigt dåligt med verktyg, så inte ens det har jag :(
Smyg ner i verkstan på jobbet efter 16.00 när folket har gått hem.
Så kan du stå och såga hela natten sedan.

Som jag skrev sågade jag mina på jobbet.
Passade bra, för tvärs över gatan hade vi en byggmarknad :)

Da mine unger var små laget jeg trehvite klosser KnockOnWood nevner, men med lite verktøy ble det håndsag for min del. Det gikk helt fint og jeg lagde senere mange hus til Briobanen også. Både klosser og hus har jeg enda, men nå er det tantebarn som leker med dem. Mine unger har blitt 22 og 24 år. :D Etter hvert som ungene ble litt eldre tegnet de på mange av klossene.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
M
Finns det några träslag som är dåliga att använda, t ex päron?
Tänker på syror och liknande.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.