Hej!
Vi har börjat riva ett golv där det är heltäckningsmatta limmad på masonit och sedan träplank under det.
Jag blev lite nojjig över asbest, huset är nämligen renoverat -65 ca.
Vad är det vi ser på bilderna? Något som tyder på asbestlim eller material? Den lilla gråa biten utan fyrkantmönster är en upp och ner vänd bit heltäckningsmatta.
Tacksam för svar.
Vi har börjat riva ett golv där det är heltäckningsmatta limmad på masonit och sedan träplank under det.
Jag blev lite nojjig över asbest, huset är nämligen renoverat -65 ca.
Vad är det vi ser på bilderna? Något som tyder på asbestlim eller material? Den lilla gråa biten utan fyrkantmönster är en upp och ner vänd bit heltäckningsmatta.
Tacksam för svar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ville bara säga att jag har nu varit och testat min matta + lim och det fanns ingen asbest i!!! Pust!
Kanske kan hjälpa någon, vill dock också hålla med SBH om att det enda sättet att VETA är att testa.
Lärdom: Testa ALLTID om nåt verkar misstänkt innan ni börjar slipa och riva, slipp dödsångest.
Kanske kan hjälpa någon, vill dock också hålla med SBH om att det enda sättet att VETA är att testa.
Lärdom: Testa ALLTID om nåt verkar misstänkt innan ni börjar slipa och riva, slipp dödsångest.
"Testa ALLTID om nåt verkar misstänkt innan ni börjar slipa och riva, slipp dödsångest."
Det är ju där problemet ligger! Vad är misstänkt? Hur skall du avgöra det, om du inte kan se det? Frågar du i B.H. kommer alltid någon att föreslå testning. Nästa projekt kanske är att tapetsera om, eller måla om, eller isolera vinden, eller....?
Det blir ju närmats omöjligt att vara husägare med en så stark oro för Asbest. Faror lurar överallt. Med den inställningen blir det inte mycket renoverande, men väl så mycket springande med prover. Rent statistiskt är risken att du skadas/dör betydligt större när du sömndrucken går upp på natten för att lätta på trycket.
Om mattan innehållit Asbest -vad skulle du gjort då? Det är ju i ditt fall läge att ha en plan B. innan du börjar riva i ditt gamla hus.
Staffan
Det är ju där problemet ligger! Vad är misstänkt? Hur skall du avgöra det, om du inte kan se det? Frågar du i B.H. kommer alltid någon att föreslå testning. Nästa projekt kanske är att tapetsera om, eller måla om, eller isolera vinden, eller....?
Det blir ju närmats omöjligt att vara husägare med en så stark oro för Asbest. Faror lurar överallt. Med den inställningen blir det inte mycket renoverande, men väl så mycket springande med prover. Rent statistiskt är risken att du skadas/dör betydligt större när du sömndrucken går upp på natten för att lätta på trycket.
Om mattan innehållit Asbest -vad skulle du gjort då? Det är ju i ditt fall läge att ha en plan B. innan du börjar riva i ditt gamla hus.
Staffan
så klart hade ts. rivigt medmer skydd eller använt sig av sanerfirmaStaffan2000 skrev:"Testa ALLTID om nåt verkar misstänkt innan ni börjar slipa och riva, slipp dödsångest."
Det är ju där problemet ligger! Vad är misstänkt? Hur skall du avgöra det, om du inte kan se det? Frågar du i B.H. kommer alltid någon att föreslå testning. Nästa projekt kanske är att tapetsera om, eller måla om, eller isolera vinden, eller....?
Det blir ju närmats omöjligt att vara husägare med en så stark oro för Asbest. Faror lurar överallt. Med den inställningen blir det inte mycket renoverande, men väl så mycket springande med prover. Rent statistiskt är risken att du skadas/dör betydligt större när du sömndrucken går upp på natten för att lätta på trycket.
Om mattan innehållit Asbest -vad skulle du gjort då? Det är ju i ditt fall läge att ha en plan B. innan du börjar riva i ditt gamla hus.
Staffan
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
problemet är inte ts eller nån annan som skriver utan att asbest har blivit farligare än senapsgas och okunniga blir skrämda helt i onödan. Det om något är tråkigt.
ts. vill veta så ts kan handla rätt. finns mycket man inte heller vill andas in.Stefan1972 skrev:
ingen här som funderar på hur många mögelsporer eller avgas eller beläggningsmass dom andas in.
eller byggdamm som isolering eller mdfdamm. eller när dom använder lim med lösningsmedel eller fogskum.
Du se vad lite positivt tänkande kan leda till.
Det finns betydligt större hälsorisker än Asbest, som du så riktigt påpekar. Därför blir jag förvånad när du eldar på TS Asbestskräck istället för att lugna honom.
Staffan
Det finns betydligt större hälsorisker än Asbest, som du så riktigt påpekar. Därför blir jag förvånad när du eldar på TS Asbestskräck istället för att lugna honom.
Staffan
Hej igen!
Nej SBH har inte alls eldat på min skräck, det gör jag så bra själv!
I mitt fall handlar det om att vara nybörjare på renovering. Jag har aldrig ägt hus förut och i min värld fanns asbest bara i eternit och takpannor. Nu vet jag bättre. Det finns givetvis värre faror, man kan t.ex. få akut blyförgiftning av sitt hagelgevär om man pekar det åt fel håll eller krocka med bilen. Men i mitt fall handlar det om att lära sig nog mkt för att inte utsätta mig själv och min familj för onödiga faror. Asbest är ingenting man skojar bort.
För att svara på "vad är misstänkt" så kommer jag i fortsättningen börja undersöka försiktigt, är det då material jag inte känner igen så kommer jag skicka på analys. 600 kr är för mig en struntsumma i sammanhanget.
Better safe than sorry tänker jag...
Nej SBH har inte alls eldat på min skräck, det gör jag så bra själv!
I mitt fall handlar det om att vara nybörjare på renovering. Jag har aldrig ägt hus förut och i min värld fanns asbest bara i eternit och takpannor. Nu vet jag bättre. Det finns givetvis värre faror, man kan t.ex. få akut blyförgiftning av sitt hagelgevär om man pekar det åt fel håll eller krocka med bilen. Men i mitt fall handlar det om att lära sig nog mkt för att inte utsätta mig själv och min familj för onödiga faror. Asbest är ingenting man skojar bort.
För att svara på "vad är misstänkt" så kommer jag i fortsättningen börja undersöka försiktigt, är det då material jag inte känner igen så kommer jag skicka på analys. 600 kr är för mig en struntsumma i sammanhanget.
Better safe than sorry tänker jag...