Hej!

Vi har börjat riva ett golv där det är heltäckningsmatta limmad på masonit och sedan träplank under det.
Jag blev lite nojjig över asbest, huset är nämligen renoverat -65 ca.

Vad är det vi ser på bilderna? Något som tyder på asbestlim eller material? Den lilla gråa biten utan fyrkantmönster är en upp och ner vänd bit heltäckningsmatta.

Tacksam för svar.
Rivet golv med bitar av gult heltäckningsmatta, limmat på masonitskiva med synligt träplank under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivna golvmaterial med heltäckningsmatta och potentiell asbestlim på träplank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
alltid lämna prov det går bara att gissa
 
Ville bara säga att jag har nu varit och testat min matta + lim och det fanns ingen asbest i!!! Pust!

Kanske kan hjälpa någon, vill dock också hålla med SBH om att det enda sättet att VETA är att testa.

Lärdom: Testa ALLTID om nåt verkar misstänkt innan ni börjar slipa och riva, slipp dödsångest.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Staffans2000
"Testa ALLTID om nåt verkar misstänkt innan ni börjar slipa och riva, slipp dödsångest."

Det är ju där problemet ligger! Vad är misstänkt? Hur skall du avgöra det, om du inte kan se det? Frågar du i B.H. kommer alltid någon att föreslå testning. Nästa projekt kanske är att tapetsera om, eller måla om, eller isolera vinden, eller....?
Det blir ju närmats omöjligt att vara husägare med en så stark oro för Asbest. Faror lurar överallt. Med den inställningen blir det inte mycket renoverande, men väl så mycket springande med prover. Rent statistiskt är risken att du skadas/dör betydligt större när du sömndrucken går upp på natten för att lätta på trycket.
Om mattan innehållit Asbest -vad skulle du gjort då? Det är ju i ditt fall läge att ha en plan B. innan du börjar riva i ditt gamla hus.

Staffan
 
S
Staffan2000 skrev:
"Testa ALLTID om nåt verkar misstänkt innan ni börjar slipa och riva, slipp dödsångest."

Det är ju där problemet ligger! Vad är misstänkt? Hur skall du avgöra det, om du inte kan se det? Frågar du i B.H. kommer alltid någon att föreslå testning. Nästa projekt kanske är att tapetsera om, eller måla om, eller isolera vinden, eller....?
Det blir ju närmats omöjligt att vara husägare med en så stark oro för Asbest. Faror lurar överallt. Med den inställningen blir det inte mycket renoverande, men väl så mycket springande med prover. Rent statistiskt är risken att du skadas/dör betydligt större när du sömndrucken går upp på natten för att lätta på trycket.
Om mattan innehållit Asbest -vad skulle du gjort då? Det är ju i ditt fall läge att ha en plan B. innan du börjar riva i ditt gamla hus.

Staffan
så klart hade ts. rivigt medmer skydd eller använt sig av sanerfirma
 
Staffans2000
Hur vet du det? Istället kanske han sagt -aj då, och lagt tillbaka mattbiten, eller blivit skogsmunk i Thailand.

Staffan
 
S
Staffan2000 skrev:
Hur vet du det? Istället kanske han sagt -aj då, och lagt tillbaka mattbiten, eller blivit skogsmunk i Thailand.

Staffan
för jag är inte lite negativ som du verkar vara
 
Staffans2000
Negativ?
 
S
Staffan2000 skrev:
Negativ?
är det att tänka positivt om andra " Istället kanske han sagt -aj då, och lagt tillbaka mattbiten, eller blivit skogsmunk i Thailand."
 
problemet är inte ts eller nån annan som skriver utan att asbest har blivit farligare än senapsgas och okunniga blir skrämda helt i onödan. Det om något är tråkigt.
 
Staffans2000
Precis det försöker jag förklara gång efter annan utan att lyckas hela tiden, verkar det som.
 
S
Stefan1972 skrev:
problemet är inte ts eller nån annan som skriver utan att asbest har blivit farligare än senapsgas och okunniga blir skrämda helt i onödan. Det om något är tråkigt.
ts. vill veta så ts kan handla rätt. finns mycket man inte heller vill andas in.

ingen här som funderar på hur många mögelsporer eller avgas eller beläggningsmass dom andas in.
eller byggdamm som isolering eller mdfdamm. eller när dom använder lim med lösningsmedel eller fogskum.
 
Staffans2000
Du se vad lite positivt tänkande kan leda till.
Det finns betydligt större hälsorisker än Asbest, som du så riktigt påpekar. Därför blir jag förvånad när du eldar på TS Asbestskräck istället för att lugna honom.

Staffan
 
S
Staffan2000 skrev:
Du se vad lite positivt tänkande kan leda till.
Det finns betydligt större hälsorisker än Asbest, som du så riktigt påpekar. Därför blir jag förvånad när du eldar på TS Asbestskräck istället för att lugna honom.

Staffan
gjorde jag inte
 
Hej igen!

Nej SBH har inte alls eldat på min skräck, det gör jag så bra själv! :(

I mitt fall handlar det om att vara nybörjare på renovering. Jag har aldrig ägt hus förut och i min värld fanns asbest bara i eternit och takpannor. Nu vet jag bättre. Det finns givetvis värre faror, man kan t.ex. få akut blyförgiftning av sitt hagelgevär om man pekar det åt fel håll eller krocka med bilen. Men i mitt fall handlar det om att lära sig nog mkt för att inte utsätta mig själv och min familj för onödiga faror. Asbest är ingenting man skojar bort.

För att svara på "vad är misstänkt" så kommer jag i fortsättningen börja undersöka försiktigt, är det då material jag inte känner igen så kommer jag skicka på analys. 600 kr är för mig en struntsumma i sammanhanget.

Better safe than sorry tänker jag...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.