Låg vaken i natt och funderade på "överraskningen" som dök upp i en vägg igår, se bilder. En gammal fuktskada från taket som nu är snustorr vad jag kan bedöma med min budgetmätare. Den vågräta balken (väggbandet?) har dock gått hårt åt och är riktigt frasig i ett område av ca en meter i bredd och ungefär en tredjedel av tjockleken (se röda rutan). Även Pärlsponten i taket är dålig en bit upp på snedtaket. Har spanat uppe på taket och det finns ingen skada nu.

Min tanke är att såga ut det murkna i balken och ersätta med friskt trä + ta bort området med den dåliga pärlsponten helt och ersätta med något att fästa takgipset i. Kanske fylla på med lite isolering som lär rasa ner när jag gör öppningen också. Låter det som en god idé eller skulle ni gjort större åtgärder?

Min andra fundering är kring den svarta svamppåväxten som syns på bild 3. Breder ut sig på 50x50cm kanske och ser ju rätt läskig ut. Är också torr & fnasig. Ska jag bara skrapa bort och bygga vidare eller borde jag behandla väggen med något? Ta hit expert? Man har ju hört om torkade mögelsporer som kan få liv igen.

Mycket tacksam för svar!

Skadad vägg med synlig fuktskada och frasig balk strukturerad med en röd rektangel, omgiven av oskadade träplankor och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad vägg med frasig balk och mögel, röd ruta markerar området som ska åtgärdas.
Skapa konto

Skada på gammal träbalk och omgivande träpaneler med synliga fuktskador och svampangrepp.
Skapa konto

Såg att bilderna inte visades på mobil, bifogar här igen:

• Skadad vägg med synlig fuktskada och frasig balk strukturerad med en röd rektangel, omgiven av oskadade träplankor och vägg.
    Skapa konto
  • Skadad vägg med frasig balk och mögel, röd ruta markerar området som ska åtgärdas.
    Skapa konto
  • Skada på gammal träbalk och omgivande träpaneler med synliga fuktskador och svampangrepp.
    Skapa konto
Är det torrt skulle jag inte oroa mig för det ta bort murket trä och ersätt där det behövs.

jag skulle nog inte bry mig i det där överhuvudtaget. Ska du skarva i friskt trä bara för att och växla av korrekt så lär du ju gå ännu längre ut än vad du har öppnat upp och det kan ju bli ett jätteprojekt. Att bara fälla in en brädlapp där det är murket gör ju varken till eller från för helheten i sig. Möjligen att man känner sig nöjd själv bara.

Instämmer med föregående skribent.

Tack för svar! Jag kör på & fäller in en bit regel. Känna sig nöjd själv ska man inte underskatta :). Angående svampen så köpte jag Boracol idag, bara för att vara på den säkra sidan...

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.