2 239 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Hur fungerar tinnitus?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ack ja, tänk om hörselskydd hade hjälpt mot tinnitus.sallad skrev:
Vid tinnitus finns det ju ingen extern ljudkälla, utan "ljudet" skapas i ens eget nervsystem.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Njae, det beror ju lite på vad det kommer ifrån. Om det är en hörselskada så hjälper ju hörselskydden definitivt mot att göra det värre. (Så var det för mig. Mina besvär blev värre vid två tillfällen pga felbedömningar och avsaknad av hörselskydd.) Så har man "glasöron" så skall man vara rädd(are) om dem. Men det gör ju inte tinnitusen som sådan bättre att ha hörselskydd, det är sant. Mot tinnitus så fungerar i stort sett bara habituering. Dvs sluta lyssna på den och skit i den. Det kan dock ta några år att lära sig, men det går!KnockOnWood skrev:
Sedan så är det ju intressant i att man för några år sedan (nåja, närmare tjugo) faktiskt mha "magnetröntgen" lyckats ställa objektiv diagnos på tinnituspatienter, dvs man såg skillnad och aktivering i hörselcentra hos tinnituspatienter och kontrollgrupper. Så även om tinnitus antagligen är ett symptom på många olika underliggande problem så går det iaf att mäta skillnad iaf för vissa, för en utomstående.KnockOnWood skrev:
Annars så skall man komma ihåg att så länge ljuden i öronen inte blir till röster som säger åt en att göra en massa saker, så är det ganska lugnt...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack för klargörandet.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har aldrig förstått om det sitter uppe i hjärnans cortex eller i själva hörselnerven/öronsnäckan.
Men åtskilliga gångar har jag varit ute i tvättstugan och stängt av ventilationen, utan resultat.
Det susar lika mycket ändå.
Bästa motmedlet för mig är att ha en radio på lite svagt. Det maskerar det mesta öronsuset.
Jo tack, jag är väldigt medveten och det. Första gången jag upptäckte att det ständiga högfrekventa gnisslet inte kom utifrån utan hördes "inne i huvudet" nästan grät jag. Detta är nu tjugo år sedan det började. Jag har lärt mig att leva med det och vet alla knep att undvika onödiga besvär som att använda hörselskydd när det väsnas eftersom det blir värre efter att jag utsätts för höga ljud. Det är som en stämgaffel inne i öronen, ett visst ljud med en viss hög frekvens får det till att skena så att det gör fysiskt ont. Och jag har också lärt mig att förstå att de flesta inte förstår utan gör sig roliga över den "konstiga gubben".
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Det finns som sagt olika teorier om det. Dvs. ingen vet. Och det är antagligen så att det finns olika orsaker som samtliga ger samma symptom. Det är ju en åkomma/sjukdom/syndrom som är svårt att studera. Här i Göteborg så har vi ju haft en av världsauktoriteterna på området Prof. Alf Axelsson (inte släkt), som själv led av tinnitus, och som var övertygad om hörselskada som orsak. Dvs en påverkan på hörselcellerna. Sedan så skiftade den vedertagna teorin här till "hjärnan," främst via depression. Det genomfördes tom en studie här i Göteborg på nittiotalet med bra resultat från medicinering mot depression. Så f-n trot.KnockOnWood skrev:
Så, senaste jag kollade så var svaret mao: vi vet inte.
Vitt brus; radion mellan stationerna, är ju annars ett gammal knep. Spännande nog så fungerar även hög höjd (några tusen meter ö.h.), och injektioner av lidokain (men bara tillfälligt). Ingen verkar veta riktigt varför.
Vad har detta med elkänslighet att göra då? Tja, inte mycket. Det får vi medge. Utom kanske just det att även om symptomen kan vara både påtagliga och svåra, så betyder inte det att det behöver vara enkelt att lura ut vad de beror på och vad man skall göra åt dem. Tinnitus fungerar här som ett bra exempel på ett annat problem där vi kommit lite längre, men ändå inte särskilt långt.
Då är du värre i det än jag är. Men det är jobbigt att alltid ha ett pipande. Värst är det när man stänger av TVn sent på kvällen och det bara blir tyst. ... eller borde bli det.sallad skrev:Jo tack, jag är väldigt medveten och det. Första gången jag upptäckte att det ständiga högfrekventa gnisslet inte kom utifrån utan hördes "inne i huvudet" nästan grät jag. Detta är nu tjugo år sedan det började. Jag har lärt mig att leva med det och vet alla knep att undvika onödiga besvär som att använda hörselskydd när det väsnas eftersom det blir värre efter att jag utsätts för höga ljud. Det är som en stämgaffel inne i öronen, ett visst ljud med en viss hög frekvens får det till att skena så att det gör fysiskt ont. Och jag har också lärt mig att förstå att de flesta inte förstår utan gör sig roliga över den "konstiga gubben".
Jag ska inte klaga. Nu när vi ändå har saboterat tråden om elöverkänslighet så kan jag mala på lite mer. Min teori är att det är en blandning av bullerskada (AK4 på en meters avstånd i lumpen) och olika saker under livets gång som har inverkat, psykiskt, fysiskt eftersom kroppen hänger ihop (i motsats till vad sjukvården ibland tycks glömma) Så det är en mix av olika tricks som gör att man glömmer bort tinnitusen stundvis eller att det dämpas lite, för det försvinner inte. Man får inrikta sig på att ha roligt och umgås med goda vänner och äta och ha det gott, lyssna på musik. Det bästa är när man sover, då finns inte tinnitus, rätt skumt!
Redigerat:
Men den är ganska påtaglig när man försöker sova. Min tinnitus har varit där i många år men väldigt snällt. Nu senaste tiden har den varit förjävlig. Det är min absoluta övertygelse att det är nåt psykologiskt inblandat. Stressrelaterat skulle jag gissa på.sallad skrev:Jag ska inte klaga. Nu när vi ändå har saboterat tråden om elöverkänslighet så kan jag mala på lite mer. Min teori är att det är en blandning av bullerskada (AK4 på en meters avstånd i lumpen) och olika saker under livets gång som har inverkat, psykiskt, fysiskt eftersom kroppen hänger ihop (i motsats till vad sjukvården ibland tycks glömma) Så det är en mix av olika tricks som gör att man glömmer bort tinnitusen stundvis eller att det dämpas lite, för det försvinner inte. Man får inrikta sig på att ha roligt och umgås med goda vänner och äta och ha det gott, lyssna på musik. Det bästa är när man sover, då finns inte tinnitus, rätt skumt!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Ja, det är en känd trigger. Liksom mogen ost, rödvin, osv. osv. Men det senare är ju enklare att undvika. Tips är som sagt att pröva med vitt brus; radio mellan stationerna på lågt om det blir för illa. Det brukar hjälpa.fsn skrev:
När väl tinnitusen slår till (ca 1000 Hz) och främst i högra örat, så gäller det att ta en snabb mental paus och slappna av fullständigt. Det tar 1-5 minuter innan pipet långsamt klingar av.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden