7 725 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Säljarförsäkring värdelös?
I det sista inlägget i den här tråden #53:
https://www.byggahus.se/forum/juridik/245479-avgjorda-fall-avseende-dolt-fel-fel-i-fastighet.html
så kan du läsa hur pass svårt det kan vara att få det till dolt fel i ett gammalt hus.
Här hade t.o.m säljarna påstått att felen var åtgärdade, men klarade sig ändå i tingsrätten.
Nu verkar det inte ha blivit överklagat, men det är inte alls självklart att köparen hade vunnit i högre instans.
Så om du bara inte döljer något eller kommer med falska uppgifter så sitter du ganska tryggt.
Fel och händelser kommer naturligtvis uppstå i huset, som med alla gamla prylar. Men det är det normala och inget som faller under dolt fel. Det är endast sådant som man verkligen inte kunnat förväntat sig med tanke på husets ålder eller skick som kan bli något.
Så störst chans har en köpare att få genom "dolt fel" i ett nytt hus, eller i någon nyrenoverad del av huset. Ty där kan man inte direkt förvänta sig fel och felaktiga utföranden.
https://www.byggahus.se/forum/juridik/245479-avgjorda-fall-avseende-dolt-fel-fel-i-fastighet.html
så kan du läsa hur pass svårt det kan vara att få det till dolt fel i ett gammalt hus.
Här hade t.o.m säljarna påstått att felen var åtgärdade, men klarade sig ändå i tingsrätten.
Nu verkar det inte ha blivit överklagat, men det är inte alls självklart att köparen hade vunnit i högre instans.
Så om du bara inte döljer något eller kommer med falska uppgifter så sitter du ganska tryggt.
Fel och händelser kommer naturligtvis uppstå i huset, som med alla gamla prylar. Men det är det normala och inget som faller under dolt fel. Det är endast sådant som man verkligen inte kunnat förväntat sig med tanke på husets ålder eller skick som kan bli något.
Så störst chans har en köpare att få genom "dolt fel" i ett nytt hus, eller i någon nyrenoverad del av huset. Ty där kan man inte direkt förvänta sig fel och felaktiga utföranden.
I TS fall är försäkringen bra för två parter.
- Mäklaren som säkerligen får provision från försäkringsbolaget för att sälja in deras försäkring.
- Försäkringsbolaget som har så bra marginal på försäkringen att det blir över till mäklarens provision.
Så att tro att det är bra för den tredje parten är nog tyvärr helt orealistiskt. Alla kan ju inte tjäna på försäkringen.
- Mäklaren som säkerligen får provision från försäkringsbolaget för att sälja in deras försäkring.
- Försäkringsbolaget som har så bra marginal på försäkringen att det blir över till mäklarens provision.
Så att tro att det är bra för den tredje parten är nog tyvärr helt orealistiskt. Alla kan ju inte tjäna på försäkringen.
Precis. Det är lite som att om man tar med sig ett paraply på promenaden, så regnar det inte, men man slipper oroa sig.
Jag vet att en del resonerar samma kring flygresor. Om man tar med sig en egen bomb på planet, så är det ofarligt att flyga, eftersom det är mycket mindre risk att det finns två bomber samtidigt på ett flygplan
Vill man vara extra säker kan man ta med sig 2 bomber.
Jag vet att en del resonerar samma kring flygresor. Om man tar med sig en egen bomb på planet, så är det ofarligt att flyga, eftersom det är mycket mindre risk att det finns två bomber samtidigt på ett flygplan
Hehe, jag ska anföra precis detta som förklaring nästa gång dom stoppar mig i säkerhetskontrollen för att jag har en bomb med mig.Jocke Best skrev:
I detta fall borde väl säljaren få det fixat av rörmokaren som ju rimligtvis borde lämnat någon sorts garanti på jobbet? Inte koll på hur många år en sådan garanti kan gälla men borde det inte vara mer än 5 år?Nummer18 skrev:Ja det som jag inte kan förstå riktigt är exempelvis det här med ett badrum. Säg att det är 1 år när man säljer. Sedan springer någonting läck efter säg 5 år. Efter utredning visar det sig att rörmokaren har bristit i sitt utförande. Då står du som säljare ansvarig?
Det som inte kopplar i mitt huvud är att säljaren skall lämna en 10 årig "garanti" på jobb som andra utfört. Deras garanti i sin tur går ju ut efter nått år. Det är det som känns lite upp och ner.
/Ola E.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden