S
spikmas: Har någon erfarenhet av Tomokuhus Fönster? Tillverkningen sker i Insjön och det mesta av fönsterproduktionen skeppas till Japan tillsammans med huselement. I ett test av Råd och Rön 7/2005 jämfördes de med de stora svenska tillverkarna med ett ok resultat. De verkar tillämpa någon sorts fabriksförsäljning.
0 svar · 3,7k läst
S
spikmas: Förnuftig idé. I vårt nybygge med takhöjd 250 låter vi dörröppningarna vara 210 för att; 1. linjera med rummen som ska ha dörrar, 2. förbereda för den dagen då vi kanske vill ha en dörr där, 3. tydligare markera att man passerar från ett rum till ett annat, och slutligen 4. takhöjden upplevs som större!
7 svar · 9,0k läst
·
S
Seevers: Hmm, vad är lojan? :-? Finns inte i Svenska Akademins ordbok i alla fall. ;D
5 svar · 4,8k läst
A
Andreas78: Det låter kanon. Jag testade det där med vinkelslip. fy f*n vad det dammade :-X Gav upp och gick tillbaka till det mer tidskrävande men inte lika dammande alternativet. Betongborr, gruvhacka och stor slägga. Skall snygga till det med lite puts. Är förstås inte klar än men det går framåt. Skall även slipa bort all färg på golv och väggar också innan jag börjar sätta klinkers och
8 svar · 5,5k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] För att slippa anpassa golven till tröskeln (mot tröskelns kant) så är det ju smidigt att låta ett av golven att gå in under tröskeln och ställa karmen på golvet (ev med någon millimeters spel). Då är det bara att lägga tröskeln på plats och du slipper en anpassning mot tröskeln. Är golven lika på båda sidor kanske man gör en skarv under tröskeln...
3 svar · 5,4k läst
L
laja: Tack för din uppmuntran! Jag vill behålla den röda dörren, jag håller med dig, den gör mycket för fasaden! men usch vad svårt att bestämma sig för färgen på fönstren...
1 svar · 1,6k läst
Coolman
Coolman: Jag har beställt från fönsterfabriken 2 gånger. Några dagar tidigare lev än angivet datum. Kvaliten ser jag inget fel på. Har 6 st 12x10 2 luft 2-glas isolerruta u 1.8 och 4 st 11x12 1 luft 2-glas isolerruta u 1.8... Eller var det u 1.9.. De fungerar bra. Dock listerna som följer med (ej monterade) är av min tycke av sådär kvalite. Köpte eget som kändes bättre. Bättre ytfinish så
2 svar · 1,5k läst
B
BM: Nåt i stil med detta http://www.grundels.se/theway.htm borde kanske funka. Har ingen erfarenhet av kompletteringen själv och vad det kostar men det ser ut att påverka utseendet på fönstren ganska lite. Kanske nåt att undersöka närmare.
2 svar · 2,0k läst
M
matshermansson: Du kanske kan minska karmens yttermått, så den passar i befintligt hål. Hur mycket spel finns i de två cm som fattas? Är det två cm för att karmen skall passa på håret, eller finns det drevutrymme på dessa två cm. Du kanske kan "sno" utrymme på flera ställen. Annars får du hyra en kap med dammutsug och en schysst dammsugare.
1 svar · 2,2k läst
N
Nickolina: Något liknande har vi också och jag tycker det är klart snyggast! Men dom ska ha "lösa" fönsterbrädor. Allt foder (även under fönstret är satt) och nu ska en separat fönsterbräda upp. Gärna en bild så jag kan visa!
2 svar · 9,1k läst
T
Turolle: Solklart, du har satt dom rätt!
9 svar · 13,9k läst
·
N
Nora: Hejsan Vårt Myresjöhus levereras 16 maj. JIPPI Nu måste vi ta ställning till vi vill ha nån slags list ovanför fönstrena ?? ....för att motverka kallras....vi har fönsterpartier som går ner till golvet... Så vad är detta?  Är det absolut nödvändigt? Hur kommer det att se ut??? Är det nån som har bilder på sådana lister när de sitter på plats så att säga??? Tacksam för
0 svar · 1,2k läst
M
matshermansson: [citat] På den första frågan: Fönstren skall vara i våg. På den andra frågan: Fönsterbänkarna skall du reklamera. Dom skall vara hela. Lycka till
0 svar · 3,5k läst
D
David: YES! Du räddade min dag, Marge The Second! :-* mvh David
2 svar · 4,9k läst
E
ecke: Har byggt nytt i lösvirke där jag använt Orama fönster totalt 37 st fönsterdörrar och fönster och är mycket nöjda -grymt enkel att montera med sin snillrika inbyggda karmskruv och den spårade insidan är suverän att sala imot, jag gjorde egna salningar i MDF som jag fräste till med handöverfräsen -blev mycket fint resultat Rekomenderas !!! kolla in mitt hus och mina Oramadönster
5 svar · 3,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vet tyvärr inte hur plåtinfästningen går till. Har inte ens tänkt på det. :-/ Men hur svårt kan det vara? Popnitar man inte bara fast fönsterblecken med nån silikonfog bakom eller så? Vad är det för extra problem/arbete (jämfört med träfönster) som kan förekomma och som inte är standard?
5 svar · 1,9k läst
S
slkefa: OK, Tack för tipset.  :) Mvh Ika
17 svar · 8,1k läst
H
Hobbysnickare: Vi har ett hus som är 70 år där gör det sig mycket väl med foderkloss. Personligen tycker jag det ser välbyggt ut med den lösningen.
3 svar · 8,0k läst
M
matshermansson: Om det är envägsskruv, dvs fasade kanter på tillbakavägen. Knacka med hammare och körnare/dorn eller likvärdigt. Ta det försiktigt och ha tålamod. När du fått ut dom en bit, använd polygrip. Om det andra skruv, kan du kontakta mig för mer tips. Lycka till!!
1 svar · 3,8k läst
·
E
eleson: Här är alternativa karmborrar http://www.lenson.se/prod/skruv/karmskruv.asp http://www.wuerth.se/kunder/Wurth/WurthProdKat.nsf/p/03500350-2.pdf/$file/03500350-2.pdf http://www.vsbyggskruv.se/produkter/pdf/sid_41-60.pdf /Erland
24 svar · 52,9k läst
M
Mangelito: Jag valde VEKA profiler. De säljs bla av Enomic föster. Tyska kvalitets profiler. Har haft dem ett år nu och är supernöjd.
14 svar · 14,1k läst
P
Pronto: [citat] Vilka då?  ::) //Marge II
2 svar · 2,3k läst
A
andreashj: Försöker väcka liv i denna tråd igen. Vi harbestämt oss för att bygga ett fönster i gammal stil liknande det till vänster. Men det är inte lätt att hitta en leverantör. Tro mig jatg har pratat med massor. Det senaste uppslaget är att använda den befintliga karmen som garagedörren sitter i. Sätta i en 2-glas kasett(argon+energiglas) och sedan låta en snickare tillverka lös
10 svar · 2,0k läst
·
T
tuffeuffe: Fint, jag ska kolla bums. Uffe
2 svar · 2,1k läst
W
Wester: Kompletterade med "riktiga" gamla fönster med spröjs till min kåk vid lite tillbyggnad. Såklart 1+1 fönster med fasta spröja byggda i kärnvirke från lååångsamt vuxna träd. Sedan badade de i linolja ett bra tag och sög sig sig mätta, sedan linolje kitt med munblåsta glas och linoljefärg. Det är riktiga gamla fönster, ingen aluminium, kasseter med 2 glas och annat modernt. Ska det
24 svar · 15,8k läst
A
AndersS: Håll ögonen öppna om det är någon i grannskapet som bygger om och river ut gammalt virke. Jag hittade själv överblivet virke på vinden som efter ett par drag i en rikt/planhyvel blev fint snickarvirke med täta årsringar. Vet inte om det är att rekommendera men i några fall har jag gjort understycket av väl torkat tryckt virke. Virket hade då fått torka i över ett år. Har fungerat
5 svar · 10,2k läst
Lagavulin
Lagavulin: Så här gör jag! In med bågarna och på med fönsterskyddet (hemsnickrat). 1. fram med kittlampan (hyr eller köp) ta bort alla rutorna (täck rutan med fuktig handduk om du vill vara extra försiktig. 2 Varmluftspistol/speedheater och bort med all färg (specialslipa en sk minisklrapa som du hittar i färgaffären till den profil du har. 3. slipa försiktigt (behöver inga dyra maskiner utan
3 svar · 5,1k läst
Lagavulin
Lagavulin: På med en hemsnickrat fönsterskydd och ner med bågarna i torrt utrymme för behandling. Gör du skyddet tillräckligt djupt så kan du skrapa och måla åter runt. isolera med tunn frigolitskiva plus kupevärmare. Så jobbar proffsfönsterhantverkare
9 svar · 10,9k läst
Lagavulin
Lagavulin: BILDER!
3 svar · 1,7k läst
Lagavulin
Lagavulin: Jocke! Du gör helt enkelt ett bra val att stoppa i LE-glas i innerbågen. Faktum är att de fönster som har störst avstånd mellan innre och yttre bågen med ett LE på innre både energimässigt och prismässigt piskar skiten ur vilket 2/3/4-glasfönster som helst. Läst statligt test när man provat 1880-fönster mot ett 3glas. Gissa vem som vann. man kan faktiskt täta även yttre bågen om
3 svar · 8,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.