52 946 läst ·
24 svar
53k läst
24 svar
hål för Karmskruv - hur gör djur
Sida 1 av 2
Produkter som diskuteras: "Karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=960585123&pf_id=SE-180190
Fast i storlek 14mm vanligtvis.
Borra tills spetsen tittar fram och ta sedan det sista från andra hållet så slipper du flisor.
Fast i storlek 14mm vanligtvis.
Borra tills spetsen tittar fram och ta sedan det sista från andra hållet så slipper du flisor.
Aha.
En 14mm borr har jag redan
Karmnyckel har jag också.
Då ska det bara vara att borra två hål per sida i karmen, lyfta fönstret på plats och palla upp det med några mm så att man kan dreva och sen skruva i skruven då eller har jag missat nåt vitalt?
En 14mm borr har jag redan
Karmnyckel har jag också.
Då ska det bara vara att borra två hål per sida i karmen, lyfta fönstret på plats och palla upp det med några mm så att man kan dreva och sen skruva i skruven då eller har jag missat nåt vitalt?
Ett 13-fönster eller mindre vill ha två hål per sida, ett större fönster vill ha 3 eller fyra hål per sida (med tillhörande skruv)....mats_o skrev:
Då får jag förbi clas i sjön eller så och fyller på med lite flera karmskruvar då. Första fönsterkarmen sitter uppe. Gick kanon förutom att jag satte det lite väl långt ut men det sitter där nu. Fönstren får vänta en dag pga att min hemsnickrade byggnadsställning står ivägen. Ska flytta den så snart sidan på vinden är färdigpanelad.
Tack för Hjälpen
Tack för Hjälpen
Här gjorde jag en liten förbättring som underlättade monteringen så där 500 %, förmodligen finns den att köpa men jag har inte sett den.
Efter det att vi kilat dörren på plats borrade 14 mm hålen och kollade så de ej träffade skarvar.
Och nu till min mojäng; Jag svarvade till en mässingsbussning med yttermått 14 och innermått som passade stenborret.Stack den på plats och stenborret blev centrerat perfekt.Borra blås rent och slå i plugg och karmskruv, allt med karmen kvar i ursprungsläge
Efter det att vi kilat dörren på plats borrade 14 mm hålen och kollade så de ej träffade skarvar.
Och nu till min mojäng; Jag svarvade till en mässingsbussning med yttermått 14 och innermått som passade stenborret.Stack den på plats och stenborret blev centrerat perfekt.Borra blås rent och slå i plugg och karmskruv, allt med karmen kvar i ursprungsläge
Bra tänkt, men andra var före..... 
http://katalog.essve.se/webspeed/ka...amp;katnr=1&katsektnr=6&dokid=wc57354
Finns en som jobbar mot sten också.
http://katalog.essve.se/webspeed/ka...amp;katnr=1&katsektnr=6&dokid=wc57354
Finns en som jobbar mot sten också.
Det jag saknar är en hylsa till makitan för att köra i karmskruvarna. Är ju jobbigt med ett sånt där monteringsverktyg som ser ut som ett T.
Fönstren nu på plats i fönstret och det ser kanon ut. Ska latmansdreva med fogskum närmaste dagarna och måla alltihopa
Fönstren nu på plats i fönstret och det ser kanon ut. Ska latmansdreva med fogskum närmaste dagarna och måla alltihopa
Det finns att köpa en "stång" för detta som passar direkt i chucken, annars tar du ett T och sågar litemats_o skrev:
Kolla annars här:
http://www.alltombostad.se/gds/6/627/index.html
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Var på en mässa nyss. Och där visades fönsterbyten.
Man använde en hylsa, liknande den som sitter på karmskruven, men längre.
Den drog man in så att den låg an mot regeln.
Sen en "vanlig" träskruv, som drog fast det hela.
Justeras på samma sätt som karmskruv, man lossar bara på träskruven lite först.
Enl snickaren som gjorde visningen, är detta det enda sätt att montera fönster "godkänt". Nån som säger emot????
Man använde en hylsa, liknande den som sitter på karmskruven, men längre.
Den drog man in så att den låg an mot regeln.
Sen en "vanlig" träskruv, som drog fast det hela.
Justeras på samma sätt som karmskruv, man lossar bara på träskruven lite först.
Enl snickaren som gjorde visningen, är detta det enda sätt att montera fönster "godkänt". Nån som säger emot????
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer