Fönster & Dörrar
sigpl: Allra bäst resultat får du om du limmar gipset mot bräderna med typ Ardex S48.
TN: Hur brukar ni göra för att fästa foder, lister mm när det är stålreglar under gipset? Jag har tills nu kört med gipsskruv för stålreglar, men det är ju ganska stora huvud på dessa som skall döljas. Kanske någon har något bättre tips?
spikmas: För några år sedan bekostade Vägverket ett extra ljudisolerande glas på våra och våra grannars fönster. Det blev märkbart tystare och antagligen förbättrades också U-värdet. Har inget namn på rutan men monteringen gick mycket fort, fönstermodulerna hade en gummitätning och skruvades upp på insidan. Har fungerat bra.
zankan: [citat] Jo, men idag är de i dörrens färg...kommer det inte se skumt ut? Svårt att få exakt samma.[/quote] E det färdigmålade lister? I sånna fall så kan det bli problem med att måla dem då endel är målade med färg som gör att den nya kryper ordentligt och ger en extremt ful finish... Alternativ kan man purra in spiken och dutta med bättrinsfärg.
RenoVera: Hej, Jag målade insidan av våra ytterdörrar med vattenbaserad lackfärg. Utsidan målade jag med oljefärg. Funkade jättebra. De är lika fina fortfarande. // Fia
Immobil: Karmskruven till trä kan du även använda till tegel och betong. Borra och plugga är det som gäller. ;)
marpte: Hej! Har ett hus byggt -85 som har isolerglasfönster av märket böckman(norskt ö). Nu hade jag tänkt att byta spröjs på dessa. Någon som hört talas om detta märke på fönster? Finns det någon tillverkar som just inriktar sig på spröjs? Mvh Marcus
Ester: Ur underhållssynpunkt är teak OUTSTANDING, väldigt fett träslag som bara behöver en inoljning som underhåll. Utseendemässigt/upplevelsemässigt är det ju knappast nån STOR skillnad på teak och ek. /Ester
tosso: Sitter nu i valet av fönster :-?. Vet inte mer än att läst på respektiv hemsida och försökt bilda en uppfattning om dem. Energi insoleringsmässigt är dem likvärdiga. Skulle vilja veta ni som har erfarenheter av dessa märken dela med er så väl positiva som negativa. Tack på förhand
ByggaNytt: Tja, det är ju som sagt en plånboksfråga ;) Jag har förut tipsat om "mina" dörrar från Ekstrands med gummilister som tätning i karmen, samma känsla som att stänga i Mercedes förr i tiden ;D http://www.ekstrands.com/
larsg: Det är samma företag, Vest-Wood. Kilsgaard är ett varumärke som man lanserar i Sverige men som funnits i Danmark och Tyskland tidigare.
sagatess: jo sant ska gjöra snart kola vad som gäler vi ksa ha för dör okså.
lano: Hejsan! Priserna verkar vara rätt så lika på de flesta (seriösa) ställena. Vi fick in priser på mellan 7000-7500 på Vetlanda vit enkeldörr utan glas 10*21 samt mellan 14000-15000 på Vetlanda vit dubbeldörr utan glas 15*21. Handlade lokalt till sist, tror det blev 21900 för båda (alla priser inkl moms).
elof: Om du med dubbel ytterdörr menar en pardörr (två dörrar bredvid varandra) så kommer du inte billigt undan hur du än gör :( Letade själv efter pardörrar till vårt hus men lyckades inte hitta någon under 15.000 SEK Konstigt nog så var det billigaste budet från den lokala snickaren, och då blev dörrarna precis som vi ville ha dem. Med överljus och hela paketet. Hör med din lokala
Immobil: 8-) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58206 ;)
NiclasR: Hej, Jag undrar om det är någon som har någon rekommendation om vilken leverantör av gavelfönster man ska välja? Har fått in priser på aluminiumbeklädda vrid/H-fönster från Elit och Traryd så här långt. Jag läste i Råd och Rön där dom hade gjort en test på fönster förra året. I denna test verkade Elitfönster vara bättre än t.ex. Trarydfönster. Jag tänkte att det
KaMa: Tosca - tack! Jag tror att dina bilder har fått mig övertygad! Snyggt, och då menar jag inte bara dina fönsterpartier :)
TN-Funkis: Finns trådar på maskindraget glas från dessa länder här, min fråga är om det finns någon i Sverige som importerar dessa glas för humant pris ?
Angelven: ... för att inte tala om den dagen då glaset punkterar ;-) Mvh /Angelven - som har två lager handblåst och 1 lager med metallbeläggning....
TN-Funkis: Tillhör den skara av folk som har planer på att byta ut innerrutan i kopplade fönster från vanligt glas till s.k lågemissionsglas. Nu kommer emellertid frågan upp om det också kan löna sig att enbart montera på solskyddsfilm i stället ? De flesta tillverkare anger reducerat värmeläckage med c:a 30% på fönsterfilm, frågan är hur stor reduktionen är med K (E)-glas i jämförelse.
Snigel: Nu har det löst sig. Det visae sig att vi visst glömt att "passa" en karmdel....hrm....hum... ::) Tack för hjälpen alla!