Fönster & Dörrar
Doctool: Håller med Bob_the_builder. 3.5mm/sida torde ligga inom felmarginalen vad gäller rakheten på öppningen d.v.s det kan bli problem att få dörren i våg.
Hasseman: Bytte fjädern för 10kr och sen fick jag hjälp med den andra fjädern så nu är det reko :)
Niq: Nästan alla som bygger träfönster idag använder limmträ åtminstone i karmen och många även i bågarna. Jag vet att estninskt glas och fönster håller hög kvalitet känner tyvärr inte till dom litauiska. Kan tänka mig att dom håller hög kvalitet eftersom att där bygger man inte ännu med tanken att dom skall ju ändå bytas om 10 år.
ecke: Huset i Hudding har fasaden målad med nyansen S 1002-Y ljusgrå
Ms_IT-Nisse: Och att det finns ett företag som säljer dem: http://www.fonsterokakel.se/index.html ;)
Sniff: Ja då får jag skaffa mej en EI 30 då... Bäst att iallafall försöka göra rätt från början... Tack för svaren!
mickesgw: Hej. Dörrboden STP i Staffanstorp tillverkar dörrar efter önske mål. Vi ska bytta vår dörr med ett sort fönster i han kunde ta vårt gamla eller så kunde han ordna ett nytt fönster o sätta i allt efter vad vi ville. Så han kanske kan hjälpa dig. Ring Sven Ewerlöf på 046-253678 och kolla. Micke
mickesgw: Hej. Dörrboden STP i Staffanstorp tillverkar dörrar efter önske mål. Ring Sven Ewerlöf på 046-253678 och kolla. Micke
Hans_Nordstrand: Man kan också fästa med träkilar, så var de flesta av mina 1800-talsfönster infästa. /Hans
Peet: Har sett att Byggmax säljer Sverigedörren(ytterdörr) i några olika utseenden. Är det nån som har erfarenhet av dessa? Priset på 3495- verkar ju vara bra och modellerna liknar Polardörrens olika varianter.
elof: Enklast om du vill ha en tröskel i trä är att prata med ett snickeri. Då fixar de en tröskel som har precis de måtten du vill ha. Denna detalj är inte alt för svår att tillverka så kommer säkerligen inte att kosta skjortan. Lycka Till /elof
Halling: [citat] Inte för att det svarar på frågan, men när jag kollade runt så fann jag att http://www.nettomarkiser.se/ hade ungefär samma priser, fast med mer valmöjligheter och automatik som tillval. Kvalite osv har jag dock inte den blekaste aning om, kanske någon vet...?
Ingenjören: Varbergs Trä säljer fönster från Lenhovdafönster. Lenhovdafönster i sin tur startades av avhoppare från Elitfönster. För några månader sedan köpte dock Elitfönster Lenhovdafönster! Har själv köpt ett fönster och en fönsterdörr från Lenhovdafönster och har inget att anmärka. Har i och för sig inget test att hänvisa till. /Ingenjören
chris47: På båtar saltvatten borstar man teaken så den förblir grå. Jag håller med om att gråvit teak är snygg, men På utemöbler blir teaken istället smutsigt gråsvart. Jag använde binärolja på mina teakmöbler istället och det är möjligt att det fungerar även på fönster om det inte finns ytor där vatten stannar kvar. /CC
Vesta: Tack för bilderna! :) Det blir ju grymt snyggt! :o :) Nu har vi funderingar på att inte ta eklister, utan standardvita istället... :-/
Immobil: ...eller klistra en ljuddämpningsmatta på undersidan av det undre blecket. ;)
Anonymiserad 5589: [citat] Jag tänkte också ha något mer gediget först, men priset avgör. jag tänkte så här: Vikdörrarna jag kollar på kostar ca 9000:- och så hittade jag lite mer kvalité(?) för ca 28000:- Det jag oroar mig för är att värmekostnaderna skjuter i höjden, men om man räknar att kostnaderna ökar med ca 2000/år pg av vikdörrarna så kan jag ha de billigare vikdörrarna i ca 9-10 år
isolde: Egentligen kan jag tänka mig att skippa överljuset om jag kan få tag på en pardörr som är 2,30m hög. Logiskt sett borde det dock bli billigare att tillverka 20cm högre sidoljus än 20cm högre pardörr. Jag betraktar det som en kostnadsfråga, för att rent estetiskt blir det lika bra med endast två sidoljus och inget överljus. Tack för idéen att använda sig av fönster, Tartan. Det
__OJ__: Kan man inte göra så att man skär av ett par cm från ytterkant på en tegelsten och sedan mura fast den mot den fula sidan som blir blottad vid utskärningen?
fubar: Inget gick sönder!!!!! :) Förutom lite puts på plåten under fönstret. Men det är fixat.
Linnex: Hej, Jag har ett Begus Hus från 1980 som jag skall bygga till en vinkel på. Nu söker jag efter fönster och vill ha samma som sitter övrigt i huset. Brunlaserade treglasfönster. Någon som vet vilken fönstertillverkare de använde sig av? Hittar inget på ritningar eller märkningar på fönsterna. Jag har fått info att Begus har gått i KK så jag vet inte vart jag kan vända mig och
kusteldaren: Gamla fotografier, är det ett släkthus kanske du kan kolla med släkten annars kan du försöka luska med säljaren. Prata med äkldre grannar kan vara ett annat sätt Är det en gård eller fd gård så finns det säkert med på bild i Svenska Gods och gårdar för ditt landskap. Gamla flygfoton är ett annat tips.
Niq: Någon skall göra dom. Glasen skall vara fasttryckta i alu listen med butylband. Alulisten skall sitta några mm in från glaskanten, från glaskanten in till alulisten skall det vara lim. Det ska finnas en svart rand printad eller målad på glasen som skyddar butylen och limmet mot uv ljus.
lier: Mellan dom två dörrarna så är Addera snyggast. Släta dörrar tycker jag personligen e sterila och tråkiga. :)
liiisa: Men det känns ju skönt...... Nu behöver man ju inte putsa fönstrena i alla fall ;D ;D Spara i hop "cash" för att sätta in nya...... // Liiisa
Seevers: Jag vet inte om det här är korkat men om fönstret åtminstånde bara håller ihop skulle man inte bara kunna måla det för att sedan lägga på kitt som ett slags spackel för att sedan måla det igen? Kanske lite fusk men den skulle kunna funka? :-/