Fönster & Dörrar
AndersG: Vi har en hel vägg.. :) Var inte där då de satte in den, men de spräckte en ruta, gissa om de svor :)
athena: Också en Norrlänning som funderar över denna fråga :-? / Athena
JonasHolm: Det finns även många brädgårdar (inte bauhaus och coop) som kan ta en tjockare bräda och hyvla den till exakt den tjocklek du vill ha, om det inte har den dimensionen man vill ha. Lite färg kan du ju som Mattias sa kladda på själv... /Jonas
brevik: Tack för kanonbra svar! Eftersom huset är gammalt och vinden aldrig har använts så finns det inte ens stående reglar bakom panelen utan bara 2st horisontella.
broder_J: Jag har mailat till: risto.sivonen@agsivo.inet.fi <risto.sivonen@agsivo.inet.fi> exportansvarig på Lillevilla. Gå till deras hemsida, med förteckning över fönster/dörrar: http://www.lillevilla.net/Eng/doorwindows.asp?lang=eng Lycka till broder j
MathiasS: Om du bara frågar vad du vill veta så får du nog svar här!
broder_J: Mitt sommarprojekt är ett egenhändigt ritat lusthus i kvadratisk form för att njuta av havsutsikten i från. Tanken är att det ska bli robust men samtidigt en ekonomisk lösning. Jag har kommit över spröjsade fönster där dock ett fönsterpar saknar karm. Är det tillrådigt att göra egna med lösvirke (limma o spika förhöjningen inåt)? Är det någon somhar tips på hur detta kan
Faidros: [citat] Sverker gillar inte Mockfjärdsfönster: Mockfjärdsfönster lovar fönsterbyte som är: tryggt och enkelt, med skickliga montörer och genomtänkt planering. För familjen Carlström blev det istället brutna löften, felaktiga fönster, tvärdrag i sovrummet och fönsterförvaring på gården. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=594308&lid=puff_594320&lpos=lasMer
psamuels: [citat] Jodå, det fäster, Du har ju bruk mellan blocken och där fäster fogen också, så det behöver Du inte oroa Dig över.
kimtommy: Jag har elitfönster på mitt hus, dem är ca 12 år tror jag, kvistarna har börjat blöda genom färgen vilket inte är särskilt snyggt. bruna fläckar som blir lite kladdiga. men det kanske är asamma vilka man än har så länge det är gjorda av trä.
zankan: Det går om man använder sig av elslutbleck kan jag tänka mig... Samt att du måste ha nån form av hantagsfrikopplingslås på båda dörrarna... Blir inte billigt...
jessica: Vi har precis samma problem med deras handtag!Har tyvärr inget råd att ge. Själva så satsar vi på nya nu från en annan firma. Dom kostar mer en det dubbla, men det är det värt.
NWEN: Jag har ERA fönsters variant på samma koncept som SP, lyftgliddörr, funkar klockrent, var dessutom något billigare än SP... Jag vill minnas att ekstrands också hade den andra typen som du beskriver som skjuts på utsidan. NWEN
NWEN: Jag kan varmt rekommendera ERA-fönster, byggs i Väröbacka söder om Göteborg och säljs av www.fonsterbolaget.se Jag har köpt både fönster, helglasade dörrar och en lyftgliddörr på 4m från dem. Jag var även nere på fabriken och tittade innan jag bestämde mig, och känslan (träslöjdlukten...) när man kommer in i snickeriet avgjorde... NWEN
vall: har en liten fundering.....funderar på att byta till en glasdörr in till mitt badrum....är det någon som har gjort det som har lite tips, måste man byta karmen? pris? infästning? tacksam för svar..............
Tusse: Är det någon som har någon bra metod på hur jag skall lösa salningen på insidan av våra halvmånfönster? Har funderat på att limma ihop tunn plywood till detta, kan detta fungera?
KalleT: okej, rummen är klara nu! Nu behöver vi handtag :) några fler bud :-?
styrman1: 10st. fyra på varje sida men en extra vid varje gångjärn.
spikmas: Jag tycker att det är självklart att byta karm samtidigt som man byter en dörr. Förutom att en modern dörr är bättre isolerad så är en stor del av dörrens isolerande förtjänster att den sluter tätt mellan dörrblad och karm. En karm anpassad till den nya dörren, dessuom med nya tätningslister gör helt klart detta bäst. För övrigt slits en karm också, tröskeln repas etc och
spikmas: Radhus....finns det en bostadsrättsförening har de säkert åsiker i frågan. Bor ni i ett område där särskilda regler gäller kring fasadens färgsättning kan byggnadsnämnden ha åsikter. Grannar kan det ju vara bra att prata med i alla fall så att alla parter slipper överaskningar.
AndersG: Längre ned på sidan: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=58033
yonna: Bakom min nuvarande (kan dock ändras senare ... !) forumbild döljer sig ett otvättbart Veluxfönster som är helt underbart vackert - ligger som ljusschakt ner i köksenvirongerna och innertrapp.
ClasseClas: [citat] Jag håller med. Karmskruv + drevning är helt OK. Kanske fogskummet ljudisolerar lite bättre, men då måste du ändå ha en ljudisolerad dörr med gummilist etc för att dra nytta av tätningen i karmen.
MathiasS: [citat] Jag kan personligen tycka att detta inte är så jätteviktigt för fönster som inte sitter omedelbart nära varandra. Det som däremot är väldigt viktigt, och något man verkligen borde lägga tid på, det är att få ev spröjsning att se bra ut.
snuttjulle: Hehe Låter som att reglerna har ändrat på sig genom åren eller nått. För något gips har jag då inte i taket då tillbyggnaden är byggd -54. Lite puts är det i taket innan bjälklag men det har jag i badrummet oxå.