Bob_the_builder
Bob_the_builder: Vi har köpt en pardörr (Sandra) från Diplomatdörrar. Den uppfyller i alla fall våra estetiska krav, men har "bara" frästar speglar. Den låg i alla fall i ditt tänkta prisintervall.
1 svar · 1,7k läst
S
synpunkter: www.byggfabriken.com
4 svar · 4,0k läst
D
dejmon: är det smygar du talar om? om så är fallet limmar du dessa. ..//N
1 svar · 4,2k läst
D
dejmon: använd drevremsor...inte fogskum ! ..//N
3 svar · 2,8k läst
D
dejmon: Fogskum är kanonbra !!! men inte i detta fall, håll dig till drevremsor !!! ..//N
3 svar · 3,3k läst
M
Modig: Har en bekant som köpt en "spegel" på Kreatima i Stockholm. Vet inte om det var plast, har för mig att det var någon folierad papp. Lätt var den i alla fall och det såg ut precis som en spegel. Kreatima har även postorder, katalogen finns att ladda ner från hemsidan http://www.kreatima.se/ Eller så kan du ju ringa och fråga dem.
1 svar · 7,8k läst
I
isolde: Det finns ett utarbetat förslag som Sveriges klokaste hjärnor kommer att ta ställning till. Det ryktas om juni 2006, och sedan lär det dröja ett tag innan landets kommuner börjar tillämpa det nya regelverket. "Den högsta genomsnittliga värmegenomgångskoefficienten (U[sub]m[/sub]) får för de byggnadsdelar som omsluter byggnaden (A[sub]om[/sub]) inte överskrida 0,50 W/m[sup]2[/sup]K."
1 svar · 2,4k läst
·
A
AndreasK: Den kista som gäller idag är ASSA 2002, den har en hakregel som fälls ut från dörren och som sedan hakar fast i dörrkarmen. Som låscylinder så kan man välja mellan ASSA Twin eller Kaba. Kabas nya nyckelsystem är extremt säkert... det finns knappt någon som kan tillverka nyckeln och några klackbarer lär inte göra det den närmsta tiden.
8 svar · 3,4k läst
thomas33
thomas33: Det finns ett sådant system med hängande dörrar som man använder när man sätter in skjutdörr istället för vanlig dörr. Detta till exempel: http://www.theofils.se/produktsida.asp?produktfamilj_id=60800850 [bild]
1 svar · 3,2k läst
H
husolle: Hej Det går inte att bara borra små vent. hål i glaset ??? Amatör MVH
10 svar · 5,2k läst
G
Goois: Har kollat runt mycket på internet ang fönster och det verkar ju som dem här superenergifönsterna är jättebra (och dyra) men frågan är tjänar man in pengarna man lägger ut "extra" för dem argonfyllda fönsterna än dem "vanliga" 3 glasfönsterna? Alltså släpper man ut så lite värme så att man tjänar så pass många kwh så det lönar sig? nån som precis har bytt som kan dela med
0 svar · 1,1k läst
K
Kurtivan: Jag har tidigare köpt kitt hos bygghandeln och aldrig lyckats speciellt bra med kittningen. Nu köper jag kitt i lösvikt hos en glasmästare och det är en himmelsvid skillnad att använda det kittet!
3 svar · 11,1k läst
N
Niq: ska du ha det någorlunda helt så borde du värma kitet med antingen en varmluftspistol eller en speedheater. Risken finns förstås att plasten kan få smältskador men om du inte skall använda den igen så gör det väl inte så mkt. Man kan oxå hacka med stämjärn om man vill men risken är stor att man har sönder något.
1 svar · 2,2k läst
thomas33
thomas33: Besök något snickeri i närheten och ta med en befintlig spröjs, så kan de säkert hjälpa er.
1 svar · 4,3k läst
N
NWEN: www.ekstrands.com har vikfönster, men de är nog i första hand att ersätta en yttervägg med och kanske inte från en vinterträdgård och ut.
1 svar · 5,6k läst
Spix
Spix: [citat] Tackar för tipset. ska studera dem mer ingående.
2 svar · 2,5k läst
N
Niq: Jag måste rätta mig själv det är inte pilkington som äger emmaboda det är saint gobain.
2 svar · 1,7k läst
K
kimtommy: Vart hittar man detta? vill inte kosta på ett dyrt treglas. utan vill ha ett fast färdigmålat med 2 eller eventuellt ett glas. Tips någon?
0 svar · 1,8k läst
A
andersmc: Vad är fönstren vända mot? Likaväl som de innevarande får bra utsikt får utomstående bra insikt. Tänk även på hur det blir när det är mörkt. Då blir stora fönster som en svart vägg som slukar allt ljus.
1 svar · 4,3k läst
M
matshermansson: Låt dörren vara. Om du ger dig på karmen och tröskeln bör det räcka. Det är ju "bara" 8 mm för litet. Sen skall det väl vara några mm till för ev isolering. I värsta fall få ni strunta i tröskeln, använd en tunn ekplanka eller en ny plan tröskel.
1 svar · 5,3k läst
G
Grunt: Är det inte dags att stoppa signaturen "kvalitets fönster"? Alla inlägg har varit reklam inlägg som ser likadana ut. Moderator?
2 svar · 2,3k läst
M
Mustang06: Topsy - watt ar en "momentan" siffra som sedan multipliceras med tiden for att fa fram kostnaden. 30 Watt/1000*24 ar antalet kWh per dygn som du far betala for. I det har fallet 0.72kWh ganger ditt elpris. Jamfor sedan arsmedeltemperaturen dar du bor med hur varmt du vill ha inne, sa kan du rakna fram hur mycket du tjanar. Lat saga att medeltempskillnaden skulle vara 10 grader, sa tar det dig en
5 svar · 4,6k läst
morsan
morsan: Det finns en länkguide på förstasidan http://www.byggahus.se/lankguide/#11 annars kan du kanske hitta någon här ;) http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=373&ord=innerdörrar Det finns troligen flera som kah gör högre dörrar, men jag vågar inte tänka på priset :-?
1 svar · 4,5k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: jag har satt in sådana i min kolonilott. De har klarat en vinter och en sommar utan problem.Verkar vara av god kvalitet. jag tror att de inte har så värst högt isolervärde men det spelar ingen roll i mitt fall eftersom jag bara är där på sommaren.
1 svar · 2,3k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: ok..tack för infon :)
2 svar · 5,6k läst
R
Roq: Nåt pris kan jag inte men rent generellt så ska man energimässigt satsa på att tilläggsisolera tak/vind - det ger den största vinsten. Fönster ska man byta till energisnålare varianter när fönsterna behöver bytas av andra orsaker (ålder, dåligt skick etc.). Att bara byta i energisparande syfte är knappt lönsamt.
1 svar · 6,8k läst
K
Kurtivan: Skaffa en trälist 10x10 mm, som du grundmålar och kapar så att den har exakt rätt längd. Ta bort 10mm av kittet där du ska ha ditt spröjs. Lägg på sättlim på listen och tryck fast den mot glaset. När limmet torkat, kitta en fals som vanligt. På insidan limmar du fast en profilerad 30 mm bred list.
1 svar · 6,6k läst
G
Grunt: Inga problem att få tag i 200 cm dörrar. Finns i välsorterade byggvaruhus, även Coop kan ta hem om man vill.
1 svar · 6,0k läst
S
schotte: Fick fri frakt då jag gjorde förfrågan där, tror det inte var så mycket rabatt. Dock så blev det inget där då dom hade 9v lev tid.
1 svar · 2,8k läst
T
TN-Funkis: Stor chans att fönstret måste förstärkas med ett extra gångjärn p.g.a den ökade glasvikten, annars kommer bågen så småningom att slå i karmen. Kolla upp ev problematik med persienner också (om solen gassar in) alt om ev granne kan titta rätt in. Är lite misstänksam att man ändrar ett fönsters grundkonstruktion genom att man limmar/skruva ihop en kopplad ruta, om fönstret är av
2 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.