Jag är sugen på Velfac 200 till mitt nya hus.
Vi kommer ha ett skjutdörrsparti. Vill ju helst ha samma sort som fönstrena (iofs sitter inget fönster precis bredvid).
Har dock "känt" på Velfacs lösning som är lite annorlunda. Man har ett handtag på varje sida av dörren som skall öppnas. När dessa har vridits upp skjuter man ut dörren och sedan åt sidan. Detta är bättre enligt säljaren (såklart). Förutom det rent estetiska finns det ingen risk att vatten eller smuts kommer in i huset då dörren skjuts på utsidan.
Tror SP har den "gamla vanliga lösningen", dvs ett hävhandtag vrids och sedan rullas dörren lätt åt sidan, dock på insidan.
Någon med erfarenhet av Velfacs lösning. Jag tycker spontant att den känns litet klen och komplicerad. Villrådig just nu...
Jag har ERA fönsters variant på samma koncept som SP, lyftgliddörr, funkar klockrent, var dessutom något billigare än SP... Jag vill minnas att ekstrands också hade den andra typen som du beskriver som skjuts på utsidan.
NWEN
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.