E
em_: Tack för svar :) Glömde nog nämna att väggen inte är bärande, och resten av lägenheten håller på att totalrenoveras så om det nånsin ska göras så är nu det perfekta tillfället..
2 svar · 3,8k läst
·
B
Bigfoot: Vi har en öppning mellan hall och vardagsrum som är 205 cm bred och 240 cm hög. (Samma mått som hallen, den mynnar s.a.s ut i vardagrummet.) Det vore trevligt att kunna stänga till vid behov och jag funderar på vilken lösning som är bäst. Vanliga dörrar vill vi inte ha. Smidigast vore ju en skjutdörr men det medför lite för stora ombyggnader om det ska bli bra. Därför funderar jag
0 svar · 6,1k läst
M
matrix: Jag ska testa , tänkte att skummet skulle isolera bättre om jag hade svårt att komma åt. Det är riktigt trångt, helst av allt skulle jag vilja lägga en fog med något isolerande material.
2 svar · 2,6k läst
B
Bricky: [citat] Lät farligt, jag får nog skicka ut frugan på stegen ::) Okej, det är bara att "göra det" verkar det som. Tack för tipsen.
4 svar · 8,1k läst
P
piece: Påminner en hel del om mina källarfönster som jag böt förra året. Jag köpte fönster på Silvan som oljader, grundades och målades med fönsterfärg runtom. Det ser ut att hålla bra.
1 svar · 7,1k läst
J
JonasHolm: Ekstands har man rabatt på om man är med i Villaägarförenigen. 20% tror jag det var. Kanske inte den billigaste leverantören, men inte den dyraste heller, och med rabbaten så kanske slantarna räcker till ekdörrar rent av. ;) /Jonas
1 svar · 4,5k läst
B
bummse: Jag har beställt elit fönster men får dom inte först i ocktober finns det några andra fönster som är lika bra ska vara med aluminium och spröjs är inte några konstiga mått eller så Vill ha fönsterna så fort som möjligt OBS inga utlandsfönster
0 svar · 729 läst
B
bergholm: Ah...vad bra. Det där hade jag inte läst i huvud taget! Tack för hjälpen!! :)
12 svar · 3,3k läst
B
basilika: Någon som renoverat/fixat till takfönster (modell snedfönster) Våra 2 st takfönster på huset från -79 behöver renoveras lite, de är mörka av smuts, fukt och mögel emellan föster och karm (?)...de är inte målade, utan mörka som om de bara är oljade vad jag förstår...? Ska de alltså tvättas, putsas och oljas in? Vad använder man för olja? Hur? Kom med bra råd tack!!! ;-)
0 svar · 1,8k läst
T
Tomtebo: Vad som är snyggast beror ju på omgivningen; vad det är för typ av hus och hur inredningen ser ut.
6 svar · 13,3k läst
S
Snozzi: Har fått mina nya Allmoge fönster med fast karm som är alu. beklädda på utsidan. På ett av fönstrena är alu. profilen nedtill på fönstret skadat. Allmoge skall skicka ut en som byter den i slutet av Augusti. Så länge vill jag inte vänta med att montera fönstrena. Är det någon som vet hur man tar bort aluminium profilen på dessa fönster. Fönstret är av typen HFKA som det heter
0 svar · 3,9k läst
C
CarlSthlm: Hej! Vi håller på med en köksrenovering och skall ha bänkskivor framför de två fönster som finns i köket. Foder på fönster medger en bänkhöjd på 85 cm och det är för lågt. Dessa fönster öppnas inåt. Det vi behöver göra är att höja underkanten på dessa foder. Ett alternativ är naturligtvis att köpa nya fönster men jag försöker hitta en billigare och enklare lösning.
0 svar · 2,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Rent instinktivt känns det inte som ett problem. Värre hade det nog varit med ett klarrött hus och knallgul dörr. En mikrofon och en meny precis framför dörren och du hade haft en riktig drive-in.
1 svar · 1,2k läst
M
Misse_o_Mojje: Vi har fönster därifrån med köpte dem via Stockholmskontoret, en ganska långdragen historia för ett arbete som "normalt" tar två dagar... :-[ Nöjda med fönstrena, tyckte inner-fodrena var på tok för breda (vi ville ha smala i stil med dem vi hade innan)... övrigt "gnäll" gäller inte fönster, funktion eller dylikt. Men du kommer att möta andra människor, vårt strul var nog mycket
1 svar · 4,1k läst
N
Niq: Man kan limma eller sätta med dubbelhäftande tejp. Om du limmar så har du möjlighet att finjustera. Med tejp så sitter den fast på en gång. Spegelglas ska inte limmas med silikon då det kan fräta på spegelytan.
2 svar · 13,1k läst
B
Buurt: Har köpt tre gamla fina fönster, utan karmar. Det är spröjsade fönster, med 9 smårutor i och dubbla glas(!). Tjockleken är 40mm. Jag ska nu på något vis tillverka karmar till dessa. Idag sitter det hiskeliga 60 tals fönster i vår stallbyggnad. Tanken som slog mig idag var att man kanske kan ta de gamla karmarna och använda till de nya? Naturligtvis passar de inte, men de går ju att
0 svar · 8,4k läst
pinebar
pinebar: Hej igen! Jag skulle slipa det gamla målade och dutta på grundfärg där färgen är helt borta. :) pinebar
3 svar · 4,3k läst
P
pilsnergubbe: Jo, jag tycker dom är bra. Sitter perfekt intill glaset. Och det gör dom vilken fönsterstorlek du än väljer, dom är skräddarsydda för det fönster du väljer. Dock så tycker jag att dom är alldeles för dyra.
3 svar · 1,1k läst
I
isolde: Verkar som att danska tillverkare har tvåglas-fönster, även om jag sett treglas någonstans. Rätt intresant, med tanke på att man anger u-värdet på hela konstruktionen till 1,1. De flesta i Sverige skulle nog rynka på näsan om man valde tvåglas-fönster till sitt nya hus, trots samma isoleringsförmåga som hos treglas-fönster. Det där med momsen lät intressant. Våra fönster
3 svar · 6,6k läst
D
danne81: HEjsan skall bygga ett panrrum.  undrar vart man kan köpa skjutdörr i plåt som är ca 160cm.
0 svar · 1,8k läst
H
Holmis: Någon här som vet något om dessa badrumsinredningar? Vi har varit runt och tittat på lite olika inredningar och fastnade lite för Tiger Qudrato som dom säljer på Bauhaus. Den som föll oss i smaken var 120cm varianten med det vågiga handfatet. Handfatet som var Antracitgrått var gjort i något konstmaterial och man kan ju undra lite hur pass hållbart/tåligt ett sådant är? Lyckas inte
0 svar · 1,8k läst
fubar
fubar: En sak som jag funderar på när det gäller trösklar. Våra trösklar täcker bara halva dörrens tjocklek, det borde väl oxå kunna påverka fukt och drag i huset? Har frågat husleverantören varför de ser ut så, men inte fått någotbra svar.
3 svar · 1,2k läst
D
David: Senast vi pratade med Velfac så kunde de leverera till jul... Synd då de har både prisvärda och snygga fönster. mvh David
13 svar · 5,6k läst
Linska
Linska: Här är en till annons som kanske kan vara intressant. http://kopochsalj.eniro.se/query/noimage//what/gti_info/id/A8097026/district_code/1/category_id/5020000/category_name/F%C3%B6nster%20&%20d%C3%B6rrar/direction/full_search/price_min//price_max//date//sr//ax//corporate//private//dir_code/1/parent_district/1/has_image//ordernr/8/stq/0/stq_val/0/hpp/3/type_label/
3 svar · 4,5k läst
spocks_beard
spocks_beard: SS står för Svensk Standard. Står lite här om fuktnivå i virket http://www.skogsindustrierna.org/LitiumDokument20/GetDocument.asp?archive=3&directory=748&document=3321 Standarden finns på SIS.se men den kostar pengar (345kr), man får mao. inte läsa den.. Mkt. besynnerligt. http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabName=%40DocType_1&Doc_ID=7166
1 svar · 4,4k läst
A
anne-li: Nu har vi gjort det :) , och det var ju inte så svårt . Kostade ca 300 kr ;D
1 svar · 2,0k läst
A
AndWig: Jag blev jätte nöjd med mina upp i nock fönster. Kolla in min hemsida och hojta till om du vill ha fler bilder.
2 svar · 8,8k läst
F
fredde33: Hejsan, väntar på leverans av 7st fönster med aluminium utsida såhar däför börjat grubbla på monteringen. Vilket är att föredra? monterade i liv med ytter eller innervägg? har fått för mig att fodren på utsidan skjuts in under alu beklädnaden, eller?
0 svar · 1,8k läst
H
hjalle74: hej! Jag tycker det blir så mörkt med alla dessa spröjs. Har skaffat enkelrutor istället. jag har gjort som så här: oljat allt bart trä med linolja. Sedan en tunn kittsträng innan jag lade dit den nya rutan, sedan kittat o målat efter ett par dagar, utvändigt kör jag med olje-alkydfärg o mellan rutorna o invändigt med vanlig vit plastfärg. Hoppas det blir bra!!!!!! :P /Hjalle
2 svar · 1,8k läst
lexus
lexus: En tanke som slog mig är att om jag tar bort stålkanten i tröskeln och sedan knackar bort betongen så att man kommer ner i marknivå så kan jag gjuta ett slätt golv in till garaget. Därefter kan man montera en borstlist längst ned på garagedörrarna. Vad tror ni om den tanken? Problem?
1 svar · 8,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.