Vi ska sätta in takfönster på den inredningsbara övervåningen, är tanken. Får dock inte huset förrän vid jul i år.
Undrar nu om det är bättre att sätta in fönstrena DIREKT vid takresningen, eller om vi ska vänta tills vi ska isolera och inreda där uppe. Fönstrena kommer sitta i framtida bastu samt ovanför trappen - och de positionerna ändras ju inte även om vi inte helt bestämt planlösningen uppe ännu.
Hur gjorde ni som satt in takfönster? Vilket märke, vilken storlek, hur lång tid tog det och hur mycket kostade det?
Finns det något som ni önskar ni gjort annorlunda?
:-?
Undrar nu om det är bättre att sätta in fönstrena DIREKT vid takresningen, eller om vi ska vänta tills vi ska isolera och inreda där uppe. Fönstrena kommer sitta i framtida bastu samt ovanför trappen - och de positionerna ändras ju inte även om vi inte helt bestämt planlösningen uppe ännu.
Hur gjorde ni som satt in takfönster? Vilket märke, vilken storlek, hur lång tid tog det och hur mycket kostade det?
Finns det något som ni önskar ni gjort annorlunda?
:-?
Jag har inget svar på din fråga men jag skulle också vilja veta vad det kan tänkas kosta. Vi planerar att sätta in ett fönster i sendtaket på badrummet, är ju så mycket finare med ljus utifrån på toaletten 
m
Vi fick på taket i höstas och kommer att sätta in takfönstret (Velux) till sommaren. Det blev på detta sätt eftersom vi hade väldigt bråttom med taket mellan skurarna och det var viktigt att få tätt snabbt. Takfönstret räknar jag med att få på plats en solig sommarvecka....
Vi har en 1½plansvilla, byggd 1946. I det stora badrummet på övervåningen har vi planer på att sätta in ett takfönster, blir så mkt ljusare då. Hur gör man det och vad kan det tänkas kosta? Blir det problem iom att taket ligger på?
Tycker inte att ni skall stressa med takfönstren, ta det när det passar.
Det tog mig + en granne ca 12 timmar att stoppa in 2 st 114*140 + ca 4 timmar till ensam för utvändiga elektriska markiser och ytterligare 6 timmar ensam för smyginklädnader. Ingen aning om det är snabbt eller långsamt men ingen av oss hade satt in takfönster tidigare.
TIPS! Läs alla bruksanvisningar och släng de som inte gäller ditt monteringsätt.
Som flera andra på detta forum så rekommenderar jag det starkaste Velux, helt överlägsen kvalité. Visst, köper man allt från dem så kostar det men en fröjd att montera och snyggt blir det.
Har satt in två st topphängda Velux S08 114*140 cm i tegelpannor,
de kostade 36.000:- inklusive alla inklädnader, elektriska markiser på utsidan och manuella mörkläggningsgardiner på insidan. Utökade sedan med ett pivåhängt till mitt pytte badrum på 4 kvm för ljusets skull, där valde jag ett som har plast istället för trä på insidan i storleken 118*66, det kostade endast 5-6' komplett med allt.
Välj inte bort smyginklädnanden, det är få jag känner som skulle få en lika snygg inkädnad om de gör den själv.
Fundera igenom om det räcker med pivåhängda eller om du önskar topphängda, det är en stor skillnad på när en varm sommar dag öppnar dem + att topphängda ger en skön frihetskänsla.
Här finns hela Velux sortiment med pris: http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/fonster/velux/index.html
Gjort annorlunda? Ja, idag önskar jag att jag hade valt till alla eltillval, dvs elektiska styrda men det kanske beror på att jag är prylbög
Det tog mig + en granne ca 12 timmar att stoppa in 2 st 114*140 + ca 4 timmar till ensam för utvändiga elektriska markiser och ytterligare 6 timmar ensam för smyginklädnader. Ingen aning om det är snabbt eller långsamt men ingen av oss hade satt in takfönster tidigare.
TIPS! Läs alla bruksanvisningar och släng de som inte gäller ditt monteringsätt.
Som flera andra på detta forum så rekommenderar jag det starkaste Velux, helt överlägsen kvalité. Visst, köper man allt från dem så kostar det men en fröjd att montera och snyggt blir det.
Har satt in två st topphängda Velux S08 114*140 cm i tegelpannor,
de kostade 36.000:- inklusive alla inklädnader, elektriska markiser på utsidan och manuella mörkläggningsgardiner på insidan. Utökade sedan med ett pivåhängt till mitt pytte badrum på 4 kvm för ljusets skull, där valde jag ett som har plast istället för trä på insidan i storleken 118*66, det kostade endast 5-6' komplett med allt.
Välj inte bort smyginklädnanden, det är få jag känner som skulle få en lika snygg inkädnad om de gör den själv.
Fundera igenom om det räcker med pivåhängda eller om du önskar topphängda, det är en stor skillnad på när en varm sommar dag öppnar dem + att topphängda ger en skön frihetskänsla.
Här finns hela Velux sortiment med pris: http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/fonster/velux/index.html
Gjort annorlunda? Ja, idag önskar jag att jag hade valt till alla eltillval, dvs elektiska styrda men det kanske beror på att jag är prylbög



