9 665 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Är det standarmått på gångjärnen på dörrar?
Vi har innerdörrar från -67 i vår källare.
Har sett ett par begagnade fina billiga som jag vill köpa, men min fråga är går det att bara hänga på dessa nyare dörrar på befintliga gångjärn. Är det standar mått på gångjärn och avståndet mellan gångjärnen?
Hon som säljer säger att det är ett sk. slip in system så att dom är både vänster- och högerhängda.
Tror ni att man dessutom kan såga av ca 6 cm nere och lika mycket uppe, trots att dom inte är massiva?
Enligt säljaren tror hon att det är massivt ca en decimeter.
Måtten på dom begagnade är 82,5 x 204
Vad vi behöver är 82,5 x 192
Hoppas någon vill svara!
/Scat katt
Har sett ett par begagnade fina billiga som jag vill köpa, men min fråga är går det att bara hänga på dessa nyare dörrar på befintliga gångjärn. Är det standar mått på gångjärn och avståndet mellan gångjärnen?
Hon som säljer säger att det är ett sk. slip in system så att dom är både vänster- och högerhängda.
Tror ni att man dessutom kan såga av ca 6 cm nere och lika mycket uppe, trots att dom inte är massiva?
Enligt säljaren tror hon att det är massivt ca en decimeter.
Måtten på dom begagnade är 82,5 x 204
Vad vi behöver är 82,5 x 192
Hoppas någon vill svara!
/Scat katt
De ändrade standard 1972 men det ska finnas beslag som fixar övergången. Se länken.
http://www.swedoor.se/index/services/remove-old-door.htm
Vad det gäller såga av dörrar har vi gjort det dock bara ca 3-4 cm och vi kom iaf in i "hålrummet", dock kan man flytta in trälisten man sågat av i det nya mellanrummet. Hur snyggt det blir är ju upp till ens nogrannhet, våra var gamla gråa källardörrar så vi brydde oss inte så mycket.
/R
http://www.swedoor.se/index/services/remove-old-door.htm
Vad det gäller såga av dörrar har vi gjort det dock bara ca 3-4 cm och vi kom iaf in i "hålrummet", dock kan man flytta in trälisten man sågat av i det nya mellanrummet. Hur snyggt det blir är ju upp till ens nogrannhet, våra var gamla gråa källardörrar så vi brydde oss inte så mycket.
/R
Det låter som det blir extra jobbigt!
Om jag ska köpa nya måste jag väl måttbeställa. Eller det finns dessa gamla mått som alternativ i byggaffärerna?
Någon som vet?
Våra källardörrar är också gråmålade och tråkiga.
Allternativet är ju att måla, men det blir aldrig riktigt bra!
Om jag ska köpa nya måste jag väl måttbeställa. Eller det finns dessa gamla mått som alternativ i byggaffärerna?
Någon som vet?
Våra källardörrar är också gråmålade och tråkiga.
Allternativet är ju att måla, men det blir aldrig riktigt bra!
Det tillverkas dörrar enligt gammal standard, den som gällde 1962-1972, iaf av de större tillverkarna. Enligt Swedoor får man med mellangångjärnet om man beställer en sådan, antar att andra tillverkare har motsvarande. Den finns med ytterkarmhöjd 196,4, med lite minus för karmen bör det vara den höjden du behöver.
Tyvärr är det ju oftast inte dessa dörrar som säljs billigt i storhandeln, det brukar vara standardhöjd 210 (eller 2089 om man är petig). Så du lär behöva beställa dem.
Har letat billiga alternativ till källaren själv men det enda jag hittade var furuallmogedörrar på Byggmax och det tycker inte jag är en förbättring jämfört med de grå släta.
Tyvärr är det ju oftast inte dessa dörrar som säljs billigt i storhandeln, det brukar vara standardhöjd 210 (eller 2089 om man är petig). Så du lär behöva beställa dem.
Har letat billiga alternativ till källaren själv men det enda jag hittade var furuallmogedörrar på Byggmax och det tycker inte jag är en förbättring jämfört med de grå släta.
Klicka här för att svara