J
janolena: Normalt är det 90gr, tar du bort fönsterbromsen i överkant så kan du öppna 180gr om inte smyg & foder är i vägen!
2 svar · 4,5k läst
B
Bror: [citat] Med tvåglas menade jag i detta fall 1+1. Jag skulle gärna se testprotokollet som bevisar U-värdet 1,15 på netmaterials PVC dörr/fönster. Enligt deras hemsida använder de Pilkingtons glas och den bästa tvåglaskonstruktionen från Pilkington har ett U-värde på 1,1. (http://www.pilkington.com/resources/sv1522.pdf). Att då i en dörr/fönsterkonstruktion få till 1,15 tvivlar jag
6 svar · 4,4k läst
ByggPutte
ByggPutte: Kan ju vara läge med fogskum till karm i leca. Glöm inte masonite bitar eller liknande som distanser mellan dörrblad och karm innan fogskum. Putsar först och sen plåt. Om jag minns rätt ;) Mvh Putte
1 svar · 5,8k läst
J
janolena: Om du är konstnärlig kan du glasmåla något vackert mönster på glaset!
3 svar · 3,8k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Vi har köpt ett hus byggt 1980. De som bodde här innan har misskött fönstren och de har spruckit en del på utsidan. Precis innan de sålde målade de alla fönstren med ngn brun lasyr. Jag vill nu ha vita fönster och funderar på hur jag ska gå tillväga. Ngn som har förslag?
0 svar · 1,3k läst
V
Vilda1: Det är ett svårt kapitel. Vilket är bäst vi ska bygga en liten balkong utanför sovrummet ca 3kvm. Ska man ha skjutdörrar, öppna dom inåt för att spara utrymmet ute eller ska man ha öppningsbara utåt? Vad ligger helt glasade balkong dörrar i pris? Är det någon som har nyss varit i Polen och köpt dörrar eller något annat. Vi ska snart åka över för första gången och har läst
0 svar · 1,9k läst
P-plats
P-plats: Var kostar en cylinderring till Assa 700-cylindrar 200:-???
13 svar · 4,7k läst
·
L
Lmob: jag har pratat med länsstyrelsen och dom har inget samröre eller anmälningsplikt till skatteverket så ngn höjning kan det inte bli, om du inte som dom sade på skatteverket anmäler det vid nästa taxering och det är 2008
1 svar · 4,3k läst
J
janolena: Hej! Vi har RM och dörrfyllningen har bättre isolerong än glaset på dörren ( detta är generellt för alla fönsterdörrar oavsett fabriket, glas har mycket dålig värmekofficient) , så det borde vara något läckge om det drar. Jan
5 svar · 2,6k läst
J
janolena: Att sätta ett energiglas i ett kopplat 1+1 fönster gör att energivärdet förbättras men du har fortfarande bara komforten som ett 2glas. För att slippa kallraset ( en del upplerver det som drag) från ett 2-glasfönster bör man gå upp till 3-glas eller 2+1 då det inre glaset blir varamre och ökar konforten inomhus. Betr. energiglasskiktet så finns det ett nytt som är polerat för att
14 svar · 5,8k läst
chris47
chris47: 556 löser alla problem. /CC
3 svar · 20,9k läst
R
Robbie: [citat] Ok - som sagt så "försvann" mitt problem med installationen av bergvärmen - nu är det jämn värme i luften hela tiden :).//R
3 svar · 6,6k läst
M
matshermansson: Tågregel!? Då får du indikeringen.
9 svar · 3,5k läst
T
Tornhill: [citat] En traktor kanske? / Fredrik
3 svar · 4,9k läst
Snailman
Snailman: Det här med tröskel var mest något jag nämnde i samband med flytande golv. Men jag råkade låna en bok om dörrar igår, och i den står det lite om skjutdörrar, det verkar som att det finns ett beslag kallat styrtapp som monteras i golvet nära dörröppningen (men inne i väggen så att säga) Beslaget i boken verkar vara detta: Beijer Byggmaterial Boken heter Sveriges stora Gör det
3 svar · 7,4k läst
T
Tess_P: Hej! Tja, det verkar som ytterbågen sitter på gångjärn och innerbågarna är lösa, klistrade med pappersremsor. Har lite svårt att avgöra vilka som är inner- och ytterbågar men jag såg en båge med gångjärn med lös sprinter och det borde väl vara en öppningsbar innerbåge. Jag var upp på vinden och fotade, jag försöker bifoga bilderna.
2 svar · 4,6k läst
·
H
Halling: [citat] Tackar för tipset! Har mailat dom och frågat, väntar på svar.
1 svar · 7,0k läst
C
coss: Offert för mntering av ett isolerglas på befintlig karm samt gasfyllning. total fönsteryta 7m2 detta är till 3 sovrum samt överhall. 3 fönster per rum.... Pos.Benämning Antal Bredd x Höjd Dist. pris/st. SUMMA 1 MISTRAL ISO 2000 4MM LE 8 695 x 1105 12 502 4013.68 Rak/Sned= R 2 MISTRAL ISO 2000 4MM LE 4 200 x 1105 12 345 1380.00 Rak/Sned= R 3 UPPMÄTNING 1 1000 1000.00 4 ETABLERING 1 800
5 svar · 8,0k läst
Z
zachris: [citat] Var det ett (1) fönster? Wow, det var stort!! Tog ni dit den lokala kraftsportsklubben för att montera det? ;) Eller var det kanske en så stor öppning som byggdes upp av flera mindre fönster?
6 svar · 2,6k läst
·
C
claben: Önskar tips om bra markis-firma i Göteborgsområdet. Skall köpa två markiser till vardagsrummet (4 fönster + 2 fönster) inklusive montering. Tacksam för tips!
0 svar · 3,3k läst
S
Savoy: Har fått mina garageportar med utförlig monteringsanvisning nu. Däremot följde ingen anvisning med den tillhörande sidodörren/förrådsdörren. Jag tänker, precis som med garageportarna, montera denna på insidan av väggen (betong). Karmen har längsgående spår på utsidorna. Till dessa verkar det som man skall montera fästblecken som följer med. Problemet är att dessa inte är
0 svar · 1,1k läst
S
Seevers: När jag gick på fritids (hmm det var 30 år sedan) då gjorde jag en lyckta genom att ta en glasburk som jag limmade ett blyband på för att sedan måla "rutorna" med olika glasfärger. Kanske en fattigmanslösning? Prova och prata med en hobbyaffär.
3 svar · 4,8k läst
P
pulver: Hej, Jag håller på och ska sätta igång med en rätt stor utbyggnad. Jag kommer beställ X antal stora fönster från golv till tak samt x antal franska balkongdörrar. Jag förutsätter givetvis att fönstrena blir mått-beställda och balkongdörrarna relativt standardmått + div vanliga fönster. Är det någon som har erfarenhet, tips, referenser på beställningar från Polen, Tyskland
0 svar · 3,3k läst
wahlström
wahlström: Jag hade helt klart satt in ett mindre fönster ovanför diskbänken! Valde själv att flytta vår diskbänk lite åt sidan så att vattenkranen inte skulle hamna framför fönstret, iofs är jag kanske petig, men med tanke på vattnet och att jag ändå går med trasan på kaklet varje dag efter man donat med disk så hade jag nog blivit galen med att se alla prickar på fönstret! däremot
3 svar · 4,5k läst
·
A
Alko: Jättetack för svaren, klargjorde en hel del! Ska fundera vidare enl. dina tips ovan... /Alko
4 svar · 17,4k läst
·
R
Robbie: [citat] Dyrt - köpte idag SP med beteckningen Le + argon + varmkant alltså u värde 1,15 på fasta fönster för ca 53 tusen som bestod av tre glas på alla samt alubeklädnad. SP kampanj så jag fick 35% rabatt = 18,500 kr vilket kändes som ett prisvärt köp. Alu beklädnader i vårt klimat skall hålla 50+ år enligt säljaren - hade tydligen testats av "statens ... I mitt fall gav inte
23 svar · 10,8k läst
G
greenbay: Vi behöver komplettera med asymmetriska spegeldörrar, de kommer att täckmålas. Vi har 2 st som är köpta på byggmax vid 2000-2001. Vi hittar bara "dyra" dörrar, men vill hellre ha de som kostar runt 5-600 kr, vi skall ha 4 till. Finns det asymmetriska på byggmax hos er? mvh greenbay
0 svar · 824 läst
P
Pius: Är det gammaldags modell på fönstren så är ett bra alternativ att byta ut inre glasen mot selektiv-/energiglas. Alltså glas med osynlig metallfilm på ena sidan.
5 svar · 11,1k läst
ByggPutte
ByggPutte: Allt har sitt pris ;) Mvh Putte
8 svar · 4,4k läst
yonna
yonna: [citat] U=1,4 gäller för pivåhängda takfönster förra året. Jag var också väldigt orolig för den kraftiga utvändiga imman i höstas men detta försvann när hösten kommit igång på allvar och numera har jag inga bekymmer. Kan bero på att jag bor kustnära.
6 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.