Hej

Ska snart beställa fönster till vårt renoveringsobjekt som snart drar igång har redan problem, underkant på ena köksfönstret ligger som det är nu precis i samma höjd som köksbänken som bara är 70cm högt.
En ny köksbänk ligger på ca 90cm fönstret kommer då att komma under bänken tycker ni att vi ska köpa ett fullstort fönster eller beställa ett mindre i såfall hur litet.

Är rädd för hur det kommer att se ut från utsidan på huset med ett mindre fönster om det förstör helhetsbilden på huset.
De andra fönsterna på nedervåningen har storleken 13x14

Hur ska jag göra tycker ni.

bild på huset

• huset_003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild från köket sett

• sa.JPG
    Skapa konto
Jag förstår ditt dilemma.

Först skulle jag försöka uttömma alla möjligheter att göra om köket så att fönstret kunde få behålla samma storlek och fasaden fått leva vidare i symmetrins tecken.

Går inte det, ja då skulle jag nog hellre ge huset ett asymmetriskt utseende framför att få en nisch bakom köksbänken mot fönstret.

Men, tänk över om det går att göra något åt köksinredningen, försök att se med "nya" ögon!

• efter_kok2_360x270.jpg
    Skapa konto
Kanskje du kan sette inn et lite vindu på samme størrelse som det over - kf. utvendig bilde? Da kan du ha vindu mellom benken og overskap. Rektangulært.

S.

Se på www. smalandsvillan.se - villa Lammhult - dette har slikt vindu mellom overskap og kjøkkenbenk.

S.

Jag tycker att exteriören blir förstörd med ett mindre fönster, och era fönster är heller inte så stora.
Är det något problem att fönstret kommer neranför bänken? Jag har sett flera som har det så, och de verkar tycka att det går bra.

Så det är mitt förslag, om man måste ha arbetsbänk vid fönstret. Annars har det funnits flera förslag med att ha sittbänk just vid fönstret.

/EB

Låt det bli en liten nisch bakom arbetsbänken, det spelar ingen roll!
-hellre det än att förstöra fasaden.

Lycka till!
/Stefan

Vi hade exakt samma problem när vi bytte fönster i vårt renoveringsobjekt. Vi har diskhon och vattenkranen i ett av köksfönstren.

Det går att lösa med ett specialtillverkat fönster.
Det är inget problem om du har fönster med inner och ytterbågar. Gör fönstret lika stort som alla andra så att de ser likadana ut utifrån.

Den inre fönsterbågen gör du mindre så den går att öppna inåt ovanför köksbänken. Alltså hoppas du förstår hur jag menar, nedre kanten på innerbågen drar du upp tillräckligt högt så den kommer ovan köksbänken. Under nedrekanten på innerbågen fyller man upp med trämaterial som sitter ihop med fönsterkarmen.

Denna lösningen gjorde vi och utifrån ser det precis ut som de andra fönsten.

Detta fönster måste ju dock "specialtillverkas" så använd en tillverkare som vill göra det, Du blir säkert nöjd!

Hej! Var i exakt samma läge för ett år sedan då vi renoverade vårt hus från -33.Vi har diskbänk framför fönstren.Tyckte inte om iden att förstöra helheten på huset. Jag löste det med att ställa(limma) en ca 30 cm hög frostad glasskiva i karmen.Ljusinsläpp,stänkskydd och dold baksida på diskskåpet i ett nafs. Fick varning innan att fönstren lätt skulle imma eftersom jag tog bort ett element men detta stämde inte alls.Mycket nöjd med resultatet.Mvh Anders

Passar det att sätta spishällen för fönstret så är det väldigt bekvämt att ha hällen på en lägre höjd än övriga bänkytor.

AndersLe, har du någon bild på er lösning? Skulle vara intressant att se...

Skickar in bilder i helgen!

Vi har samma dilemma, ser gärna fler bilder på era lösnignar. Den från "Koja till slott" var smidig, tyvärr skall jag få in en hel rostfri diskbänk så den går bort. Men den hade passat som hand i handsken hos oss.

Men det verkar ju som folk inte tycker man är helt rubbad om man skapar en 20cm nisch bakom bännken mot fönstret åtminstone.

Tror nog att dit dilemma inte är helt ovanligt, vi har ett gammalt torp och ett gammal hus där vi har likadant.

Så här har vi löst det.

• Fönster 002.jpg
  • Fönster 001.jpg
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.