Fönster & Dörrar
Bror: Höjden i mitten blir då knappt 90 cm. Jag föreslår ett innåtgående underkantshängt. Lätt att putsa och med saxbeslag i överkant blir det ett bra vädringsfönster. En solfjäder formad spröjs kan kanske vara snyggt. http://www.leiab.se/default.aspx kan tillverka ett sådant.
Sweed: Har någon glasat in sin överbyggda uteplats på sin "Uggla"?? Vad kostade kalaset i såfall???
Harrieth: Ja, det är riktigt! Jag uttrycker mig klumpigt... Värmeenegi fås via ett köldmedium som finns i rör/slangar, precis som morsan nämner. Värmepumpen tar värmeenergi ur utomhusluften och förflyttar den in i huset via en fläkt mha detta medium. Det jag menade med att vi inte märkt av att det blivit undertryck i huset är att den luft som blåser från pumpen gör att luften i hela huset
Hemmakatten: Här är en gammal tråd i ämnet http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/58471-bullerisolering-av-gamla-foenster.html
CuLa: [citat] -------------------------------------------------------------------------------- Hej! Helt klart en dörr i fullbredd. Jag monterade en takskjutport från Garageportar Industriportar Vikportar Condoor Bredd 5000 mm, det är ett år sedan, o är mycket nöjd, bra pris, bra support. Lycka till!
verktygsgurun: Tröskeln är i aluminium och komposit, inget droppbleck levereras med, ingen mening att skicka med nåt sånt eftersom hus har olika tjocka väggar och var i väggen man monterar det...knäck ett bleck hos plåtslagaren. Man får popnita dit blecket. SA.
verktygsgurun: Det tar längre tid än två timmar att byta ett fönster, Fönstret skall rivas ut, städa ur fönsterhålet från gammalt drev, väga av med distanser/klossar, Lyfta in fönster (tunga) skruvas dit i rätt läge, justera in, dreva, montera bleck, ev inv smyg , lister, ev utv smyg , Foder, o sen plocka in alla maskiner igen....puuuhh....man behöver ställa upp o plocka fram lika många maskiner
verktygsgurun: Har precis monterat in ett skjutdörrsparti från SP och jag är helnöjd ! ersatte 3 fönster och en Altandörr med ett parti som var 3200*2085...Blev görfint !! Bara ett problem....fick ha lastbil med kran för att lyfta fram det...o sen mycket muskel kraft för o få in det sista biten...men det var det värt !!
trojlee: [citat] jag fick en offert från mockfjärd igår och det var med ALU utsida. Varkar vara kanon fönster och dom har en "drive" nu med gratis montering vid köp av mer än 7 fönster. Det man bör tänka på är att om man köper tex allmogefönster med 1,3 i u-värde så får man inget bidrag som man kan få om det är under 1,2(upp till 10000:-)!! Det som även är en nackdel om man har ett
855R-96: Hej ! har ett hus från - 1964 med tegelfasad ... har bytt några fönster i det sen tidigare ... då till elit aluminium inklätt för att få så underhållsfri fasad som möjligt . då har det varit samma storlek som tidigare .... nåja , inom ca centimetern. de gammla sitter ca 10 cm in från tegelfasadens utkant i överkant sitter "övre dropp-plåt som sitter fast i asfa-boarden som med sen
robban44: Kolla med Mekoflex AB - Uterum inglasning , dom gör måttbeställt och har också energiglas + mycket bra att ha och göra med. Kvaliteten är mycket bra och det var mycket enkelt att montera upp skjutdörrpartierna.
Tornhill: Japp, stämmer bra, det var lamellglas jag menade. Prata med glasmästaren om vad det kostar, vad det väger och hur mycket det dämpar ljudet. / Fredrik
Tornhill: [citat] Vi betalade 6,5' / styck för fönstren. Då var de i olika storlekar, de största b20xh15, med tre separata flaggfönster i, de minsta b4xh6 utan spröjs. Alla i oljad ek. Jag inser att det är ett tämligen oprecist svar, men det är tyvärr det bästa jag kan åstadkomma. Med "flaggfönster" menar jag fönster som ser ut som en flagga ställd på högkant, dvs två stora bågar nedtill
bonnier: Du har fått en del svar i den första tråden (som kanske blev inlagd på fel ställe): http://www.byggahus.se/forum/koek/63180-ljudisolerande-foenster.html
Tornhill: I mina föräldrars hus, från sent sjuttio/tidigt åttiotal finns det tre stycken fönster som vardera är 4m breda och 60cm höga. Så visst finns det att få tag i. Åtminstonde ett av fönstren är dessutom utbytt ganska nyligen, pga kondens mellan glasen i treglaskassetten. Så visst finns det långa fönster att få tag i. Dock har jag ingen aning om vad försäkringsbolaget tycker. /
Snailman: Det är alltså ett hus jag ska bygga, så jag vet inte riktigt hur det passar med spröjs (ska prova i datorn när jag väl fått in det där), vet bara att i nuvarande hus så ser fönstren så stora ut utan spröjs, och det har nog för mej, bara betydelse hur det ser ut på ett antal meters avstånd, och då kan man nog inte se om det är trä eller plast jag gillar inte riktigt
isolde: Att Aluplasts fönster är billiga syns på prislappen. Klart billigare än både Schüco, Wirus och Rehau. Har varit och rekat fönster i Polen, och Aluplast var det billigaste som erbjöds där. Deras fönster tillverkas bl a i Polen, aluplast.com.pl Funktionalitet är inget som varken skiljer eller utmärker Aluplast från andra tillverkare, men att Aluplasts sortiment och estetik inte är
wahlström: åh tack så mycket för tipset! deras "standard" skulle nog passa vårt hus.
imported_Tessan: Hej Racerbygg! Jaså, det blev fönster från Lödde? Trevligt! Vi har ju i nuläget bara satt upp två fönster i ett sovrum men de är bra! Vi har en drös med fönster ståendes som ska monteras, får väl göra det inom det snarasre! Ja, 15 års garanti låter inte helt fel, det negativa med dessa fönster eller slu överhuvudtaget är att man ser att de är av annat material än trä men det
verktygsgurun: Fönsterbleckskruv skulle nog funka.....:-) finns i vitt, svart, rostfritt o säkert i ännu fler färger om man vill beställa det....Biltema har både svarta o vita bleckskruv. Finns ju bleckspik oxå...men det är inte så lätt o spika inne i falsen...skriv funkar bäst o lossnar inte efter ett tag...
verktygsgurun: Håller med bror...ta ett fönster som passar mellan de putsade smygarna... minus ställplats...det blir bäst så...riv ut det gamla fönstret försiktigt...Har du tegelhus kanske stenarna har lossnat ovan fönstret o vilar på karmen i dag...så kolla det innan...Karm i karm montage känns lite provisoriskt....enligt min mening....ibland e det dock tvunget...då i riktigt gamla hus...där
Hemmakatten: Vi har Polar's helsläta vita dörrar, med massivtillägg.Dvs. helsväta, vita dörrar som är massiva. Dörrar idag tycker jag ofta tar för stor plats. Om det inte är en specifik inredningsdetalj/effekt man är ute efter, så är enkla dörrar oftgast det bästa och behagligast för ögat. Våra är massiva, vi har både skjutdörrar och vanliga dörrar. De ger en bra tyngd när man stänger
brorzan: habos har jag sett, och jag gillar verkligen den som är längst upp till vänster. Enda nackdelen är att de kostar en hel del. På 9 dörrar så springer pengarna snabbt iväg... # bror
greenbay: Det går ju att ta måtten i karmen för gångjärnet, och sedan fräsa ur dessa mått med en handöverfräs, eller stämma ur för hand. Det behöver inte bli alltför bökigt, tycker jag. Lycka till! mvh greenbay
larsg: Vi har ett skjutdörrparti från Velfac som är väldigt snyggt, dessutom i samma utförande som fönstren. I detta system går dock bara det ena partiet att öppna. Produkt\Dörrar\VELFAC 200 skjutdörr
P-plats: Kan hända att min beskrivning försvann när forumet uppgraderades... Finner du inget hör av dig!
Honken_byggare: Hej Vi har 45 graders vinklar på alla vår afönster och det är framförallt en utseendesak inte ljusinsläpp. Jag skall hem och ta lite bilder så får du se hur det kan se ut. Mvh Honken
pinebar: Hej! Om ni ska byta eller inte beror väl mycket på de befintliga fönstrens trä-kvalitet. Vi har valt att flytta ut och behålla våra gamla fönster, men det kostar ungefär lika mycket att renovera dem som det skulle ha kostat att köpa nya. Vi flyttade ut våra fönster i samband med en tilläggsisolering för att vårt hus har en stil där vi tycker attd et ser konstigt ut med insjunkhna
Agrik: Då nuvarande dörrar o karmar är nån typ av HSB standard o dessutom så e karmarna fastspikade i betongen. Så vill jag hellre lämna bort det jobbet till en firma som kan göra det bra. Dörrarna är: 830 (B) 2020 (H) 35 (D) (1st) 730 2020 35 (3st) 530 2020 35 (1st) Nån som vet vad sånt här ungefär kan kosta i arbetskostnad o kan rekommendera nån firma i Malmö. Vet inte ens vilka firmor