2 385 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Fuktiga fönster vid för bra U-värde??
Fick höra av en bygghandel iår att om man köper fönster med U-värde ner mot 0,9 får man kondens på utsidan av fönstret halva året, är det så? Ska bygga ett mkt välisolerat hus, och vill ju då ha så bra fönster som möjligt! Och man vill ju inte ha vindrutetorkare på sina fönster... 
Hej!
Kan tänka mig att det kan hända. Vi har köpt nya fönster med normalt U-värde (1,1 på glaset) till vår utbyggnad. Nu på hösten/vintern när det har varit fuktigt ute har vi haft kondens på utsidan på de nya fönstren. På de gamla har det inte varit något alls.
Vi har värmen på ganska lågt 12-15 grader, så jag misstänker att det yttersta glaset på de nya fönstren helte enkelt är mycket kallare än det på de gamla fönstern, så därför kondenserar det där. Vi hoppas att detta problem går över när vi höjer värmen till normal.
/pinebar
Kan tänka mig att det kan hända. Vi har köpt nya fönster med normalt U-värde (1,1 på glaset) till vår utbyggnad. Nu på hösten/vintern när det har varit fuktigt ute har vi haft kondens på utsidan på de nya fönstren. På de gamla har det inte varit något alls.
Vi har värmen på ganska lågt 12-15 grader, så jag misstänker att det yttersta glaset på de nya fönstren helte enkelt är mycket kallare än det på de gamla fönstern, så därför kondenserar det där. Vi hoppas att detta problem går över när vi höjer värmen till normal.
/pinebar
Moderna treglas som har en så kallad varmkant och med ett u-värde på 1,2 så kan man få kondens på utsidan de första timmarna på morgonen detta beror på att fönstret isolerar så bra att värmen inifrån ej läcker ut och torkar upp glaset.
Har du fönster med u värde 1,4 -1,5 så försvinner detta problem. Tror att du kan gå in på nån fönstertillverkares hemsida och göra en energikalkyl så får du se hur mycket du sparar på att ha 1,2 istället 1,4-1,5 i u-värde...sen får man ta ställning om det är lönt med 1,2 och ha lite kondens på utsidan.
Staffan
Har du fönster med u värde 1,4 -1,5 så försvinner detta problem. Tror att du kan gå in på nån fönstertillverkares hemsida och göra en energikalkyl så får du se hur mycket du sparar på att ha 1,2 istället 1,4-1,5 i u-värde...sen får man ta ställning om det är lönt med 1,2 och ha lite kondens på utsidan.
Staffan
Klicka här för att svara