6 435 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
vad kan man sätta mellan foder och fönster?
Är inte så hemma på fackspråket gällande fodring av fönster
...men jag har iaf fodrat runt mina nya fönster på utsidan idag. Det jag undrar över är vad man kan/bör sätta mellan själva brädfodringen och fönstret(alu utsida).?...för att få det helt tätt och få bort små synbara "springor" som är ofrånkomliga
.....
Hade tänkt göra det innan jag grundar och målar fodret.....
tack på förhand
/
M
Hade tänkt göra det innan jag grundar och målar fodret.....
tack på förhand
/
M
Om du vet att det kommer att bli springor där man vill använda någon form av fog så ska du lämna så mycket utrymme att du får en fogbredd som kan fungera elastiskt. Oftast tätar man till det så fogen endast kan bli någon/några millimeter och det är för lite för att den ska kunna flexa tillräckligt om materialet rör sig. Jag brukar se till att jag har minst 5mm, men mera är ingen nackdel, för att fogen ska ha någon volym att röra sig på.
Sedan beror det på färgen om det blir sprickor i ytan men fogen blir ändå hel.
Läs på de olika fabrikaten/typerna och välj en som har max elastisitet om materialet kommer att kunna röra på sig, vissa sorter blir för hårda. I ditt fall med trä utomhus så kommer det att röra sig.
Sedan beror det på färgen om det blir sprickor i ytan men fogen blir ändå hel.
Läs på de olika fabrikaten/typerna och välj en som har max elastisitet om materialet kommer att kunna röra på sig, vissa sorter blir för hårda. I ditt fall med trä utomhus så kommer det att röra sig.
Klicka här för att svara