Vi bygger hus i klassisk sekelskiftesstil. Huset blir ljusgrönt, pardörr i teak. Vitmålade Innerdörrarna med 5 speglar från en snickare. Vilka trycken passar ? Sedan funderar jag om det skall vara mässing eller nickelfärgade. Kommer inte att ha mässing i övrigt vad gäller beslag o.s.v.

Vilket sekelskifte?

Om det är det näst senaste skulle jag rekommendera Kulturbeslag i Eskilstuna, Eskilstuna Kulturbeslag, om man har råd.

/Abbe_

Själv har jag trycken i mässing på ytterdörrarna och på spegeldörrana inomhus har jag trycken i nickel med svart handtag. Vårt hus är från 1890-talet.
Jag tycker inte att det ska vara lika trycken på ytter- och innerdörrar. Det underlättar att markera vilken dörr som går ut...vi har 5 dörrar i hallen innanför vår huvudentré .-)
Mässing ser mer exklusivt ut utifrån också.

Vi har också ett sekelskifteshus, men vi valde att använda gamla kammarlås tror jag dom heter, ser faktiskt väldigt bra ut

Precis så ser våra trycken ut också!
Vi har även några kammarlås, men dessa sitter på de mindre dörrarna som går till klädkammare och dylikt.

Jo dessa var fina ! Det verkar dock helt klart finnas mer modeller att välja på i mässing om man vill ha lite äldre stil. Kan man ha mässingstrycken på innerdörrar om man inte annars har mässingsdetaljer, eller kan man blanda hur som helst vad gäller köksknoppar, badrumsdetaljer, fönsterhakor o.s.v.

Ytterdörren är Christinehof pardörr från Qvesarum (lyckas ej få in bilden här).
Dörren är ju ganska pampig, borde man ha lite maffigare trycke ? Tänkte ganska enkelt
från först (ASSA 6638) men kanske det inte passar med ett blankt trycke ?

Eskilstuna kb har ganska lite trycken, samma för inner- och ytterdörrar, eller är det jag som ser fel ?

Om ni köper en dörr hos Qvesarums byggnadsvård kan säkert personalen hjälpa er med vad som passar till just den dörren.
Posthorns trycken i mässing är mycket snygga tycker jag och de finns nog hos de flesta byggnadsvårdsbutikerna.
Nacka byggnadsvård har många begagnade trycken som är i original från tiden ni vill återskapa.

Tänk på att det är detaljerna som gör helheten. Vill ni ha sekelskifteskänsla så bör den infinna sig redan då man tar i ytterdörren. Ett modernt blankt handtag ?...nej, det ger inte rätt känsla.

Vad gäller blandning av olika metaller så är det väl bara ens eget tycke och smak som begränsar.
Själv har jag valt nickel, tenn och/eller rostfritt på de flesta fasta detaljerna i huset förutom på innerfönsterna där jag har fällbommar mm i mässing.
Sedan har jag lampor, skåp och andra inredningsdetaljer i alla möjliga metaller. Jag tycker att hemmet blir mer levande då samt att jag kan välja att köpa de saker jag tycker om istället för att bara välja det som finns i exempelvis....mässing.

Posthornstrycken är snygga jo. Menar du till alla innerdörrar eller till ytterdörrarna ?
En dum fråga dock: Är konstruktionen olika på ytter- och innerdörrshandtag ... ? Vissa firmor har tryckena uppdelade, andra inte. Har inte sett just posthornstrycken under "ytterdörrstrycken".

Jag tycker det är vackrast med mässing. Gärna helt i mässing..

Pius, hos Byggfabriken har de olika utföranden av posthornstrycken. Det finns ett som lämpar sig särskilt för ytterdörr och som gör det möjligt att ha en modern låscylinder. Bifogar en bild..

• posthorn ytter.jpg
Tack Harrieth, mycket fint trycke !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.