20 789 läst ·
10 svar
21k läst
10 svar
Hur bra är egentligen en speedheater?
Jag ska nog börja renovera lite fönster och läser här och på andra ställen om detta.. Och de snackas om speedheater.. Sådan kan du hyra på färgafären för 100 kr/dygn..
Läste sedan om folk som diskuterade speedheater vs terassvärmare.
Jag har någon sådan liggandes på 12-1800w. Och om inte dom fungerar så finns de ju att köpa billigt. Funkar de med sånt?
Tankar och åsikter om detta önskas.
Spricker glasen?, Funkar de bättre med en speedheater än en terassvärmare, varför?, Är de värt dom pengar de kostar för en speedheater osv?
Blir de riktigt trärent när man använder eller är de lite färg kvar osv?
Läste sedan om folk som diskuterade speedheater vs terassvärmare.
Jag har någon sådan liggandes på 12-1800w. Och om inte dom fungerar så finns de ju att köpa billigt. Funkar de med sånt?
Tankar och åsikter om detta önskas.
Spricker glasen?, Funkar de bättre med en speedheater än en terassvärmare, varför?, Är de värt dom pengar de kostar för en speedheater osv?
Blir de riktigt trärent när man använder eller är de lite färg kvar osv?
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 849 kr inkl moms
Läs mer
Dom skrapade ett hus trä rent som vi renoverade.
Målarna använde speedheater.
Klart det blev lite skrapande men utan våran
praktikant hade dom stått och skrapat fortfarande.
(tröga målare).
Skulle tänka mig att det är lättare att hålla
speedheatern som är avsedd för det ändamålet och
att den kanske har jämnare värme.
Om jag va Dig skulle jag hyra och testa lite för det kan
ju vara lite olika beroende på hus och färglager mm.
Mvh Putte
Målarna använde speedheater.
Klart det blev lite skrapande men utan våran
praktikant hade dom stått och skrapat fortfarande.
(tröga målare).
Skulle tänka mig att det är lättare att hålla
speedheatern som är avsedd för det ändamålet och
att den kanske har jämnare värme.
Om jag va Dig skulle jag hyra och testa lite för det kan
ju vara lite olika beroende på hus och färglager mm.
Mvh Putte
Min sambo och dotter skrapade i fjol ett par fönster trärena på det vanliga sättet med svett och svordommar under ett antal varma dagar....
Efter sex fönster (båge och karm) så gick jag och köpte en speedheater och blåste av ytterligare sex stycken själv på en bråkdel av tiden och med ett bättre resultat.
Den enda nackdelen hitills är att jag fick skäll för att vi inte köpte den från start!!!
Efter sex fönster (båge och karm) så gick jag och köpte en speedheater och blåste av ytterligare sex stycken själv på en bråkdel av tiden och med ett bättre resultat.
Den enda nackdelen hitills är att jag fick skäll för att vi inte köpte den från start!!!
Hur trärent blir de? Jag menar ska de bli som en ny planka eller är de en liten aning färg kvar fast de är nere vid trä? De har väl sugit i sig så pass fönstren.. dom är ju kanske gamla som gatan och de var länge sedan dom målades.TorpAnders skrev:Min sambo och dotter skrapade i fjol ett par fönster trärena på det vanliga sättet med svett och svordommar under ett antal varma dagar....
Efter sex fönster (båge och karm) så gick jag och köpte en speedheater och blåste av ytterligare sex stycken själv på en bråkdel av tiden och med ett bättre resultat.
Den enda nackdelen hitills är att jag fick skäll för att vi inte köpte den från start!!!
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Ny åsikt?
repris på förra:
Hur trärent blir de? Jag menar ska de bli som en ny planka eller är de en liten aning färg kvar fast de är nere vid trä? De har väl sugit i sig så pass fönstren.. dom är ju kanske gamla som gatan och de var länge sedan dom målades.
repris på förra:
Hur trärent blir de? Jag menar ska de bli som en ny planka eller är de en liten aning färg kvar fast de är nere vid trä? De har väl sugit i sig så pass fönstren.. dom är ju kanske gamla som gatan och de var länge sedan dom målades.
Hejsan,
Tja, får ta på mig lite ansvar här eftersom jag tror det var jag som lade det första inlägget om "vanlig infravärmare" kontra speedheater.
Har inte i ärlighetens namn provat med en speedheater, men eftersom jag kör min snikmetod med en vanlig, billig terassvärmare har jag inte sett något behov.
Palla upp värmaren så du får några centimeter luft mellan den och fönstret, slå på och vänta tills färgen börjar bubbla, slå av och skrapa.
Färg och gamalt hårt kitt släpper så snällt så
KOM för allt i världen ihåg att grejorna blir varma !!!!!!!
Mvh
Jante
Tja, får ta på mig lite ansvar här eftersom jag tror det var jag som lade det första inlägget om "vanlig infravärmare" kontra speedheater.
Har inte i ärlighetens namn provat med en speedheater, men eftersom jag kör min snikmetod med en vanlig, billig terassvärmare har jag inte sett något behov.
Palla upp värmaren så du får några centimeter luft mellan den och fönstret, slå på och vänta tills färgen börjar bubbla, slå av och skrapa.
Färg och gamalt hårt kitt släpper så snällt så
KOM för allt i världen ihåg att grejorna blir varma !!!!!!!
Mvh
Jante
Det blir väldigt bra, så bra att är man duktig med skrapan så räcker det med ett par väldigt lätta drag med en slipsvamp eller slippapper innan målning.Hyttmyra skrev:
Jag kan tänka mig fördelen med speeden är att den har distanser/värmesköldar och bara flyttas framför arbetsområdet utan att slås av.
På så sätt blir det ett ruskigt flyt i jobbet.
Jag blåste av en gammal spegelytterdörr från -20 i går kväll, trots profiler,mm så tog det mig bara ca 1h per sida inkl avborstning ..och då är det klar för målning igen!
Har du råd så var inte dumsnål utan slå till, du ångrar dig inte.
Vi har renoverat ett hus i snart 4 år och utan en speedheater skulle jag gett upp för länge sedan. Jag brukar säga att den är min bäste vän....
Den kostade ca 3400 kr i inköp och går tyvärr på sisa versen nu. Jag ska köpa en ny inom kort.
Det är en viss teknik då man ska använda den på fönster...och visst kan det gå en ruta om man har otur. Men det händer säkert med större sannolikhet om man slinter med skrapan på ouppvärmd färg.
Det märks stor skillnad beroende på med vilken färg det är målat med. Viss färg stelnar väldigt fort igen efter uppvärmningen och sätter sig kvar och viss färg kan börja brinna. Bäst fungerar det då det är linoljefärg. Undersidan av färgen blir liksom fet och lossnar från träet av sig själv vilket är fiffigt då det är profilerade dörrar, fönster, foder, pärlspont och lister i vårt hus.
En vanlig terassvärmare fungerar också (vi har testat) men dessa har inget handtag och är inget jag rekomenderar.
Jag råder dig att hyra en och prova!
Den kostade ca 3400 kr i inköp och går tyvärr på sisa versen nu. Jag ska köpa en ny inom kort.
Det är en viss teknik då man ska använda den på fönster...och visst kan det gå en ruta om man har otur. Men det händer säkert med större sannolikhet om man slinter med skrapan på ouppvärmd färg.
Det märks stor skillnad beroende på med vilken färg det är målat med. Viss färg stelnar väldigt fort igen efter uppvärmningen och sätter sig kvar och viss färg kan börja brinna. Bäst fungerar det då det är linoljefärg. Undersidan av färgen blir liksom fet och lossnar från träet av sig själv vilket är fiffigt då det är profilerade dörrar, fönster, foder, pärlspont och lister i vårt hus.
En vanlig terassvärmare fungerar också (vi har testat) men dessa har inget handtag och är inget jag rekomenderar.
Jag råder dig att hyra en och prova!
Produkter som diskuteras: "terassvärmare"
Tipi 147 vedeldad terrassvärmare
Underhållsfri grill och terrassvärmare
5 299 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara