39 184 läst ·
8 svar
39k läst
8 svar
Dörrtrycke "upp och ner", hjälp!
Kom precis hem med en ny innerdörr och trycke.
När allt var monterat och klart märkte jag till min förtvivlan att trycket går åt "fel håll" !
Alltså dörren öppnas om man för trycket upp istället för neråt som vanligt.
Har jag missat någonting vitalt eller har jag köpt en skitdörr?
Tacksam för hjälp!
När allt var monterat och klart märkte jag till min förtvivlan att trycket går åt "fel håll" !
Alltså dörren öppnas om man för trycket upp istället för neråt som vanligt.
Har jag missat någonting vitalt eller har jag köpt en skitdörr?
Tacksam för hjälp!
Inte behöver man skruva ut låskistan inte?
Det är enklaste är väl att helt enkelt vända på dörren (dvs snäppa loss den från gångjärnen och vända på dörrbladet), därefter drar man ut och vrider på fallkolven.
Förviss borde det ju också gå bra att vända på bara låskistan....
Det är enklaste är väl att helt enkelt vända på dörren (dvs snäppa loss den från gångjärnen och vända på dörrbladet), därefter drar man ut och vrider på fallkolven.
Förviss borde det ju också gå bra att vända på bara låskistan....
Du kanske fick samma problem som jag..
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/104113-doerrar-fran-byggmax.html
Jag satte alltså min dörr upp o ner först, för att jag var övertygat om att handtaget skulle vara under låset. Detta stämmer inte tydligen nuförtiden, och jag hade alltså satt dörren upponer. Att den var upponer insåg jag oxå efter ett tag när jag tittade närmre på speglarna på dörren.
Jag bytte alla mina dörrar, så det är inget problem, alla handtag är ju på samma sätt nu iaf.
Lycka till!
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/104113-doerrar-fran-byggmax.html
Jag satte alltså min dörr upp o ner först, för att jag var övertygat om att handtaget skulle vara under låset. Detta stämmer inte tydligen nuförtiden, och jag hade alltså satt dörren upponer. Att den var upponer insåg jag oxå efter ett tag när jag tittade närmre på speglarna på dörren.
Jag bytte alla mina dörrar, så det är inget problem, alla handtag är ju på samma sätt nu iaf.
Lycka till!
Har byggmax dörrar alltså ett höger och vänster? De dörrar jag köpt (inte byggmax) har varit symetriska och kan således vändas hursomhelst. Finns bara en variant att köpa.fresve skrev:Du kanske fick samma problem som jag..
[länk]
Lycka till!
Nej, men beroende på vilket håll du vill ha handtaget så kan du vända dörren upponer. Jag tänkte mig alltså att ha handtagen på samma håll som de gamla dörrarna, men det visade sig enligt min tråd att jag då vände dörren upponer.
Jag är övertgad om att trådskaparen vänt dörren på ett visst håll pga att han vill ha handtaget på ett visst håll, därav öppnas dörren när handtaget dras uppåt. Att vända på låskistan, eller hela dörren löser problemet, förutom att just handtaget kommer att hamna på det håll jämfört med låset som jag tror Trådskaperen inte vill ha det på.
Verkar som sagt att på en del av 70-talet fick man för sig att ha handtagen på samma håll som de är på ytterdörrar, men att man sedan gick tillbaka igen till att ha handtagen Över låsen.
Jag är övertgad om att trådskaparen vänt dörren på ett visst håll pga att han vill ha handtaget på ett visst håll, därav öppnas dörren när handtaget dras uppåt. Att vända på låskistan, eller hela dörren löser problemet, förutom att just handtaget kommer att hamna på det håll jämfört med låset som jag tror Trådskaperen inte vill ha det på.
Verkar som sagt att på en del av 70-talet fick man för sig att ha handtagen på samma håll som de är på ytterdörrar, men att man sedan gick tillbaka igen till att ha handtagen Över låsen.
Klicka här för att svara