5 987 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Montera dubbel parytterdörr?
Hej!
Vilka är era bästa tips och tänkvärdheter?
Jag ska byta ut ytterdörren mot den ursprungliga dubbelparytterdörren, alltså en pardörr med både inner- och ytterdörrar. Dörrarna och karmsidostyckena fanns sparade i källaren. Ett snickeri har nytillverkat karmöverstycke och tröskel.
Karmen är 14,5cm bred, 237cm hög och 140cm bred. Jag tänkte köra med dubbla rader karmhylsor, alltså åtta i varje sidostycke, samt två upptill. Är det overkill? Ytterdörrbladen har slagit sig något i längsled, så jag tänker att ju mer justeringsmöjligheter man har desto bättre.
Arbetsgång?
-montera hylsor
-riva gammal dörr
-palla upp tröskel i våg. (underkant tröskel livar med ovansida golv?)
-in med karm i liv med fasad, skruva ut hylsor
-loda in
-diagonalmått
-fäst gångdörrsidan först.
(det är ju två gångjärnssidor, gångdörrsidan får råda?
-fäst andra sidan + upptill
-häng in ytterdörrblad
-justera springa
-häng in innerdörrblad
-justera
-dreva
-foder
Vad har jag glömt? Andra tips?
Vilka är era bästa tips och tänkvärdheter?
Jag ska byta ut ytterdörren mot den ursprungliga dubbelparytterdörren, alltså en pardörr med både inner- och ytterdörrar. Dörrarna och karmsidostyckena fanns sparade i källaren. Ett snickeri har nytillverkat karmöverstycke och tröskel.
Karmen är 14,5cm bred, 237cm hög och 140cm bred. Jag tänkte köra med dubbla rader karmhylsor, alltså åtta i varje sidostycke, samt två upptill. Är det overkill? Ytterdörrbladen har slagit sig något i längsled, så jag tänker att ju mer justeringsmöjligheter man har desto bättre.
Arbetsgång?
-montera hylsor
-riva gammal dörr
-palla upp tröskel i våg. (underkant tröskel livar med ovansida golv?)
-in med karm i liv med fasad, skruva ut hylsor
-loda in
-diagonalmått
-fäst gångdörrsidan först.
(det är ju två gångjärnssidor, gångdörrsidan får råda?
-fäst andra sidan + upptill
-häng in ytterdörrblad
-justera springa
-häng in innerdörrblad
-justera
-dreva
-foder
Vad har jag glömt? Andra tips?
Produkter som diskuteras: "karmhylsor"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Skruva gångjärns sidan först,häng dit dörren,justera,skruva sedan andra sidan
mandus skrev:---
Arbetsgång
- skydda tröskeln på ny karm med plast/papp och maskeringstejp
- grundmåla ny karm och det virke du ska använda till smyg och dörrfoder och var särskilt noga med att baksidan blir behandlad
- plocka bort dörrfodren på inner- och yttersidan och event. smyginfordring dito
- kontrollera väggarnas lodläge p.b.s om dörrhålet så att du vet vad du ger dig in på
- väg av golvet framför dörren/tröskeln på insidan och se efter hur bef. tröskel harmonierar med golvet, dvs om den är nerfälld i golvet eller står ovanpå det och kolla hur tröskeln ligger i linje med väggen p.b.s om dörren m.h.a. en rätstock (det är inte ovanligt att väggarna skevar i gamla hus p.b.s. om dörrhålet och att de inte står i samma raklinje eller är i lod p.b.s om dörrhålet)
- haka av bef. dörrblad
- plocka ut event. drevning på baksida karm
- såga av fästpunkterna för karmen (använd en handhållen sticksåg med metallsågblad eller en elektrisk s.k. tigersåg med dito)
- riv ut bef. karm
- städa upp efter rivningen och dra helst ut de gamla fästpunkterna med hovtång eller slå in dem i virket med hammare
- kolla golvet där karmen ska stå med vattenpass och klossa för ny tröskel med tunt pallvirke och tjärpapp till våg och rätt höjd för underkant tröskel
- riv bort skyddet på tröskeln på ny karm
- sätt ny karm i dörrhålet och kila fast den provisoriskt med trä- eller plastkilar (från ett eller båda hållen)
- rikta in tröskeln till bef. golv och väggar och väg av den (palla m.h.a en kofot och tjärpapp om den är ur våg) genom att knacka med en hammare på en träbit som skydd för tröskel/karm
- loda in karmen åt två håll på den dörrsida du inte ska ha till gångdörr och kila fast den provisorisk med trä eller plastkilar (från båda sidor)
- kolla att yttersidans dörrblad passar i karmen
- om ok, borra med karmskruvborr (om den inte är förborrad, 5 + 14 mm i ett moment)
- dra i karmskruven (som du föreslår, men låt bli dem däruppe så länge och ta bara de fyra först i zickzack ifall du behöver sätta om karmen sen)
- häng på båda dörrbladen och stäng dem (finns reglar uppe och nere som ska in i tröskel resp. karmöverstycke?)
- häng på båda dörrbladen som ska utgöra gångdörr (en sida i taget, börja med utsidan och stäng det)
- rikta karmens lösa sida efter dörrbladet på utsidan och se till att den står i lod på två håll (kan hända att du får ställa den lite ur lod i riktning ut/in från väggen för att dörren ska bli tät om dörrbladen är skeva)
- kolla linjen med vägginsida, dito tröskel
- om ok, borra med karmskruvborr (om den inte är förborrad, 5 + 14 mm i ett moment)
- dra i karmskruven (som du föreslår, men låt bli dem däruppe så länge och ta bara de fyra först i zickzack ifall du behöver sätta om karmen sen)
- häng på innerdörrblad och kolla hur det passar i karm (därför ska du börja med det utvändiga, är båda skeva kan du bara rikta karmen efter det yttre och göra vid skevheten på det inre senare)
- kolla att båda gångdörrarna stänger som de ska (om allt är ok, borra för och skruva dit resterande åtta karmskruvar) annars får du försöka justera på ett eller annat sätt (vilket kan bli problematiskt då gamla dörrblad redan anpassat sig efter en gammal karm, medan den nygjorde förmodligen är rak och i vinkel åt alla håll)
- justera
- dreva (alt. sätt en bottningslist på insidan och skumma ute ifrån, dra sen bort bottningslisten och foga med elastisk fogmassa från insidan)
- tillverka och montera ny smyginklädnad
- montera nytt tröskelbeslag och överbleck över karmen utv.
- montera på dörrfoder
- skydda gångjärnen med maskeringstejp och färdigmåla karm, smyg, dörrfoder
- flytta över låscylinder och beslå dörren med handtag och nyckelskyltar etc.
---
Jag har tagit mig friheten att ändra och komplettera din arbetsordning eftersom jag tror att du kommer att få problem med insättningen. Skulle det vara så illa att dörrbladen är skeva och springan mellan dem ojämn/för stor, får du åtgärda dem individuellt, ex.vis genom pålimning av trälist i stängningssidan. Ny karm och gamla dörrblad är inte bästa förutsättningen för att lyckas med insättningen, speciellt inte när det gäller dubbla pardörrar.
Till sist kan du montera styrning uppe genom att antingen ha teleskopiska skruv eller annat montagedon som tillåter väggen ovanför att röra sig oberoende av karmöverstycket under. I enklast fall grejar du det med smyginfordringen, så att den antingen fäst enbart i vägg och inte i karm eller tvärtom. Det föersta är bäst.
Lycka till!
http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc352398
Har du någon erfarenhet av dessa? De eliminerar behovet av kilar. Med traditionella karmskruv ska väl kilarna även lämnas kvar?
--- Det finns reglar reglar uppe och nere som ska in i tröskel resp. karmöverstycke.
--- Kan du ge exempel på teleskopiska skruv eller liknande montagedon? Syftet är väl att karmen inte ska flexa in/ut?
Vänligen, Mandus
--- Jag tänkte använda Indu-Prog karmhylsor:
http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc352398
Har du någon erfarenhet av dessa? De eliminerar behovet av kilar. Med traditionella karmskruv ska väl kilarna även lämnas kvar?
--- Det finns reglar reglar uppe och nere som ska in i tröskel resp. karmöverstycke.
--- Kan du ge exempel på teleskopiska skruv eller liknande montagedon? Syftet är väl att karmen inte ska flexa in/ut?
Vänligen, Mandus
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av skruven du nämner. Det är en senare variant av karmskruv som jag inte haft att göra med ännu.mandus skrev:Tack Byggaren för ett så uttömmande svar! Känner mig väl rustad för att möta problemen som säkerligen kommer att uppstå. Men problem är ju bara möjligheter i arbetskläder?
--- Jag tänkte använda Indu-Prog karmhylsor:
[länk]
Vänligen, Mandus
Kilarna, jag nämner, ska inte sitta kvar efteråt. De är bara till för fixera karmen på plats innan den är fastskruvad. Traditionella karmskruvar håller den på plats och för att det ska gå att justera karmen efteråt vid behov måste den sitta fritt i hålet.
Jag blev dock upplyst om, på en annan tråd, att försäkringsbolagen tydligen har börjat kräva annan typ av infästning för ytterdörrar av hänsyn till inbrott. Om det är dessa nya karmskruvar som är följden av det, känner jag inte till. Jag har dock ingen uppgift från annat håll att något sett en inbrottstjuv slita av dörrfoder för att komma åt att såga av karmskruvar. Därför tar jag den orsaken till att använda en annan typ av karmskruv än den traditionella med en god nypa salt. Det är mycket lättare att ta sig in genom fönsterglas för inbrottstjyven
Eftersom väggen ovanför karmen kan böja sig ner och därmed påverka spelet mellan karm och ö.k dörrblad är det inte lämpligt med traditionell karmskruv, då rörelsen även kan vara återgående. Därför skrev jag 'teleskopisk karmskruv' för att du skulle få en idé om fastsättningen. Om sådana finns, vet jag ej. I praktiken går det lika bra att göra så här (för som du själv så mycket riktigt antyder, är det karmens rörelse som behöver styvas upp in och ut i första hand. Därtill karmens strävan att hänga ner på dörrbladen med tiden):
Skulle tro att du kan använda det av dig nämnda fästdonet och skruva in hylsan från baksidan av karmen. Sen, när karmen är på plats, skruva in en vanlig KH träskruv genom hålet i hylsan och upp i väggen ovanför. Då hänger karmen på skallen och när den (väggen) rör sig neråt påverkas inte karmen. Men då får du inte skruva in hylsan stumt mot väggen ovanför.
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden