Är oerhört tacksam om någon vänlig själ skulle vilja hjälpa mig med synpunkter på vilken typ av ytterdörr som skulle kunna passa till huset. Vilken färg? Vilken typ av fönster (behöver ljusinsläpp), samt vilka märken som är att föredra. Jag undrar exempelvis om det passar med ett runt fönster.
Varför ska du byta fönster, dom är otroligt fina, o passar fint till huset i övrigt! Byt dörren så den passar till byggåret, 1910-20? I fall jag har någorlunda rätt byggår så passar det med små spröjsade rutor på övre delen, o då får du in mer ljus. Fråga en snickare i trakten om pris.
Fönsterna vekar vara målade med någon röd färg o den passar bra till fasadfärgen så den kan du även ha på dörren.
Fönsterna vekar vara målade med någon röd färg o den passar bra till fasadfärgen så den kan du även ha på dörren.
Tack för synpunkter. Förtydligande: Jag ämnar inte byta fönster i huset. Fönstret jag beskriver gäller ljusinsläpp i dörren. Huset är byggt 1948 och fönstren är inte original vilket jag däremot tror att dörren är. Jag har också övervägt den vinröda färgen men tror kanske att det blir lite för mycket. Är en naturfärgad dörr med runt fönster ett stilbrott kanske? Eller kan det vara en god kontrast till de spröjsade fönstren? Dörren känns som en viktig del av husets intryck och man vill ju gärna att det skall bli "rätt".
För andra villrådiga kan jag rekommendera swedoors "vilken dörr passar till ditt hus"-funktion. Där kan man med enkel drag-and-drop testa olika dörrar på sitt hus. Ja Dalbotös, nog har du rätt. Jag funderar nu på en annan lösning: http://www.swedoor.se/digits_glas_6040-b-2.jpg (vinröd)
Klicka här för att svara