Är nybörjare både här och som husägare. Inser att vi är lite sent ute eftersom det är höst nu men häromdagen såg jag att det fattas färg på stora delar av vårt ena specialfönster i vardagsrummet. Är det för sent att måla dessa nu? Vad ska vi använda för färg? Tänker att det måste ju nästan göras ngt nu för det är på en hårt utsatt vägg och det kan inte va nyttigt att va utan färg hela hösten och vintern. Men kan man måla det nu? Är rädd att det liksom e fuktigt och att man på ngt sätt stänger in fukten bakom färgen!

Snälla hjälp en nybörjare

Nu är jag ingen yrkesmålare, men enligt min uppfattning är fönstermålning det tråkigaste, mest tidskrävande och väderberoende momentet för villaägaren. Du är sent ute, höstfukten gör att torktiden förlängs.
Om du är orolig så skulle jag olja in fönstren (bågarna) nu under hösten, ta det lugnt och vänta in våren, börja målningen i april/maj. Då har du gott om tid att fundera igenom vad du gett dig in på, oftast är det mycket positivt att vara villaägare.
Det tar längre tid än man tror om arbetet skall bli bra, ett ordentligt underarbete är det viktigaste.
Kanske någon annan kunnig har ett annat råd att komma med

Jag har målat mina fönster i snart 2 månader med linoljefärg och det bästa tips jag kan ge är att släng skiten till våren och köp nya :)
Men som Amatörbyggaren säger så olja in skiten ifall du/ni tror en vinter till gör skillnad.
Oftast är det ju färgen i sig som skadar trät inte avsaknaden av färg ;)

Vad menar du med skit? Virkeskvaliten i ett äldre fönster är oftast mycket bättre än i nya fönster.

Vad du kan göra, om du verkligen vill göra fönstret nu är att du plockar ner det, för nu är det försent för att måla ute. täck för karmen med tex en skiva. Ta ner det i källaren eller i garaget och ställ en kupefläkt som blåser över fönstret. mät med en fuktmätare, tar ca 1-2 dygn så har bågen kommit ner under 15% fuktkvot och kan då målas.
ett tips för att skynda på torkningen är att skrapa upp det blöta området på fönsterbågen så att det blottas mer trä, då har fönstret större ren träyta att andas ut fukten genom

Är bara lite trött på mina fönster, det är rent personligt mellan dessa och mig ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.