5 010 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Vad skall jag ha för tätningslister?
Vad skall man ha för tätningslister till våra fönster. Har målat om fönstrena och därmed tagit bort de gamla (om det ens fanns lister), Den gamla konstruktionen med listen va att man hade ett rep runt å sen på den har man klistrat nån list på. Själva kanten där man skall sätta tex en vanlig "P" list är urgröpt som ett C (det var denna ytan det fd repet fyllde ut) så jag undrar vad jag skall ha för lister för att det ska bli så bra som möjligt? känns lite konstigt att hålla på med rep å så, måste finnas nån bättre lösning?
Produkter som diskuteras: "P" list"
Tätningslist P-profil brun EPDM-gummi Tesa
För springor 2-5 mm
61 kr inkl moms
Läs mer
Antingen rep eller silikonlist. En O eller Omega silikonlist i storlek 7,5mm bör funka om du tänkt montera den nya listen i spåret. Annars räcker 5,5mm. Limmas med glassilikon. Hållbarheten räcker säkert tills det är dags att måla och renovera fönsterkarmarna nästa gång.
Jag har samma problem men mina fönster har en urfräsning (fyrkantig) som är ganska djup. Jag har provat med 5mm Omega list, den minsta som jag hittat, men på vissa ställen är urfräsningen så smal så att jag inte kan få in listen. På andra ställen är glappet mellan fönster och karm så stort att en 5mm list inte fyller ut tillräckligt. På de ställen jag väl får in listen sticker den bara ut ca 2mm. Tidigare satt det snören i urfräsningen vilket inte tätade speciellt bra.
Jag har letat på Intenet men hittills, trots idog sökning, inte hittat någon information som hjälper mig. Rätt underligt med tanke på att jag knappast kan vara ensam om just denna konstruktion. Kanske är jag bara kass på att söka :S
Tilläggas kan att huset är byggt 1956 och det är orginalfönster.
Jag har letat på Intenet men hittills, trots idog sökning, inte hittat någon information som hjälper mig. Rätt underligt med tanke på att jag knappast kan vara ensam om just denna konstruktion. Kanske är jag bara kass på att söka :S
Tilläggas kan att huset är byggt 1956 och det är orginalfönster.
Klicka här för att svara