Hej.
Har ett par gammla fönster där kittet har släppt helt.
Kan man kitta m de nu såhär års lite provisoriskt, och sedan göra det ordentligt till vår/sommar?? eller är det helt lönlöst?

W
Bättre att låta bli. Det är bättre att ta bort kitt helt än att ha kitt kvar som har släppt från fönstret tex. För då kommer det in vatten mellan kittet och fönstret och sedan ligger det där och fukten gottar sig.
Så om du inte kan göra det riktigt gör det inte alls.

Det jag skulle göra i nuläget är att i slutet på en riktigt solig dag (men innan daggen faller) linolja kittfalsen. Då reducerar du i alla fall träets möjlighet att suga fukt under vintern.

Jag kan ju ta bort allt kitt runt fönstret, men känns som just ta bort gammal färg och sedan måla på nytt känns som ett projekt till nästa år. de jja tänkte på är om nytt kitt kan stå omålat över vintern??

Om du vill göra en snabbfix, ta bort löst sittande kitt och applicera ny fogmassa på tub. Välj sådan sort som inte behöver målas över, den är som mjukfog i konsistensen. Då slipper du fönster som ruttnar ytterligare en säsong men får besväret att skära bort fogen till våren när du målar och gör jobbet ordentligt. Ett obetydligt merjobb i sammanhanget.

Med modernt kitt på tub, blir det tätt och fint även när du fuskar på detta vis...

blir nog så då, bara så man skyddar trät för regnet tills man gör det ordentligt...

Jag köpte fog på tub i somras. Först försökte man då lura på mig en fog som måste övermålas för att inte fåglarna ska äta upp den. Efter lite tjatande plockade dom fram det jag ville ha, nämligen fog som inte behöver övermålas. Har tyvärr inte produktnamnet tillgängligt.

Var köpte du den??

Alla välsorterade färgaffärer har dessa saker. Jag handlade i en woody-butik.

Kanon, tack för det

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.