6 498 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Ta bort dörr list/karm
Jag köpte en lägenhet där föregående ägare valt att sätta igen en dörr mellan hall och alkov.
I hallen fyllde denne hela öppningen med en stor spegel så där är det inget att klaga på.
Men från alkovens sida så är det en storm klassisk dörrkarm på väggen med en gipsskiva i målad i samma färg som väggen inuti.
Det känns lite som en nödlösning...
Min fråga är;
Kan man möjligtvis ta bort eller jämna ut den gamla dörrlisten/karmen från ena sidan utan att behöva bryta upp allt och förstöra den fina spegeln på andra sidan?
Man kanske skulle kunna bända bort det yttersta och lämna själva karmen inne i väggen och bygga på med ytterligare en gipsskiva och lite spackel för att göra den gamla öppningen i fas och jämna ut med resten av väggen?
Tips uppskattas eller någon som kan rätta mitt tänk
Updatering:
Bilder på båda sidorna om dörren;
http://data.fuskbugg.se/skalman02/fca051a1_DSC_0034.jpg (från hallens sida)
http://data.fuskbugg.se/skalman02/26d1c39d_DSC_0032.jpg (från alkovens sida)
I hallen fyllde denne hela öppningen med en stor spegel så där är det inget att klaga på.
Men från alkovens sida så är det en storm klassisk dörrkarm på väggen med en gipsskiva i målad i samma färg som väggen inuti.
Det känns lite som en nödlösning...
Min fråga är;
Kan man möjligtvis ta bort eller jämna ut den gamla dörrlisten/karmen från ena sidan utan att behöva bryta upp allt och förstöra den fina spegeln på andra sidan?
Man kanske skulle kunna bända bort det yttersta och lämna själva karmen inne i väggen och bygga på med ytterligare en gipsskiva och lite spackel för att göra den gamla öppningen i fas och jämna ut med resten av väggen?
Tips uppskattas eller någon som kan rätta mitt tänk
Updatering:
Bilder på båda sidorna om dörren;
http://data.fuskbugg.se/skalman02/fca051a1_DSC_0034.jpg (från hallens sida)
http://data.fuskbugg.se/skalman02/26d1c39d_DSC_0032.jpg (från alkovens sida)
Redigerat:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Dörren sitter ju kvar. Antagligen är tanken att man ska kunna "backa", och åter ha dörren i funktion.
Smart tycker jag, låt det vara så.
Annars får du riva allt, för att kunna göra ytan jämn från insidan.
Smart tycker jag, låt det vara så.
Annars får du riva allt, för att kunna göra ytan jämn från insidan.
Ok, det var synd. Det ser så väldigt trist ut från alkovens sida. Man hade hoppats att det gick och göra något enklare ingrepp för att göra väggen ren och snygg.
Min teori var alltså inte vattentät, man har läst runt lite på forumet och sett att folk har hittat gammla dörrar inne i väggar trots allt. Därav min idé
Dörrbladet är ju bortplockat ser man på gångjärnet.
Man skulle ju kunna ta bort fodret och fräsa ner karmen ca 13-14 mm så man kan sätta en gips i hålet. Kommer ev att spricka även om man remsar.
Men annars får man riva allt och fixa hålet på bägge sidor, och det hade nog blivit snyggast. Spegeln känns så där att ha där.
Man skulle ju kunna ta bort fodret och fräsa ner karmen ca 13-14 mm så man kan sätta en gips i hålet. Kommer ev att spricka även om man remsar.
Men annars får man riva allt och fixa hålet på bägge sidor, och det hade nog blivit snyggast. Spegeln känns så där att ha där.
Jo det kan jag hålla med dig om. Men från hallsidan ser det inte helt fy skam ut iallafall.Stefan N skrev:
Synd att kasta bort en formpassad spegel...
Tack för att du påminde mig om att remsa, jag kommer nog ge det ett försök. Spricker det så spricker det antar jag.
Annars kanske det finns någon mer här på forumet med bra tips på att dölja den?
Vet inte om det är något som går att göra, men kan du inte bygga en ny tunn vägg på den befintliga?
Beror givetvis på hur lång väggen är och hur det ser ut uppe vid taket, med lister o sånt...
Fungerar min idé, så skulle du kunna regla med 45x45mm reglar och sen på med gips och helst isolering mellan reglarna.
Beror givetvis på hur lång väggen är och hur det ser ut uppe vid taket, med lister o sånt...
Fungerar min idé, så skulle du kunna regla med 45x45mm reglar och sen på med gips och helst isolering mellan reglarna.
thomas33 skrev:Vet inte om det är något som går att göra, men kan du inte bygga en ny tunn vägg på den befintliga?
Det vore ett intressant alternativ, Jag har inte tänkt på det sättet.
Det finns inget list upptill utan taket och väggen möts och sista 5-7cm är "välvt".
väggen är ungefär 3m bred.
Det sitter en lampknapp på den men den kanske går att lyfta med väggen?
sen på väggen till vänster är det 40 cm glas upptill för att släpa in solljus i alkoven, det måste man nog ta i hänsyn för att det skall passa med en ny vägg ovanpå den gammla.
Klicka här för att svara