Fönster & Dörrar
Alva10: Hej! Var kan jag hitta billiga altandörrar gärna 3glas med storleken 80x210 för max 4000kr
Szture: Köpte en specialport (5,5 m x 2,5m) av Byggrossisten (www.byggrossisten.com). Han var klart billigast, nästan 50% under Crawford på samma specifikation). Dock försökte han ta betalt för frakten separat fastän den ingick i hans offert. Montörerna som monterade tyckte han var strulig att ha och göra med. De fick åka och köpa delar som skulle varit med i leveransen. De jobbade till
jivanoff: Det blev Traryd. :-) Dels kampanj med 30% rabatt, sen ytterligare 2 % prut samt hemleverans.
pgoth: Tack för det snabba svaret! Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
gronfelt: Tack för svar, det är verkligen en djungel. Det slutade med att jag åkte till Biltema och köpte en Dorma-cylinder, den gick att få på plats utan problem och jag tror/hoppas att kombinationen är ok för försäkringsbolaget. :)
jhanbe: saturnus: Tack, det låter rimligt att det fungerar så! BigGitt: Jag föredrar att fixa det själv, kul med gör-det-själv och praktiskt ibland...
Hinnersbocken: Satte in en byggmaxdörr för 2.5 år sedan, färgen på spröjsen börja flagna efter mindre än ett år. Den har också spruckit lite vid gånggärnen, mellan ytterbeklädnaden och stommen.
MMR: Tycker det är samma även för träfönster, alltid någon utförsäljning, aluminium på köpet, montering på köpet, rabatt etc.
KungAnka: [citat] Ottoson är en bra tillverkare av linoljefärg. Dom har instruktionsfilmer på sin sida om hur man gör med rå linolja, kokt, terpentin osv.
verktygsgurun: [citat] Gränsfall kanske...Detta har diskuterats tidigare vad gäller plåtslagare och deras tid på verkstad för tillverkning av plåtar, då deras plåtmaskiner knappast är mobila men arbetstiden förläggs mycket på verkstad. Skatteverket har om jag inte minns fel några invändningar mot rotavdrag för verkstadstiden. Detta borde inte innebära några problem heller för
KnockOnWood: Jag har köpt åtta små fönster från http://www.kaerrman.se/index.htm och är mycket nöjd hittills. Har bara haft dem sedan december dock.
_traja: Montera ihop antar jag. Om jag förstått det rätt så kör fabrikerna med profiler från de stora tillverkarna. Varför jag frågar är för att vi ska till Polen i sommar och tänkte passa på och kolla om det är stora skillnader i priser om man beställer direkt från polen. Diffar det inte alltför mycket är det inte värt besväret.
verktygsgurun: Fast man kan bli överaskad, jag har råkat ut för i kupor där snickaren varit lat och använt fönsterna till att bära. Lossa lister och kontrollera så att där finns drevmån och att det inte är uppklossat i toppen.
KungAnka: Står det i kontraktet att arbetet ska utföras enligt AMA?
mycke_nu: Det finns ingen som helst anledning att acceptera så kallade branchregler. Mina egna regler är lika mycket värda som deras, och dessutom så är det jag som sitter på pengarna. Jag brukar ringa upp, lyssna medan motparten drar "sina regler", och sedan meddela att jag inte bryr mej om dem. Fixa felet om ni vill ha betalt. Det brukar funka.
hempularen: Med okopplade antar jag att du menar "moderna" isolerglas? Dvs 2 eller 3 glas som är ihopbyggda till en kassett och hermetiskt tillslutet. Den här typen av fönster är som sagt hemermetiskt tillslutna, dels för att det inte skall komma in smuts, men det är också gastätt för att man har fyllt med gas (argon tror jag) mellan rutorna. Det skall ge en isolerande effekt. Det som häånder nu
simonvictoria: Hej, jag vet med mig att det ska finnas ett byggvaruhus kring Nässjö som köper upp nya dörrar och säljer billigt. Är det någon som hört talas om det och vet exakt var den ligger och vad den heter?
pretori: Hej FInns det någon som vet var man kan köpa AUBI reservdelar i Sverige?? Jag behöver en GK555 och en KV780. Testade att köpa från www.skomda.de förra året men jag blev bara av med 50 inga artiklar fick jag :(
Elkludde: Slå ett stamjärn eller dylikt mellan stolpe o karm så kan du såga sen tigersåg eller löst bågfilsblad brukar vara klena spik
thomas33: Ibland förekommer det på Blocket att folk renoverar och säljer marmorskivor till låga priser. Är skivan tillräckligt stor, går det alltid att låta något stenhuggeri kapa den till rätt storlek och ev putsa upp den.
viktorj: Känns som du har svaret själv. Vill du ha ljus kommer de bli kanon med ett takfönster. Sen en elstyrd rullgardin får du mörker. Finns ju veluxfönster med solceller så du slipper dra fram el
sblixten: Går själv i samma funderingar, men har tänkt göra hela jobbet själv för bägge alternativen. Min kalkyl är att det tar 4h att byta ett fönster, medan det tar 10h att renovera ett. Jag har provat att renovera ett fönster och då blev 7h för att fasa ur fönsterbåge, slipa, limma ihop, måla, montera glaskasett och lister. Sen är karmen kvar att slipa och måla och jag gissar på 3h
ltz: Pratade med byggaren jag köpte dörrarna igenom. Denne hävdade att ocentrerade fräsningar i karv vs dörr kan vara rätt - Jag har kikat runt på de flesta assa 2000-dörrar och inte sett motsvarande någonstans. Hoppas iofs att där finns något lås som passar då det är lite smådrygt att behöva montera bort dörrarna igen.. Någon som vet?
JOW: Trä krymper med tiden. Kommer listen att expandera när den har blivit äldre och utsatt för utomhusmiljö? Det blir skarv. Beroende på djupet på salningen... jag limmade/fogade salningen mot aluminiumet, borrade utifrån och in in i karmen. Fäste salningen med 70mm trallskruv. (Ganska litet huvud). Man får hålla lite åt sidan när man borrar så att det utvändiga fodret täcker
Mikael_L: Två fönster bredvid varandra kan ju sitta i två olika husblock från fabriken. Så att det finns en risk för fel är ju uppenbar. :)
jaso: thomas33, Intressant info, känns som att man själv mycket lätt skulle kunna gå fel där och slänga på filmen på insidan och istället förvärra problemet. Jossen, Har ni hemförsäkring? I så fall kanske de kan ordna något evakueringsboende tills på måndag då ni kan ordna någon firma som får bort värmen. Är just i akuta lägen man ska vara tacksam för försäkringen. Sen kan det
Larsa: [citat] 82,5 cm dörrblad är standard (som svaren ovan anger). Du har alltså en 90-dörr, vilket innebär att karmens yttermått är 89cm och dörrbladet 82,5.
Daniel100: [citat] Det hade varit intressant att kunna jämföra de olika ljuddämpningarna och om man kan märka skillnad. Vill minnas att jag läst någonstans att den minsta skillnaden örat kan uppfatta är 3dB. Olika frekvenser spelar säkert in på hur man upplever ljuddämpningen. Det hade helt enkelt varit intressant att kunna jämföra de teoretiska siffrorna med upplevd skillnad helt enkelt....
henke_karlsson: Hejsan! Jag håller på o planera för lite finsnickeri. Det börjar bli dags att ersätta de sönderfallna pardörrarna på växthuset och jag skulle behöva lite tips. Dörrhålet är 120x180 och planen är att göra som det är nu, två dörrar på 60x180 med glasrutor uppdelat i tre "speglar" vardera. Glas har jag liggandes på ena logen, men virket skulle jag nog behöva köpa. Vilka