Jag har en dörrkarm som är skev, sidorna är hyfsat raka men överdelen lutar. Om jag plockar bort fodren och drar ut eller kapar spikarna som fäster karmen i reglarna, tror ni att det går att ta bort karmen då eller brukar den vara fäst i golvet på något sätt? Jag vill inte göra någon åverkan på golv eller vägg. Tanken är att kapa bort en bit nedtill på den sida där det glipar mest och sedan sätta tillbaka karmen.

• uppe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nere.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser dörrbladet ut i förhållande till karm nede på första bilden? Den har inte bara hängt sig? Då kan du ju bara böja tillbaka det övre gångjärnet.

Prova mäta diagonalmåtten på dörren och se om de är samma. Då vet du att dörren är ok.

Karmen är i de flesta fall bara spikade i sidorna .ta bort foder vid höger sida o ovanfoder,såga av spikarna
försök sedan med att pressa upp höger karm,det ser ut som dörren är intakt
mixtra med gångjärnen hjälper inte i detta fallet

Dörren tror jag inte det är något fel på. Jag har inte kryssmätt, men jag har som sagt kollat med vattpass och överdelen av karmen är som sned medan sidorna är raka. (Tapetbård + foder är anpassade efter den sneda karmen, så därför kan det nog se ut som att det är dörren som är skev på bilden.)
Jag ska se om jag kan få bort karmen. Sidorna verkar ligga mot reglarna, så det är tveksamt om jag kommer åt att såga av spikarna utan jag får nog försöka dra ut dom.

Slå ett stamjärn eller dylikt mellan stolpe o karm så kan du såga sen tigersåg eller löst bågfilsblad
brukar vara klena spik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.