12 304 läst ·
8 svar
12k läst
8 svar
Standardstorlek för innerdörr eller NOT...
Är inne på att byta ut mina innerdörrar då de är i fruktansvärt skick.
Mätt på dörrarna och fick fram att de flesta var antingen 82.5 eller 72.5 cm breda.
Vilka jag har tolkat är lite standardmått.
Men i köket hade jag en totalt "udda storlek", den var 77,5 cm bred.
Finns denna storlek som standard eller är detta någor jag måste måttbeställa??
Mätt på dörrarna och fick fram att de flesta var antingen 82.5 eller 72.5 cm breda.
Vilka jag har tolkat är lite standardmått.
Men i köket hade jag en totalt "udda storlek", den var 77,5 cm bred.
Finns denna storlek som standard eller är detta någor jag måste måttbeställa??
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
775 mm lät udda. Men det kanske har funnits modulmått 8,5?
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-112180
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-112180
Har sett begagnade 85 dörrar på blocket. Finns säkert att specialbeställa.
Annars kan du ju lyfta på dörrfodren så att du kan mäta upp dörröppningen. Kanske finns det plats för en 90 dörr annars så kan du ju även sätta in en regel och sätta in en 80 dörr.
Annars kan du ju lyfta på dörrfodren så att du kan mäta upp dörröppningen. Kanske finns det plats för en 90 dörr annars så kan du ju även sätta in en regel och sätta in en 80 dörr.
Nimajneb: skall kolla om det eventuellt går att göra dörren mindre. Dock är det in till tvättstugan så det blir att djungelkolla så man inte står där en dag och inte får ut allt som en gång gick att få in... hehehe
Kan det gå att göra tex en furu dörr 82 cm mindre, genom att plocka isär den och ta bort det som behövs och sedan limma ihop dörren. Går och går, klart det går men kan det var värt besväret och går det att få det snyggt???
Kan det gå att göra tex en furu dörr 82 cm mindre, genom att plocka isär den och ta bort det som behövs och sedan limma ihop dörren. Går och går, klart det går men kan det var värt besväret och går det att få det snyggt???
Hakar på din tråd lite, Naresjö! Jag funderar också på att byta ut innerdörrarna och har kollat lite. Alla mått anger t ex 80 men våra befintliga är 82,5. Hur gör man, är 82,5 verkligen standard och kan man byta ut till de som anges med 80 utan problem. För mig känns det som att de är för smala. Kan man lösa det på något sätt utan att behöva byta karmarna, de är ju i bra skick?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Som sagts, om dörrbladet är 825 mm torde karmen vara modulmått 9, dvs ca 890 mm.Jennika skrev:Hakar på din tråd lite, Naresjö! Jag funderar också på att byta ut innerdörrarna och har kollat lite. Alla mått anger t ex 80 men våra befintliga är 82,5. Hur gör man, är 82,5 verkligen standard och kan man byta ut till de som anges med 80 utan problem. För mig känns det som att de är för smala. Kan man lösa det på något sätt utan att behöva byta karmarna, de är ju i bra skick?
Jag har mätat själva dörrbladet, inte karmarna. Det verkar som att Älvsbyhus (vi har ett från 1990) har "egna" mått på lite olika saker. När man läser annonser om dörrar så är det ju dörrbladsmått som anges eftersom de levereras utan karm.
Tror det blir till att måla om dörrarna
.
Vi ska även bygga om köket och där är diskbänkskåpet 77 cm brett och inte 80 eller 60, vilket gör att det inte stämmer riktigt när man ritar nytt.
Tror det blir till att måla om dörrarna
Vi ska även bygga om köket och där är diskbänkskåpet 77 cm brett och inte 80 eller 60, vilket gör att det inte stämmer riktigt när man ritar nytt.
82,5 cm dörrblad är standard (som svaren ovan anger). Du har alltså en 90-dörr, vilket innebär att karmens yttermått är 89cm och dörrbladet 82,5.Jennika skrev:
Klicka här för att svara