Fönster & Dörrar
Clam: Jag har tagit in ett flertal offerter och där var JVK billigast så jag valde dem och har betalat 1/3 i förskott. Vi har haft bra mail och telefonkontakt och fått en hörnbit hemskickad så det ser bra ut men man kan ju bli blåst ändå. Nu tror jag ju på att dom har fönster som dom kan leverera och det är ju bra att det finns sådana här forum där man kan dela med sig av erfarenheter.
AndersS: Sätt panel ändå fram till fönsterkarmen och spika/skruva fodren endast i panelen. Har gjort så med 120mm föder.
sblixten: Kan bekräfta det som pbengtsson skriver att du lär få svårt med garantier om du kör utan regel. Blir också svårare att justera fönster och dörr. Sen om du absolut vill vara utan regel/pelare så går det så klart. Ytterliggare ett alternativ är att specialbeställa dörrar/fönster som är gjorda för detta.
saturnus: jag har jobbat både med plexiglas och Lexan. Plexi är ett hårt glas medan Lexan är mjukt. Har inte sett att något av dem gulnar, men däremot är dom ömtåliga för repor och naturligtvis, sand o skräp som får blåsa upp på dem. Lexan är helt överlägset när det gäller hållbarhet, man kan drämma in hammaren i det, utan det går sönder, om man nu skulle vilja det.......... enkelt
Klicka: Jag har ett Inåtgående sidohängt kopplat 2+1 träfönster och skall sätta ny tätning mellan bågen och karmen (den bruna på bilden). Men finns det någon tätning man skulle kunna sätta på plats A i bilden? Som en extra tätning mot ljud och kyla?
hyllplan: Tack, fönstren är från -79, får se om jag kan hitta märket på dem nånstans.. glaslist bra och veta vad man ska fråga efter i alla fall:)
-RB-: Satte deras O-list på ett fönster förra sommaren och är nöjd. Kommer att sätta på resten av våra fönster denna sommaren. Jag limmade med deras silikonlim i patron. Väldigt lätt att montera och det blir tätt och bra.
Java: Polyguard, är det inte vanliga Polykarbonat skivor som sätt framför eller ersätter ytterrutan ? Polykabonat är dyrt men är okrossbart i ordets rätt bemärkelse.
ramini: [citat] Det är 200i med förskjuten båge för 3-glasruta. Fogbandet sitter mot karmen innanför bågen.
Elkludde: Förmodligen har Myresjöhus dåliga erfarenheter av detta
xabxab: Verkar rätt smidigt med deras fönsterspröjs, någon som har erfarenhet av dessa? Mvh xabxab
Suhagg: [citat] Tack! Försöker att få en bild av den stora skillnaden på dessa fönster emot andra men de flesta fönstertillverkare har ju helt kassa hemsidor. Vill ha en enkel närbild på ett Velfac fönster med mått på karm osv, sen vill jag ha en motsvarande bild på .t.ex ett Elitfönster Elit Complete Alu så jag förstår och ser vad det fantastiska är :)
LaVall: Har en 1,5 plans villa.Satte in plastfönster eller komposit som det även heter i befintliga bågar..10st stora.+ 8st källarfönster Även ny balkongdörr. Bara att skumma fast. Mycket billigare än dom träfönster som finns på den svenska marknaden.Gick på 36 700 kr monterat och klart. Bara foder på utsidan som fattas. Det var 3 glas 4-12-4-12-4 med argongas U= 0,7. Det är som andra
HiddenDingo: Insyn ska inte vara några problem, gaveln vätter mot föreningens psrkering med endast tre platser. I väldigt runda svängar, vad kan det kosta att förstora ett fönster? Ligger ju på markplan så det krävs inga ställningar eller dylikt.
verktygsgurun: Sunnerbo fönster. Jag köper via GS byggvaror i Halmstad, 25% Rabatt på lyftglidpartier. http://www.gsbyggvaror.se/produkter/prislista_sunnerbofonster/
verktygsgurun: [citat] Det hänger alltid på montörerna, precis som i alla fall med hantverkare. Mockfjärds säljer ju fönster för över 500 miljoner kronor årligen vilket blir en hel del kunder. Så rent procentuellt har de nog få reklamationer. Alla företag får reklamationer sen hur man hanterar reklamationerna är ett bra mått på hur bra företaget i slutändan är.
bobbabö: Tjenna! I min lägenhet har de satt sådana dära aluminiumprofiler utanpå fönsterna/altandörren. Tänkte rennovera ytan då jag upptäckte att tätningsremsa emellan vittrat sönder. Den verkar ha varit gjord av något skummgummiliknande material..? Nu till min fråga - kan jag sätta gummilist istället? Eller är det tänkt att originaldörren ska kunna andas och måste ha en luftigare
Robin B: Okej, då får det bli en offert ifrån dom. Tack för svaret, trevlig påsk!
Szture: Bra tips med ww.wbilliga-fonster.net. Själv testade jag www.fonsterproffs.se och fick en del bra svar.
Togge75: Det beror nog på hur man bor också, inte bara u-värde på fönstren. Vi har imma på 6 st söderfönster ganska ofta som vätter mot en äng. De andra har nästan aldrig och beror på torrare luft när det fryser till troligen.
gstv: Tror för övrigt att det skulle finnas plats på marknaden för ett till företag som sysslar med fönsterimport här i norra sverige. En bra hemsida med aktuella priser och bra och snabb support/offert skulle man komma långt med. Tror dessutom att PVC-fönster är på frammarsch här i norrland och snart blir lika populärt som i sthlm/gbg. Tur man har annat jobb så man slipper fundera på
Alanl: Har funderat på förstärkta fönster luckor till båten plan då sparar man både energi och får ett extra skydd. http://www.home-designing.com/2011/04/transformer-safe-house
vojma: [citat] Montera fönstret 5-10 mm från den putsade kanten och lägg en mjukfog i efterhand.
Nimajneb: Bara så att ni inte missar det i år alla ni som tänkt köpa bla dörrar. Jag ska iaf dit o köpa 4 innerdörrar. Hoppas dom tar kort i år, förr har man fått köa vid bankomaten. http://www.osby.nu/Osby-Outlet
SBH: går att luckra upp färgen me lite fin thinner eller liknade. själv gjorde jag rent med ättiksprit och sedan målade. sitter fast efter tio år
yuphin: Tack för svar, jag bättrar på samt målar alla karmar och balkongdörr så glasar vi in och ser hur länge det håller.
andersmc: Jag har köpt ett liknande fönster på Kronfönster, men jag tror att de flesta fönsterleverantörer fixar det.