5 949 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Arbetskostnad, fönsterbyte?
Väger egen fönsterrenovering vs fönsterbyte.
Vad kan ett vitt jobb kosta per fönster, dvs bort med gamla karmen och montering av ny? Skulle man generellt kunna räkna att arbetskostnaden blir lika dyr som fönstret?
Funderar på Elitfönster och behöver eventuellt ha snickarhjälp.
Ngn som har erfarenhet av offerter på fönster?
Är mest intresserad av själva arbetskostnaden.
Vad kan ett vitt jobb kosta per fönster, dvs bort med gamla karmen och montering av ny? Skulle man generellt kunna räkna att arbetskostnaden blir lika dyr som fönstret?
Funderar på Elitfönster och behöver eventuellt ha snickarhjälp.
Ngn som har erfarenhet av offerter på fönster?
Är mest intresserad av själva arbetskostnaden.
Det kostar ca 1000-1500 :- per fönster lite beronde på om det är "jättefönster" eller mer normalstora.
Då skall även listning/Smygning/Utv foder ingå.
Sen tillkommer mtr-kostnad för lister,bleck o ute foder.
+moms tyvärr.
Duktiga snickare eller fönstermontörer gör färdigt ca 10 fönster på 2-3 dagar.
Fönstret är alltså ganska mycket dyrare än själva montaget.
Då skall även listning/Smygning/Utv foder ingå.
Sen tillkommer mtr-kostnad för lister,bleck o ute foder.
+moms tyvärr.
Duktiga snickare eller fönstermontörer gör färdigt ca 10 fönster på 2-3 dagar.
Fönstret är alltså ganska mycket dyrare än själva montaget.
Låter lite billigare vad jag fick betala när Fönstermontören i göteborg var här och bytte. Jag har iofs tegelfasad så det blev nog lite mer jobb för dem. Tog två killar totalt 5 dagar med 10 fönster. Färdiglistat, salning och plåtbeklädnad ute..Plåtarna ute tog en dag extra att få fram då jag skulle ha reinzink och deras plåtslagare var sjuk, så själva arbetstiden var ca 4 dagar hos mig. Jättenöjd!
Går själv i samma funderingar, men har tänkt göra hela jobbet själv för bägge alternativen.
Min kalkyl är att det tar 4h att byta ett fönster, medan det tar 10h att renovera ett. Jag har provat att renovera ett fönster och då blev 7h för att fasa ur fönsterbåge, slipa, limma ihop, måla, montera glaskasett och lister. Sen är karmen kvar att slipa och måla och jag gissar på 3h för det.
Min kalkyl är att det tar 4h att byta ett fönster, medan det tar 10h att renovera ett. Jag har provat att renovera ett fönster och då blev 7h för att fasa ur fönsterbåge, slipa, limma ihop, måla, montera glaskasett och lister. Sen är karmen kvar att slipa och måla och jag gissar på 3h för det.
Klicka här för att svara