Hej!

Vi bor i en lägenhet med ena sovrummet i söderläge. Saken är den att det är barnens ( de kommer vara två) rum och där blir SÅ varmt!

Hade det varit vårt sovrum hade vi klarat oss med AC, men med tanke på att barnrummet även är lekrum så huserar vi ju där, hela familjen, en hel del. Så på sommaren vill jag knappt tänka på hur olidligt det kommer vara.

Jag vet ju att det finns olika typer av solfilm, men jag är ute efter någon som inte stänger ute för mycket ljus. Det gör INGENTING om man ser in från utsidan fortfarande. Den får gärna vara helt genomskinlig - om nu det skulle finnas.

Tack snälla snälla om någon kan/vill svara!!

Effektivaste sättet att utestänga ljus/värme är från utsidan med markis eller jalusi.
Näst bäst borde vara solfilm som reflekterar ljuset (blank) eller persienner ,jalusi på insidan med reflekterande material på ena sidan.
Med rullgardin stänger man ute ljuset men inte värmen.

Tack för ditt svar. Men jag efterfrågade solfilm eftersom jag inte vill stänga ute ljus/utsikt m.m
Markiser, jalusi och persienner gör ju tyvärr det.

Tack ändå!

Tack så jättemycket!

Solfilm skall sättas så långt ut som möjligt på glaset. Har du två enkelglas fungerar det bra att sätta solfilm på insidan av yttersta glaset. Har du två eller treglaskasset blir det att sätta filmen på utsidan! Finns speciell solfilm för sådan montering.

Tar du däremot och sätter solfilmen på insidan eller mellan fönstren på den innersta rutan, blir det varmare i rummet! Då fungerar solfilmen som en "spegel" och reflekterar solvärmen mellan glasrutorna och gör glaset varmare, när dem studsar mellan glasrutorna... Inte alltid solfilmsmontörerna tänker på detta, så det kan vara bra att själv veta om det.

thomas33,

Intressant info, känns som att man själv mycket lätt skulle kunna gå fel där och slänga på filmen på insidan och istället förvärra problemet.

Jossen,

Har ni hemförsäkring? I så fall kanske de kan ordna något evakueringsboende tills på måndag då ni kan ordna någon firma som får bort värmen. Är just i akuta lägen man ska vara tacksam för försäkringen. Sen kan det iofs vara så att försäkringen inte gäller för just detta och då kanske man får stå för boendet själv. Men man får åtminstone hjälp i den akuta situationen så att säga.

• Gilla
wittsjo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.