Hej,

Min första post på detta trevliga forum. Jag håller på och fixar till fönstren lite i mina föräldrars fritidshus, då har jag stött på följande problem. Det gäller att byta en sprucken ruta i ett litet badrumsfönster. Fönstret framstår för mig som lite udda i det här gamla huset, det öppnas inåt, kanske installerat någon gång på sjuttiotalet?

Problemet är att jag inte vet hur jag skall ta bort den trasiga rutan. Rutan skall inte plockas bort från utsidan som på ett "vanligt" fönster, utan det är fäst från insidan med någon slags list. Jag bifogar några bilder:

IMG_4780_s.JPG

IMG_4778_s.JPG

IMG_4772_s.JPG

Någon som har någon aning om hur man kan få bort rutan och sätta dit en ny utan att förstöra allt för mycket? "Vanliga" kittade fönster klarar jag, men det här var lite klurigt...

/jhenbe

Ingen aning. Men fönstret verkar inte vara stort. Ta med till en glasmästare kanske? Då fixar han det medan du väntar?

Du har öppnat det dubbelkopplade fönstret, glasen sitter från insidan, med en list runt om glasen. Få in en spackel eller stämjärn, och bänd ut listen.

saturnus: Tack, det låter rimligt att det fungerar så!

BigGitt: Jag föredrar att fixa det själv, kul med gör-det-själv och praktiskt ibland...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.