Jag har ett mycket irriterande problem med ett fönster.Vi bor i ett Mockfjärdhus från -85, fönstren är märkta med Mockfjärdsfönster.De har dock inget att göra med dagens Mockfjärdsfönster eftersom både hus och fönster tillverkare gått i konkurs. Ca 10cm upp i fönstret i ett spår i aluminiumkarmen sitter en liten plastbit på båda sidor som har till uppgift att hålla emot fönstret när det stängs.Nu har en plastbit gått sönder och fönstret sluter inte tätt,man kan flexa med det i nerkant. Jag har pratat med 15-20 olika fönster företag som alla har skickat mig vidare till nästa företag men INGEN vet överhuvudtaget vad jag menar.Som det ser ut så får jag snart byta fönster pga en plastbit som skulle kosta max 10kr att köpa om det fanns någon att uppbringa.Dessutom så kommer väl snart fler plastbitar spricka med tiden. Finns det någon som kan hjälpa till med detta ärende?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
En bild skulle onekligen hjälpa oss att hjälpa, men jag gissar att det är ett slutbleck som har gått sönder. Om nu fönstertillverkaren har gått i konkurs, och ingen vill eller kan hjälpa dig så är nog bästa lösningen att försöka tälja till ett nytt.
Nuförtiden finns ju fina 3-D-skrivare, kanske någon vill ta som träning på sin nya skrivare att skriva ut ett slutbleck åt dig.
Nuförtiden finns ju fina 3-D-skrivare, kanske någon vill ta som träning på sin nya skrivare att skriva ut ett slutbleck åt dig.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Det där är slutblecket. Kanske värt att ta en runda till hos Mockfjärds nu när du vet vad det är du ska fråga efter. Annars är det nog egen tillverkning som gäller.
Det var ett mockfjärdshus fönstret satt i. Mockfjärdshus krusade väl på 80-talet eller nåt. Mockfjärdsfönster har inget att göra med dem och har således inga reservdelar.Stefan Bengtsson skrev:
Dom här ser väldigt passande ut
går säkert att ringa dom och kolla lite mått.
http://www.skanebeslagsnickeri.se/produkter/product/slutbleck-plast-vit-omega-edf-8188/
går säkert att ringa dom och kolla lite mått.
http://www.skanebeslagsnickeri.se/produkter/product/slutbleck-plast-vit-omega-edf-8188/
Det var helt rätt! Däremot så blev det otroligt nog ingen skillnad när jag monterat plastbiten.Som tur var blev en händig granne inblandad när jag höll på. Han upptäckte att det saknades en plastbit ytterligare på en av de stag som ska ta i karmen när handtaget dras ner.Detta i kombination med att fönstret är lite snett gjorde att det inte låste ordentligt i nerkant. Han byggde på det staget med lite metall och nu är det ok! Däremot så ska det justeras men det är ändå ok nu. Tack alla som tog sig tid!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden