Jag tänkte köpa en dörr och dörrkarm från skånskabyggvaror.
Då min vägg är 150mm tjock så räcker inte karmen för att täcka väggen. Jag måste då i så fall använda mig av smyglist eller dörromfattning.
Då skånska byggvaror har bara karmar för väggtjocklek 93mm (deras karmar 92mm) så måste jag fylla ut vägen med någon list. Vilka finns det?
Om nu min vägg är 150mm tjock och tar bort karmens 92mm blir det 58mm kvar. Finns det dörromfattning eller smyglister i denna bredd?

Eller har ni en annan lösning?

Tack

Jag har nu hittat några dörrkarmar som är 145mm tjocka. Kommer det att passa min vägg som är 150mm tjock?
Eller ska jag köpa 68mm resp. 93mm och använda smyglister?

Vilket rekommenderas?

Skulle uppskatta med lite feedback asap då jag har ont om tid.

Oavsett tjocklekar så montera dörrkarmens gångjärnssida i samma nivå som väggen och använd trävirke till saltning på andra sidan av dörrkarm och vägg. Du blir nog tvungen oavsett att klyva på längden för att få det att passa.

Men klyvningen skulle kunna uteslutas om man valde en karm med T=145mm? Då väggen är 150mm. Jag kan ha mätt fel och vägen är kanske också 145mm. På så sett skulle jag kunna slippa smyglister?

Det finns något som heter klackfoder som du kan använda om det är liten skillnad, men dom finns troligtvis enbart som släta standard foder.

Det lär funka bra med 145mm karmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.