Satte i en ny altandörr för ett tag sedan och lät min pålitliga byggmästare skaffa den. När den satt där så sa han bara "Och så finns det en spärr som låser fast den i ett läge som du vill ha" Man skulle trycka in några knappar. Mycket krångligt och jag gillar det inte alls eftersom jag för det mesta har något i handen när jag går ut genom dörren - en kaffebricka, en kompostbehållare eller ett verktyg t ex. Dels är jag och min man gamla och har barn på besök högst en gång om året och då hände detta att ungen sprang rätt in i rutan! Där ligger faran. Altanen ligger bara ett lågt trappsteg under inomhusgolvet, så denna spärr är helt onödig.
Någon som vet om man kan ta bort den? Det verkar finnas väldigt mycket knepiga detaljer inuti espagnoletten, eller hur jag nu ska beskriva det hela?
Bifogar en länk till Hoppes sida om detta beslag

http://pierdoor.se/index.php/produkter/pvc-fonstersystem/tillbehor/barnsparr.html

Jag tycker det ser ut som att barnspärren är en extra "bricka" som monteras mellan handtaget och dörren. Det går säkert att ta bort den om man skruvar loss handtaget. (med risk för att man får justera längden på skruvarna)

• Gilla
hulingen
  • Laddar…
S
hur ser altanen ut? upphöjd med trappa?

har du annan låsning på altandörren?

Dheri skrev:
Jag tycker det ser ut som att barnspärren är en extra "bricka" som monteras mellan handtaget och dörren. Det går säkert att ta bort den om man skruvar loss handtaget. (med risk för att man får justera längden på skruvarna)
Det kan hända att tryckespinnens längd måste justeras också.

En kvick-fix:

Linda en smal tejp som inte töjer sig så mycket, några varv runt låsbeslaget, så tejpen håller "låsknopparna" i "intryckt" läge.

Alternativt en par små skruv in i dörrträt över och under beslaget, som låser knopparna i intryckt läge.

Så är det klart :)

Jag ska prova alla era tips! korta av skruvar vill man ju helst inte, då får man kanske köpa nya istället. Pinnen är för lång, det har jag redan märkt. har andra Hoppe-trycken, men dom har en tjockare tryckespinne, tyvärr.
Jag tycker dörren går så trögt, trodde det berodde på säkerhetsspärren, men när jag tagit bort den så går den trögt i alla fall. Detta talar för qick-fixen att låsa fast knopparna, jag hade en slangklämma förut, kanske sätter dit den igen! Tack för engagemang!

hulingen skrev:
...Detta talar för qick-fixen att låsa fast knopparna, jag hade en slangklämma förut...
En slangklämma låter ju som Columbi ägg!

S
kan vara bra att ha kvar den.
men det kanske ej finns handtag på utsidan

Skruvarna är oftast lätta att korta, dom brukar ha avfasningar med jämna mellanrum för just det ändamålet.
Tryckespinnen får man sätta bågfilen i om den är för lång.
Be snickaren plocka bort barnlåset eller sätt ett buntband runt knapparna.

Går dörren trögt beror det möjligtvis på att det sitter en dörrbroms av något slag för att dörren inte ska blåsa upp eller igen om man lämnar den halvöppen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.