Har hissat sommarstugans ena kortsida rätt rejält idag, nu är golvet hyggligt i våg, men ytterdörren går inte stänga...
Jag har aldrig monterat/riktat nån karm förut så förklara gärna som för ett barn :)
Har provat skruva lite på karmskruvarna med en sån där T-nyckel men blev inte mkt bättre.
Måste man riva lös alltihop och börja om från början? Hur gör man??

keihin84 skrev:
Har hissat sommarstugans ena kortsida rätt rejält idag, nu är golvet hyggligt i våg, men ytterdörren går inte stänga...
Jag har aldrig monterat/riktat nån karm förut så förklara gärna som för ett barn :)
Har provat skruva lite på karmskruvarna med en sån där T-nyckel men blev inte mkt bättre.
Måste man riva lös alltihop och börja om från början? Hur gör man??

Vart tar dörren i?

Du får kolla med pass och rätskiva hur karmen står.
Inte alls säkert att det går att justera bort det med karmskruven.

Den tar i hörnet ovanför handtaget.

Höjde du huset på den sida som gångjärnen vätter mot?
Jag misstänker det, då behöver karmen lyftas på handtagssidan.

Risken finns att dörren ser ut som ett parallellogram, då är det inte säkert att du kan justera bort det med karmskruvarna.

Men, du kan försöka. Om dörren tar i i överkant på handtagssidan. Så måste du sänka dörren där, det kan du göra genom att skruva karmskruven som sitter vid nedre gångjärnet "utåt", ut ur karmen, då kommer karmen att röra sig åt andra hållet och dra dörren med sig, du bör justera karmskruven mitt emot så att den karmen följer med. På motsvarande vis kan du skruva karmskruvarna längst upp åt motsatt håll, och karmskruvar däremellan så att karmen inte bågnar. Med lite tur kan du justera så att dörren inte tar i i toppen.

I annat fall är risken att du får ta loss karmskruvarna på handtagssidan, lyfta karmen där, och skruva fast den i ett högre läge.

Ja, om jag lyckats göra mig förstådd återstår att se :)

Ny dag nya tag! Om man står utanför ytterdörren så sitter gångjärnen till höger. Jag har hissat till vänster. Har även fönster till höger om dörren som blev tröga. För att kunna stänga igår kväll skruvade jag ur handtagssidans. fyra karmskruvar, tog lös övre samt handtagssidans foder både inne å ute samt slog in en träkil under tröskeln/karmen på handtagssidan. Den går stänga men lite trögt. Kanske nåt undre foder som stoppar? Är använt mycket spik, 10st bara i övre fodret...

Man justerar inte dörrar med foder kvar.

Fönstren då, ska man bort med fönsterbleck å allt eller kan man lätta på fodren å knacka in kilar inifrån?

Du måste ta bort foder för att justera, risk att det blir gängpaj annars om du skruvar på karmskruven.

Jag var faktiskt förutseende och investerade i både T-nyckel och gångjärnsknäckare innan vi åkte ut hit, men det är för trångt mot brädan som står 90gr mot dörren, vad den nu kallas? Omfattning?

Lossa allt utom gångjärnsidan, sen riktar du in och borrar nya hål för karmskruv då dom andra nog kommer komma för nära dom gamla.

• Gilla
Ahhhdde
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.