C
Har ett antal fönster o dörrar, SP:s fabrikat. Alla fönster o dörrar har vita aluminium bågar o dörrfyllningar. Den svarta gummilisten skitar ju ner så fbn o jag har hittills inte hittat når bra sätt att få bort det svarta:(nån som har nåt tips på hur jag lättast får rent? Hur kan man ha sån dålig kvalite på listerna.eller?:rolleyes:

MultiMan
Samma problem med mina 10000kr-fönster från Elit, känns väldigt obra för det priset.

Inte provat ta bort det dock, men det mesta går antingen att lösa med sprit (T-röd) eller nafta (avfettning av något slag eller ännu bättre kemiskt ren bensin), beroende på ämnet. Isopropanol är också mycket bra och är väldigt skonsamt mot underlaget men löser ändå åt båda hållen. Finns på Kjell & co i 1L för 125kr eller något åt det hållet. Kan även användas att rengöra linser, mobilskärmar mm eftersom det inte lämnar rester efter sig och som sagt är väldigt skonsamt trots sin lösande förmåga.

Edit: Testade isopropanol, fungerade men inte speciellt bra utan kräver rejält gnuggande. Tror därmed att avfettning eller kemiskt ren bensin är bäst.

Redigerat:
C
Försökte med kemiskt ren bensin och avfettning...inget fungerade,tyvärr....

Testa med ett nytt bra radergummi (suddigum).

C
Yppie! Radergummit fungerar....:) Men vilket jobb det skall till innan allt är borta.....Berättar om jag hittar nåt alternativ....

Det finns ett mycket bea medel som heter universalputs. Säljs i vissa färgaffärer och på marknader, mässor mm. Svamp och vatten och gnugga i burken-vips så blir det rent. Spola av och fönstren blir som nya. Ett medel man inte kan vara utan. Giftfritt och miljövänligt.

Byt till vita silikonlister.

Carra undrar hur SP fönster kan ha så dålig kvalite på deras gummilister, jag säger att de har hög kvalite för de använder naturgummi i sina tätningslister och inte inblandat en massa plast som blir hård med tiden och släpper in en massa fukt, för ca 10 år genomfördes en test som visade att Elitfönster hade överlägest bäst täthet, efter det har de övriga fönstertillverkare i Sverige använt naturgummi för att de ska bli täta, att det blir svart är det något man får leva med, men när man putsar fönster med fönsterputs så är det bara att torka bort med en torr trasa när det är fuktigt så jag ser inget problem med det

Har du källa på att övriga svenska tillverkare gått över till naturgummi, efter att Elit visat sig vara "överlägset tätast"?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.