Byggahus.se
Har precis byggt ett nytt ganska modernt men klassiskt hus med ljusa väggar. Nu är bara problemet att inreda.. och i alla sovrum behöver vi mörkläggande gardiner (tex rullgardin/plisse eller liknande) men jag är så himla osäker på vad som passar.. är det tråkigt att bara hänga upp en enfärgad rullgardin? Blir det konstigt att ha hissgardin i ett "modernt" hus? Hur ska man kombinera för att få enkelt, mörkläggning och utan att det blir kalt?

Vi har dessutom led-spot i fönsternischerna så kan inte sätta tex rullgardin i nischen om den inte är väldigt smal för då hamnar den över spotten..

Någon som har bra tips?

I vårt sovrum har vi hel glasdörr och fönster, i övriga bara vanliga fönster.. och kan man hänga något fint i tvättstugan med mest för inredningsskull? I vardagsrum blir det lameller då vi har stora fönster med utsikt :)

D09
Kanske läge att passa på att montera energirullgardiner så kanske man kan spara lite elpengar på vintern också

Går i samma tankar, satte dock in tillfälliga paneler från Jysk som tillfällig lösning

Energirullgardiner? Är det sådana med typ reflekterande film på baksidan?

Vi har gardiner i detta: http://www.textilonnet.se/category/38-enfargade.aspx

För att "piffa upp" det lite har vi dubbla skenor med en tunn bomullsgardin bakom. Bomullsgardinen fungerar även som insynsskydd på dagtid om man t.ex. vill byta om utan att mörklägga.

D09
maddie391 skrev:
Energirullgardiner? Är det sådana med typ reflekterande film på baksidan?
Kan väldigt väldigt lite om dessa men det finns nog med både reflekterande och utan samt som en kassett som fäller ner där gardinen har luftspalter etc som isolerar.

Låter nästan lite avancerat för mig :) funderar på rullgardiner eller hissgardiner men tyvärr så hittar jag inga mörkläggande i fint tyg utan bara vita/svarta.. någon som vet om det finns? Eller kan man få sånt uppsytt i butik kanske?

T
Finns plisségardiner med reflekterande baksida som inte bygger mycket i nischen :) använder mig alltid av http://www.lingbotextil.se både hemma och genom firma när jag behöver gardiner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.