3 058 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Montera aluminiumfönster mot takkupa i plåt
Hej,
jag ska montera in aluminiumfönster i en takkupol i med utsida i plåt. Det befintliga fönstret är i trä och plåten är fastspikad från utsidan in i fönstrets karm. Hur ska jag göra för att montera fast det nya fönstret som är i aluminium? Kan jag borra hål i karmen och spika in bleckspik alternativt popnita fast plåten eller finns det någon annan bra metod? Kommer garantin att gälla för det nya fönstret när man borrar hål i det?
jag ska montera in aluminiumfönster i en takkupol i med utsida i plåt. Det befintliga fönstret är i trä och plåten är fastspikad från utsidan in i fönstrets karm. Hur ska jag göra för att montera fast det nya fönstret som är i aluminium? Kan jag borra hål i karmen och spika in bleckspik alternativt popnita fast plåten eller finns det någon annan bra metod? Kommer garantin att gälla för det nya fönstret när man borrar hål i det?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Popnita fast plåten så blir det bra.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Var jätteförsiktig när du lossar plåten från det gamla fönstret. Det blir lätt bulor och ojämnt och det blir svårt att få tätt och snyggt mot det nya.
Ja, det har jag tänkt på ska såga av spikarna med multiverktyg. Pratade nyss med skånska byggvaror där jag köpt fönstret och de säger att garantin inte gäller om man borrar hål i aluminiumprofilen... Lite konstigt tycker jag jag kommer ju inte borra in i träet. Kan man limma fast plåten istället?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Jobbar som plåtslagare och jag har popnit fast plåt på minst en 200 fönster och det har aldrig varit några problem. Att popnita i aluminiumprofilen är så som alla gör tror du skulle få ett annat svar från tillverkaren än du fick från skånska byggvaror.
Tack Johan, ja jag misstänker det, dom vill bli av med ansvaret antar jag. De sa att om man inte följer monteringsavisningen så gäller inte garantin, och i den står inte hur man gör om utsidan är i plåt.
Har åter varit i kontakt med skånska byggvaror, och de bekräftar nu att det är så man ska göra, alltså borra igenom aluminiumprofilen (ej ända in i träet!) lägg en klick utefog i hålet och popnita ihop med aluminium nit. Återigen tack Johan. Om man gör på detta sätt så gäller garantin fortfarande.
Klicka här för att svara