2 461 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Hjälp med att välja fönster - utvärdera argument
Har tagit in offerter gällande nya träfönster i "gammal" stil. Fått priser från några av de större tillverkarna men även från några mindre. Priserna skiljer sig åt och ganska mycket i en del fall och frågan är hur jag ska värdera olikheterna vad gäller tillverkningen / materialet.
De olika tillverkarna argumenterar för sina produkter och påpekar detaljer som egentligen inte säger mig som novis på området så mycket. Behöver därför hjälp. Tacksam om någon vill hjälpa mig.
Den stora frågan är glaset och hur jag ska värdera hela längder i bågarna kontra skarvade. Och så kvistlagningar.
Hur är det med kvistlagningar och skarvning? Är det något som är negativt i längden? Är det så att ev kvistlagningar kan bli synliga med tiden? Och vad gäller betr skarvade längder? Påverkar det konstruktionen på något sätt och i så fall hur? Kan fönstret bli svårt att öppna? Eller vad?
Betr trä
En av tillverkarna argumenterar för att de:
* Gör inga kvistlagningar. Små kvistar kan finnas men bitar med större kvistar sorteras bort.
* Andvänder hela trälängder. Skarvar inte.
* "Tappar" riktigt i alla hörn. Skruvar ihop karmarna.
Hur ska jag värdera detta? Är det värt ett pris som är ca 25-30% dyrare?
En av de andra aktörerna säger att de bara borrar och pluggar vissa. Beror på hur kvistarna ser ut. Svarta sorteras bort. Säger också att de fingerskarvar (dock inte utsidan). Fönsterbågarna sätts ihop med spik i varje hörn.
Övriga aktörer har jag inte fått någon klarhet i betr om de skarvar eller ej. Men gissar att det kanske är det vanligaste att man gör så?? Eller ...?
Finns där några fördelar med att skarva? Blir det kanske bättre virke genomgående då?
Betr Glas
Fått olika förslag. 3-glas, 2-glas med argon och varm kant samt 1+1 energi.
Någon säger att 3-glas är överkurs för ett gammalt tegelhus. Att det är tillräckligt med 1+1 energi.
Någon säger att 1+1 energi är för sommarstugan.
Ytterligare kommentar: Att det inte är bra om fönsterna blir för täta. Risk för frostsprängningar i teglet om fönsterna blir för täta. ???
Till slut. Träfönster tillverkade i Sverige kontra i utlandet (öst). Tror ni det skiljer mycket vad gäller virkets kvalité?
Tacksam för kommentarer.
De olika tillverkarna argumenterar för sina produkter och påpekar detaljer som egentligen inte säger mig som novis på området så mycket. Behöver därför hjälp. Tacksam om någon vill hjälpa mig.
Den stora frågan är glaset och hur jag ska värdera hela längder i bågarna kontra skarvade. Och så kvistlagningar.
Hur är det med kvistlagningar och skarvning? Är det något som är negativt i längden? Är det så att ev kvistlagningar kan bli synliga med tiden? Och vad gäller betr skarvade längder? Påverkar det konstruktionen på något sätt och i så fall hur? Kan fönstret bli svårt att öppna? Eller vad?
Betr trä
En av tillverkarna argumenterar för att de:
* Gör inga kvistlagningar. Små kvistar kan finnas men bitar med större kvistar sorteras bort.
* Andvänder hela trälängder. Skarvar inte.
* "Tappar" riktigt i alla hörn. Skruvar ihop karmarna.
Hur ska jag värdera detta? Är det värt ett pris som är ca 25-30% dyrare?
En av de andra aktörerna säger att de bara borrar och pluggar vissa. Beror på hur kvistarna ser ut. Svarta sorteras bort. Säger också att de fingerskarvar (dock inte utsidan). Fönsterbågarna sätts ihop med spik i varje hörn.
Övriga aktörer har jag inte fått någon klarhet i betr om de skarvar eller ej. Men gissar att det kanske är det vanligaste att man gör så?? Eller ...?
Finns där några fördelar med att skarva? Blir det kanske bättre virke genomgående då?
Betr Glas
Fått olika förslag. 3-glas, 2-glas med argon och varm kant samt 1+1 energi.
Någon säger att 3-glas är överkurs för ett gammalt tegelhus. Att det är tillräckligt med 1+1 energi.
Någon säger att 1+1 energi är för sommarstugan.
Ytterligare kommentar: Att det inte är bra om fönsterna blir för täta. Risk för frostsprängningar i teglet om fönsterna blir för täta. ???
Till slut. Träfönster tillverkade i Sverige kontra i utlandet (öst). Tror ni det skiljer mycket vad gäller virkets kvalité?
Tacksam för kommentarer.
Risken för att en längd med fingerskarvar slår sig är betydligt mindre än att en hel längd gör det. Ingen som helst risk alltså att fingerskarvningar gör det svårt att öppna (snarare tvärtom).
En jätteviktig skillnad som tillverkarna inte alltid talar så mycket om är profilens bredd. Alltså hur mycket av modulmåttet går åt till karm och fönsterbåge, kontra hur mycket som blir kvar till glasytan. Ljus och rymd är viktigt - det är ju därför man har fönster - så jag skulle välja endast utifrån största glasyta och bästa pris (förutsatt att design och leveranstid är okej förstås). Detaljer som skarvning/kvistlagningar/utlandstillverkning är mindre viktigt.
En jätteviktig skillnad som tillverkarna inte alltid talar så mycket om är profilens bredd. Alltså hur mycket av modulmåttet går åt till karm och fönsterbåge, kontra hur mycket som blir kvar till glasytan. Ljus och rymd är viktigt - det är ju därför man har fönster - så jag skulle välja endast utifrån största glasyta och bästa pris (förutsatt att design och leveranstid är okej förstås). Detaljer som skarvning/kvistlagningar/utlandstillverkning är mindre viktigt.
Men för klena karmar och bågar är inte heller roligt. Har sett alldeles för mycket sidohängda produkter(fönster och dörrar) som hänger ner sig redan ett tag efter de är installerade.StockholmM skrev:Risken för att en längd med fingerskarvar slår sig är betydligt mindre än att en hel längd gör det. Ingen som helst risk alltså att fingerskarvningar gör det svårt att öppna (snarare tvärtom).
Fingerskarvar är ok, kvistlagningar kryper fram efter några år och syns tydligt.
Förespråkar definitivt fönster som har kvistfritt på A -ytor.
Har du inte problem med ljud så kommer du aldrig märka någon större skillnad mellan 2 och 3 glas.....
Tack för alla svar.
Vad snällt att ni ville ge mig kommentarer.
Vertygsgurun --- Hur avgör jag vad som är klena karmar eller karmar som är ok?
Varför fingerskarvar man egentligen? Är det för att dra nytta av allt sitt virke eller är det för att förstärka på ngt vis?
Hälsn Bibbi
Vertygsgurun --- Hur avgör jag vad som är klena karmar eller karmar som är ok?
Varför fingerskarvar man egentligen? Är det för att dra nytta av allt sitt virke eller är det för att förstärka på ngt vis?
Hälsn Bibbi
Nej det är inte så lätt att avgöra, en karm bör ligga tycker jag bör ligga runt 50-55mm i bakkant och ca 30-35mm i framkant. Men sen är det inte bara det som avgör om det hänger sig, det är hur bågarna förbinds samt om glaset klossas dåligt. Om det klossas dåligt hänger det sig garanterat.
Klicka här för att svara