Fick anledning att fundera på om något hänt med dimensioner på skruvar de senaste åren. Trots eldriven skruvdragare var det väldigt segt att dra i karmskruvarna vid fönsterbyte. Kändes som man skulle behövt borrat upp hålen något. Det gäller fönster från Skånska Byggvaror. Även skarvhylsor som användes vid fasta fönster gick segt, det blev nödvändigt att använda nyckeln för att dra in de helt i karmen.
Ja, jag förborrade något men det brukar väl inte behövas om jag minns rätt?

tommib
Kolla djupet på hålen i karmen. Jag råkade ut för detta med en ny dörrkarm. Hålen i sidorna var lite för grunda så det var nästan omöjligt att skruva i karmskruvarna. Den stora delen tog helt enkelt emot. Var nära att jag knäckte karmen när jag försökte dra i sista skruven innan jag förstod vad som var fel...

S
Tommib, samma här, jag köpte byggmax dörrkarm och byggmax karmskruv, likfan var hålen inte ens halvvägs så djupt borrade som de behövde vara för att ens få ner karmskruven.

Det är ju för att man ska kunna skruva fast med vanliga skruv, ska man köra karmskruv så borrar man ju helt igenom.

SueCia skrev:
Tommib, samma här, jag köpte byggmax dörrkarm och byggmax karmskruv, likfan var hålen inte ens halvvägs så djupt borrade som de behövde vara för att ens få ner karmskruven.
Hålen är gjorda för den här typen av skruv
image.jpg
Var det sådana du fick med från byggmax?
Om dom inte passar så är något fel.

De här karmarna var borrade igenom men det verkade vara mindre i sista halvan. Gick ju att dra för hand men är man bekväm så...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.