F
Beställde hem ett gäng nya innerdörrar, men det blev ett hyfsat antiklimax när dörren inte gick att stänga. Det visar sig att min nya dörr är 725mm, och den gamla 720. Korkat!
Vid kontrollmätning är 4 av 5 dörrar (som ser lika ut) 720mm och den femte 725.
Vad är det här för dumheter? Jag trodde det var standardiserat sen -72?
Några bra tips på åtgärd? (förutom hävda dolt fel förstås!)
Trist och jobbigt att behöva lämna tillbaka.

Jag hade dragit av dom med sänksågen, syns absolut inget av det. Har man inte det så får man ta det man har till hands.

F
Stefan N skrev:
Jag hade dragit av dom med sänksågen, syns absolut inget av det. Har man inte det så får man ta det man har till hands.
Hade det varit trädörrar så hade det nog gått bra. Snål som jag är så är dörrarna formpressade och vita. Tror tyvärr inte det blir så snyggt. Jag var inne på att byta karmen, men då har man ju skapat sig betydligt mer jobb.

Fram med 80papper och börja putsa på karmen ;).

Kan du inte provsågat en dörr för att se hur det skulle kunna lösas. Kanske finns plats för en finhyvlad passbit i såghålet.

Det är inga problem att kapa, har gjort det på nästan alla dörrar jag har här hemma.

F
Stefan N skrev:
Det är inga problem att kapa, har gjort det på nästan alla dörrar jag har här hemma.
Kapa på längden går fint, men nu gällde det bredden. Är det det du gjort? Pyssligt att få till antingen nytt hål för låset eller gångjärnen och finishen blir ju inte riktigt som ny, och väl synlig.

Jaha, va det det du menade, det går ju inte så bra....

Stefan N skrev:
Jaha, va det det du menade, det går ju inte så bra....
Låga dörrar om de är 720mm höga.. ;)

Om 4 dörrar är rätt och den 5:e felaktig så hade jag kontaktat leverantören för en reklamation.

• Gilla
Lee1984
  • Laddar…
F
123abc skrev:
Om 4 dörrar är rätt och den 5:e felaktig så hade jag kontaktat leverantören för en reklamation.
Det är mina gamla dörrar (och karmar) som har de måtten. De nya är 725 allihop.

Det går inte slå isär karmarna ? 5 mm är ju inte mycket.

fredrik.johansson skrev:
Det är mina gamla dörrar (och karmar) som har de måtten. De nya är 725 allihop.
Gamla standarden har samma bredd som den vi använder idag alltså 725mm och tillverkades 1962-72, då ditt mått skiljer så borde din dörr vara äldre än 1962 och kan då ha vilka mått som helst.
Om de nya dörrarna är massiva så går det att anpassa dörrarna så de passar annars kan du måttbeställa nya dörrar men då blir dörrarna dyrare.

Jag hade lämnat tillbaks om det gick och beställt special. Gärna solida trädörrar med rejäla handtag för lite premiumkänsla.

ps.
Från en som är besviken på alla nya fina dörrar jag bytt ut mina gamla mot. Jäkla skrammelhögar... lyhört är det också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.